|
|
|
Önlisans Programları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
- Evde Hasta Bakımı
- Evde Hasta Bakımı
Program Tanımları
|
|
Kuruluş | Evde Hasta Bakımı programı, 2014-215 yılında Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’na bağlı olarak eğitim ve öğretim programına başlamıştır. Bölümümüz 2 yıllık ön lisans eğitimi vermekte ve evde hasta bakımı yapabilen eğitimli sağlık elemanı yetiştirmektedir . | Kazanılan Derece | Evde Hasta Bakımı ön lisans derecesi. Bu programı bitirenler “Sağlık Teknikeri” ünvanı almaktadırlar. | Derecenin Düzeyi (Ön Lisans , Lisans, Yüksek Lisans, Doktora) | Ön Lisans | Kabul ve Kayıt Koşulları |
Evde Hasta Bakımı Bölümü’ne giriş için Türk ortaöğretim eğitimini tamamlamış veya yurtdışında eşdeğer bir eğitim almış olmak ve ulusal üniversite sınavında sayısal alanda yeterli puanı almış olmak gerekmektedir. Evde Hasta Bakımı Bölümü, YGS 2 puan türü ile öğrenci kabul etmektedir. | Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar |
Iğdır Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu'nda daha önceki dönemlerde başka bir Üniversite'nin ya da Üniversitemizin farklı bir bölümünden mezun olan öğrencilerin aldığı dersler ile yeni kayıt olduğu programın dersleri AKTS uygunluğu ve içerik uygunluğu yönünden değerlendirilerek komisyon kararı ile ilgili derslerden muafiyet söz konusu olabilmektedir. | Yeterlilik Koşulları ve Kuralları | Evde Hasta Bakımı alanında ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2,00 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir. | Program Profili | Iğdır Üniversitesi Sağlık Meslek Yüksekokulu Evde Hasta Bakımı Programının amacı; hastanın yaşam kalitesini yükselten, hastanın özelliklerini tanıyabilen, günlük bakımını, fizyoterapi ve meşguliyet terapisini yapabilen, hasta odası düzenleyebilen, yatak içi ve dışı egzersizler yaptırabilen, hastayı rahatlatabilen, hastayı yataktan kaldırabilen, hastaya ilaç verebilen, özel hastalıklarda bakım yapabilen, ilk yardım uygulayabilen, evde hasta bakımı yapabilen eğitimli sağlık elemanı yetiştirmektir. 2 yıl süreli eğitim boyunca; Hasta bakımı İlke ve Uygulamaları, Fiziksel ve Sosyal Rehabilitasyon, Meşguliyet Terapisi, Enfeksiyon Hastalıkları gibi mesleki derslerin yanında Hasta Psikolojisi, Meslek Etiği, İnsan İlişkileri, Sağlık Hukuku gibi seçmeli derslerde verilmektedir. | Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle) |
Programdan mezun olanlar, hasta bakım hizmetlerinin yürütüldüğü Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu, Belediyeler, Hastaneler, Sivil Toplum Kuruluşları ve Özel Kurumlarda yürütülen; huzurevleri, yaşlı bakımevleri, güçsüzler yurdu, yaşlı için gündüz merkezleri gibi kuruluşlarda ve sağlık birimlerindeki hastaya yönelik uygulamalarda, evde bakım hizmetlerinde, hastanın evini düzenleme, korumalı meskenler gibi alanlarda uzman gözetiminde çalışabilirler. | Üst Derece Programlarına Geçiş |
Evde Hasta Bakımı Programından mezun olan öğrenciler; Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile Gerontoloji, Beslenme ve Diyetetik, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Hemşirelik, Hemşirelik ve Sağlık Hizmetler lisans programına geçiş yapabilirler. | Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme | Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. (DC) ve (DD) notları şartlı başarılı notlardır. | Mezuniyet Koşulları |
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir. Ayrıca zorunlu yaz stajını başarılı olarak yapmak gerekir. | Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme ) | Tam Zamanlı | Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü) | Sağlık Bakım Hizmetleri Bölüm Başkan Dr.Öğr.Üyesi Ercan ARAS, IĞDIR ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ M.Y.O. Tel: 0476 2230010 Evde Hasta Bakımı Program Başkanı: Öğr. Gör.Ayşegül YURT IĞDIR ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ M.Y.O. Tel: 0476 2230010 | Bölüm Olanakları |
Yüksekokulumuz eğitim öğretim faaliyetlerini merkezi derslikler binasında yer alan sınıf ve uygulama laboratuvarından gerçekleştirmektedir. Bölümümüzde eğitim-öğretim faaliyetleri 5 öğretim görevlisi ve 1 öğretim üyesi ile yürütülmektedir. Bölümümüzde dersler 56 kişilik kapasiteye sahip ve projeksiyon cihaz bulunan sınıflarda yürütülmekte olup; 1 uygulama laboratuvarı kullanılmaktadır. Bölümümüz öğrencileri gün boyunca açık olan İnternet laboratuvarından ücretsiz olarak faydalanabilmektedirler. Ayrıca merkezi derslikler binasında kafeterya bulunmaktadır. |
Program Çıktıları
|
|
