|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 162001303104 | GERİATRİK PSİKİYATRİ | Zorunlu | 2 | 3 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Bu ders, insan davranışlarını ve davranış bozukluluklarını, ruh sağlığı ve yaşlılıkta sık görülen ve diğer ruhsal bozuklukları ele alır. Yaşlı bireylerin ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, iyileştirilmesine yönelik kavramsal bilgileri ve ruh sağlığını etkileyen değişkenleri dikkate alarak fiziksel, sosyal ve ruhsal sorunları önleyici, iyileştirici, rehabilite edici yaklaşımları uygulama becerisi kazanmayı ve bireyin baş etme güçlerini geliştirmeyi öğretir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Öğr. Gör. Erkan DURAR | Öğrenme Çıktıları | 1 | Toplumda ruh sağlığı yönünden risk taşıyan grupları değerlendirebilme. | 2 | Toplumda ruh sağlığı yönünden risk taşıyan grupları değerlendirebilme. | 3 | Biyo-psikososyal boyutları ile insanı, insanın normal ve normal dışı davranışlarını etkileyen faktörleri, davranışların anlamlarına yönelik temel kavramları tanıyabilme. | 4 | Biyo-psikososyal boyutları ile insanı, insanın normal ve normal dışı davranışlarını etkileyen faktörleri, davranışların anlamlarına yönelik temel kavramları tanıyabilme. | 5 | Bireylerin gelişim dönemlerine ve yaşlıların olgunlaşma dönemlerine özgü özellikleri, bu dönemlerdeki risk durumlarını, stresörleri, duygusal ve ruhsal sorunları ve bu sorunları birincil, ikincil, üçüncül koruma düzeylerinde ele alma yollarını tanımlayabilme. | 6 | Bireylerin gelişim dönemlerine ve yaşlıların olgunlaşma dönemlerine özgü özellikleri, bu dönemlerdeki risk durumlarını, stresörleri, duygusal ve ruhsal sorunları ve bu sorunları birincil, ikincil, üçüncül koruma düzeylerinde ele alma yollarını tanımlayabilme. | 7 | Ruhsal bozukluğu olan yaşlı bireyleri gruplandırabilme. | 8 | Ruhsal bozukluğu olan yaşlı bireyleri gruplandırabilme. | 9 | Yaşlılık dönemi sorunlarına ve ruh sağlığı bozuk yaşlıların gereksinimlerine yönelik yardım etme becerilerini kullanabilme. | 10 | Yaşlılık dönemi sorunlarına ve ruh sağlığı bozuk yaşlıların gereksinimlerine yönelik yardım etme becerilerini kullanabilme. | 11 | Psikoaktif madde kullanımının önlenmesine yönelik koruyucu girişimlerde bulunabilme ve kullanıcı durumdaki bireylerin etkili tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerinden yararlanmasını sağlama | 12 | Psikoaktif madde kullanımının önlenmesine yönelik koruyucu girişimlerde bulunabilme ve kullanıcı durumdaki bireylerin etkili tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerinden yararlanmasını sağlama | 13 | Toplumda yaşayan bireylerin ruh sağlığını koruma, iyileştirme ve rehabilite etme yönünden ailenin önemini kavrama ve bireyleri ailesiyle birlikte değerlendirerek müdahale edebilme. | 14 | Toplumda yaşayan bireylerin ruh sağlığını koruma, iyileştirme ve rehabilite etme yönünden ailenin önemini kavrama ve bireyleri ailesiyle birlikte değerlendirerek müdahale edebilme. | 15 | Ruhsal hastalıklarda uygulanan temel tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olma ve tedavi sürecinde yardım etme. | 16 | Ruhsal hastalıklarda uygulanan temel tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olma ve tedavi sürecinde yardım etme. | 17 | Psikiyatride önemli olan yasal konular ve etik konu/sorunları tanımlayabilme ve etik ilkelere uygun davranış sergileyebilme. | 18 | Psikiyatride önemli olan yasal konular ve etik konu/sorunları tanımlayabilme ve etik ilkelere uygun davranış sergileyebilme. | 19 | Geriatrik Psikiyatri dersinde öğrendiği bilgi ve becerileri, kendi yaşantısında kullanabilme. | 20 | Geriatrik Psikiyatri dersinde öğrendiği bilgi ve becerileri, kendi yaşantısında kullanabilme. | 21 | Yaşlanmayla birlikte görülebilecek psikolojik problemleri çözebilme ve bu problemlerle başa çıkma yöntemlerini kullanabilme. | 22 | Yaşlanmayla birlikte görülebilecek psikolojik problemleri çözebilme ve bu problemlerle başa çıkma yöntemlerini kullanabilme. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Derse devam zorunluluğu (Asgari %70)
Belirtilen kaynaklardan derse hazırlıklı gelmek.
Ders ile ilgili istenilen kaynakları temin etmek. | Dersin İçeriği | Dersin Sunumu, Ruh Sağlığı, Ruhsal Bozukluk, Biyopsikososyal Boyutlarıyla Insan ve Insan davranışlarının Psikodinamik Temelleri (Hatırlatma) Benliğin Savunma Düzenekleri, Ruhsal Gelişim Dönemleri, Olgunlaşma Dönemi ve Yaşlılık Sürecindeki Psikolojik Değişiklikler, Yardım Edici İletişim I, Kişilik Bozuklukları ve Yaklaşım, Yardım Edici İletişim II, Kültür ve Psikiyatri, Yardım Edici İletişim-III, Ruhsal, Hastalıklarda Görülen Genel Belirtiler, Yardım Edici İletişim – Uygulama, Şizofreni ve Diğer Psikotik Bozukluklar ve Yaklaşım, Yardım Edici İlişki-Uygulama, Duygulanım Bozukluğu Olan Bireyler ve Yaklaşım, Yaşlılık Depresyonu, Bipolar Bozukluk, Nevrotik Stresle İlgili Somatoform Bozukluklar I – II, Yaşlı Bireyde Uyku Bozuklukları ve Yaklaşım, Madde Bağımlılığı ve Kötüye Kullanım, Kronik Alkolizm ve Yaklaşım, Ruhsal Hastalıklarda Uygulanan Tedavi Yöntemleri, Bilişsel Davranışçı Terapiler, Psikoanaliz, Birincil, İkincil, Üçüncül Koruma Kavramı, Yaşlı Bireylerin Ruh Sağlığının Geliştirilmesi, Sosyal Psikiyatri, Psikiyatride Etik ve Yasal Sorunlar | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersin Sunumu, Ruh Sağlığı, Ruhsal Bozukluk | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 2 | Biyopsikososyal Boyutlarıyla Insan ve Insan Davranışlarının Psikodinamik Temelleri (Hatırlatma). Benliğin Savunma Düzenekleri | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 3 | Ruhsal Gelişim Dönemleri Olgunlaşma Dönemi ve Yaşlılık Sürecindeki Psikolojik Değişiklikler Yardım Edici İletişim I | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 4 | Ruhsal Gelişim Dönemleri Olgunlaşma Dönemi ve Yaşlılık Sürecindeki Psikolojik Değişiklikler Yardım Edici İletişim I | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 5 | Kültür ve Psikiyatri Yardım Edici İletişim-III | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 6 | Ruhsal Hastalıklarda Görülen Genel Belirtiler Yardım Edici İletişim - Uygulama | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 7 | Şizofreni ve Diğer Psikotik Bozukluklar ve Yaklaşım Yardım Edici İlişki-Uygulama | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 8 | Arasınav | | | 9 | Duygulanım Bozukluğu Olan Bireyler ve Yaklaşım I. Yaşlılık Depresyonu II. Bipolar Bozukluk | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 10 | Nevrotik Stresle İlgili Somatoform Bozukluklar I - II | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 11 | Yaşlı Bireyde Uyku Bozuklukları ve Yaklaşım | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 12 | Madde Bağımlılığı ve Kötüye Kullanım, Kronik Alkolizm ve Yaklaşım | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 13 | Ruhsal Hastalıklarda Uygulanan Tedavi Yöntemleri Bilişsel Davranışçı Terapiler Psikoanaliz | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 14 | Yaşlılarda akıl ve ruh sağlığınının Birincil, İkincil, Üçüncül Koruma Kavramı
Psikiyatride Etik ve Yasal Sorunlar | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 15 | Yaşlı Bireylerin Ruh Sağlığının Geliştirilmesi Sosyal Psikiyatri
Dersin genel olarak değerlendirilmesi | Sözlü Anlatım
Power point sunumu
Soru-yanıt, Tartışma | | 16 | Yarıyıl sonu sınavları
| | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1-Özcan A. Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset Bas. Yay. San. Tic. Ltd. Şti. 2006
2-Öztürk MO. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. 10.Baskı, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri Ltd. Şti, 2004.
3-Stuart GW, Laraia MT. Principles and Practice of Psychiatric Nursing. Sixth Ed. St Louise, Missouri: Elsevier Mosby Inc., 1998.
4-Varcarolis EM, Carson VB, Shoemaker NC. Foundations Of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. Fifth Ed. New York: Saunders Elsevier, 2006.
5-Hofling CK, Leininger MM, Bregg E. Hemşirelikte Ana Psikiyatrik Kavramlar. Çeviri: Aysel Kumral, Vehbi Koç Vakfı, İstanbul, 1981(Türk Psikiyatri Hemşireleri Derneği 2009 baskısı).
6-Yüksel N. Ruhsal Hastalıklar. 3. Baskı, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. 2006.
7-Sayıl I. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Antıp A.Ş. Yayınları, Ankara: 2000.
8-Yaşlılık Psikolojisi: Prof.Dr. Sefa Saygılı;Elit Kültür; İstanbul 2011 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 | Quiz | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 1 | 1 | 1 | Tartışma | 1 | 1 | 1 | Soru-Yanıt | 1 | 1 | 1 | Seminer | 1 | 1 | 1 | Bireysel Çalışma | 2 | 8 | 16 | Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Performans | 1 | 1 | 1 | Quiz için Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ9 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ10 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ11 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ12 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ13 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ14 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ15 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ16 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ17 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ18 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ19 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ20 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ21 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ22 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|