1 | Evde hasta bakımı konusunda yeterli altyapı ve terminolojiyi kavrar. | 2 | Evde bakım alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 3 | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 4 | Evde Bakım alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer/sorumluluk alır | 5 | Evde Bakım alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 6 | Evde Bakım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 7 | Evde Bakım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 8 | Evde Bakım alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 9 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 10 | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 11 | Evde Bakım alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 12 | Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 13 | Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 14 | Evde Bakım alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 15 | Çocuk, engelli ve yaşlı gibi özel gereksinim grupları ile ilgili bakım işlevini görür. | 16 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanır. | 17 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 18 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | 19 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak Yaşlı Bakım alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 20 | Evde Bakım alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 21 | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 22 | Evde Bakım alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 23 | Evde Bakım alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 24 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. |
TYYÇ - Program Çıktıları - Temel Alan İlişkisi
| TYYÇ | Program Çıktıları | Temel Alan |
| 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Müfredat
|
|
D : Ders U: Uygulama L: Laboratuvar
1
|
162001303105
|
BESLENME İLKELERİ
|
Zorunlu
|
2
|
0
|
0
|
3
|
2
|
245513103000
|
3.YARIYIL SEÇMELİ DERS GRUBU
|
Seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
0
|
3
|
24551310304
|
BESLENME İLKELERİ
|
Zorunlu
|
2
|
0
|
0
|
0
|
4
|
24551310301
|
DAHİLİYE HASTALIKLAR VE BAKIMI
|
Zorunlu
|
4
|
0
|
0
|
0
|
5
|
24551310302
|
EVDE HASTA BAKIM İLKE VE UYGULAMALARI III
|
Zorunlu
|
0
|
8
|
0
|
0
|
6
|
182001303300
|
EVDE HASTA BAKIMI İLKE VE UYGULAMALARI - III
|
Zorunlu
|
1
|
4
|
0
|
6
|
7
|
162001303110
|
EVDE YAŞLI BAKIM HİZMETLERİ
|
Zorunlu
|
2
|
0
|
0
|
3
|
8
|
162001303104
|
GERİATRİK PSİKİYATRİ
|
Zorunlu
|
2
|
0
|
0
|
3
|
9
|
162001303101
|
KRONİK HASTALIKLAR VE BAKIMI
|
Zorunlu
|
2
|
0
|
0
|
3
|
10
|
162001303100
|
NÖROLOJİK HASTALIKLAR VE BAKIMI
|
Zorunlu
|
2
|
0
|
0
|
3
|
11
|
24551310300
|
NÖROLOJİK HASTALIKLAR VE BAKIMI
|
Zorunlu
|
3
|
0
|
0
|
0
|
12
|
24551310303
|
PSİKİYATRİ
|
Zorunlu
|
2
|
0
|
0
|
0
|
13
|
2000003000
|
SEÇMELİ DERS
|
Seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
0
|
Toplam |
22
|
12
|
0
|
21
|
|
|
1
|
245513104000
|
4. YARIYIL SEÇMELİ DERS GRUBU
|
Seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
0
|
2
|
182001304101
|
BULAŞICI VE ENFEKSİYON HASTALIKLARI
|
Zorunlu
|
2
|
0
|
0
|
3
|
3
|
24551310402
|
BULAŞICI VE ENFEKSİYON HASTALIKLARI
|
Zorunlu
|
3
|
0
|
0
|
0
|
4
|
24551310403
|
EVDE HASTA BAKIM İLKE VE UYGULAMALARI- IV
|
Zorunlu
|
0
|
8
|
0
|
0
|
5
|
182001304400
|
EVDE HASTA BAKIMI İLKE VE UYGULAMALARI - IV
|
Zorunlu
|
1
|
4
|
0
|
6
|
6
|
24551310400
|
FİZİKSEL REHABİLİTASYON
|
Zorunlu
|
2
|
1
|
0
|
0
|
7
|
162001304100
|
FİZİKSEL VE SOSYAL REHABİLİTASYON
|
Zorunlu
|
3
|
0
|
0
|
4
|
8
|
162001304104
|
HALK SAĞLIĞI
|
Zorunlu
|
3
|
0
|
0
|
4
|
9
|
24551310404
|
HALK SAĞLIĞI
|
Zorunlu
|
2
|
0
|
0
|
0
|
10
|
24551310401
|
PALYATİF VE YAŞAM SONU BAKIM
|
Zorunlu
|
3
|
0
|
0
|
0
|
11
|
182001304100
|
ROMATOLOJİK HASTALIKLAR VE BAKIMI
|
Zorunlu
|
3
|
0
|
0
|
4
|
12
|
2000004000
|
SEÇMELİ DERS
|
Seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
0
|
Toplam |
22
|
13
|
0
|
21
|
|
|
1
|
24551310105
|
PSİKOLOJİYE GİRİŞ
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
2
|
24551310106
|
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
3
|
24551310107
|
TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİSİ KULLANIMI
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
4
|
24551310108
|
ÜNİVERSİTE VE ŞEHİR KÜLTÜRÜ
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
5
|
24551310109
|
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
6
|
24551310110
|
TEMEL AFET BİLGİSİ
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
7
|
24551310111
|
ELEŞTİREL DÜŞÜNCE
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
8
|
24551310112
|
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR VE BAĞIMLILIK
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
9
|
24551310113
|
BİYOKİMYA
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
10
|
24551310114
|
SAĞLIK HİZMETLERİNDE HALKLA İLİŞKİLER
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
|
1
|
24551310305
|
GERİATRİK DEĞERLENDİRME VE GERİATRİK ACİLLER
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
2
|
24551310306
|
BİLİMSEL VE KÜLTÜREL ETKİNLİKLER
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
3
|
24551310307
|
SAĞLIK HİZMETLERİ YÖNETİMİ
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
4
|
24551310308
|
MEŞGULİYET TERAPİSİ
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
5
|
24551310309
|
MÜZİK
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
6
|
24551310310
|
BAKIMDA KÜLTÜRLER ARASI YAKLAŞIM
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
7
|
24551310311
|
GELENEKSEL VE TAMAMLAYICI TIP UYGULAMALARI
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
8
|
24551310312
|
KİŞİLER ARASI İLİŞKİLER
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
9
|
24551310313
|
SAĞLIK EĞİTİMİ
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
10
|
24551310314
|
SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|