|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 162001303105 | BESLENME İLKELERİ | Zorunlu | 2 | 3 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Beslenmenin temelini oluşturan öğeleri bilmek,bazı özel durumlardaki beslenme özelliklerini,bunların yaşlı sağlığına etkilerini değerlendirebilmek ve bu bilgilerini uygulamaya dönüştürerek yaşlı bireylerin beslenmesinde ihtiyaç duyulan yardım gereksinimini karşılamaktır.
Bireyin fizyolojik bir süreç olan yaşlanması sırasında hayatını sağlıklı olarak devam ettirmesi için gerekli olan besin öğelerinin varsa eşlik eden hastalıklarıda göz önüne alınarak hazırlanması, sağlanması ve tükettirilmesine yönelik bilgilerin öğrenilmesini sağlamak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Öğr. Gör. Fuat Kahraman | Öğrenme Çıktıları | 1 | Beslenmenin sağlığın temelini oluşturduğunu kavramak | 2 | Toplumdaki beslenme sorunları ve nedenlerinin neler olduğunu açıklamak | 3 | Yeterli ve dengeli beslenme ilkelerini listelemek | 4 | Besin öğeleri ve işlevlerinin neler olduğunu açıklamak | 5 | Yaşlı bireylerde beslenme özelliklerini açıklamak | 6 | Yaşlı bireylerde posalı beslenmenin önemini ayırt etmek | 7 | Malnütrisyonun tanımını yapabilmek ve yaşlılıkta önemini açıklamak | 8 | Obezite ve obezitenin neden olabileceği tehditleri açıklamak | 9 | Diyabeti ve Kardiyovasküler hastalığı olan yaşlılarda beslenme özelliklerini açıklamak | 10 | Özel durumlarda beslenmenin nasıl olduğunu ayırt edebilmek | 11 | Kişiye özgü beslenme faktörlerini analiz edebilmek | 12 | Edinilen bilgilerin yaşlı ve geriatrik hastalarda nasıl entegre edileceği bilgisinin geliştirilmek ve uygulamak. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Derse devam zorunluluğu (Asgari %70)
Belirtilen kaynaklardan derse hazırlıklı gelmek.
Ders ile ilgili kaynakları temin etmek. | Dersin İçeriği | Beslenmeye Giriş, Sağlık ve Beslenme, Yeterli ve Dengeli Beslenme, Temel Besin Öğeleri, Toplumda Beslenme Sorunları ve Nedenleri Temizlik, Hijyen, Sanitasyon, Enerji Gereksinimi, İdeal Boy ve Kilo, Besin grupları ve besin piramidi, Besin Öğeleri,Karbonhidratlar,Proteinler, Yağlar, Vitaminler, Su, Mineraller, Posa ve yaşlıda posalı gıdalarla beslenme, İçecekler ve Özellikleri, Yaşlılarda ve geriatrik hastalarda beslenme, Yaşlı veya geriatrik hastaların beslenmesinde Probiyotiklerin yeri, Yaşlılarda ve geriatrik hastalarda menü planlama, Obezite ve Yol Açtığı Hastalıklar, Diyabette Beslenme, Kardiyovasküler Hastalığı Olanlarda BeslenmeToplu Beslenme, Toplu Beslenme Kurumlarında Sanitasyon İlkeleri, HACCP (Tehlike Analizi ve Kritik Kontrol Noktaları), Sanitasyon, Şişmanlık, Zayıflık, Malnütrisyon, Yaşlılarda Beslenme, Diabet ve Beslenme, Kanser ve Beslenme, Hastalık ve Beslenme, Özel Durumlarda Beslenme.
| Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Beslenmeye Giriş, Yeterli ve Dengeli Beslenme ve İlkeleri
Sağlık ve Beslenme | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 2 | Toplumda Beslenme Sorunları ve Nedenleri
Enerji Gereksinimi, İdeal Boy ve Kilo | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 3 | Temizlik, Hijyen, Sanitasyon
Toplu Beslenme ve Toplu Beslenme Kurumlarında Sanitasyon İlkeleri, HACCP | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 4 | Besin grupları ve besin piramidi
Besin Öğeleri, | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 5 | Karbonhidratlar,
Proteinler
Yağlar | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 6 | Vitaminler
Su
Mineraller | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 7 | Posa ve yaşlıda posalı gıdalarla beslenme
İçecekler ve Özellikleri | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Yaşlılarda ve geriatrik hastalarda beslenme | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 10 | Yaşlı veya geriatrik hastaların beslenmesinde Probiyotiklerin yeri | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 11 | Yaşlılarda ve geriatrik hastalarda menü planlama | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 12 | Hipokalorik, Hiperkalorik, İzokalorik Diet ve Özellikleri | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 13 | Şişmanlık, Zayıflık, Malnütrisyon ve Malnütrisyon Çeşitleri
Obezite ve Yol Açtığı Hastalıklar | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 14 | Diyabette Beslenme
Beslenme ve Kanser | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 15 | Kardiyovasküler Hastalığı Olanlarda Beslenme
Özel Durumlarda Beslenme | Sözlü Anlatım
Power Point Sunumu
Soru-Yanıt, Tartışma | | 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1-Baysal A,Genel Beslenme,Hatipoğlu yayınevi,Ankara,2009.
2-Arıoğlu S,Geriatri ve Gerontoloji, MN Medikal,Nobel kitabevi,İstanbul,2006.
3-Yıldız E,Diyabet ve Beslenme,Sinem matbaacılık,Ankara,2006
4- Samur G,Yıldız E,Obezite ve Kardiyovasküler Hastalıklar / Hipertansiyon, Sağlık Bakanlığı Yayını,Ankara,2008.
5.BeslenmePiramidi,Erişim;http://www.bilkent.edu.tr/~bilheal/aykonu/Ay2003/June03/sagliklibeslenme.html
6-Probiyotik mikroorganizmaların özellikleri,Erişim; http://www.gata.edu.tr/dahilibilimler/ichastaliklari/files/dersler/59.pdf,
7- ASLAN P,Yaşlılıkta sağlıklı ve bilinçli beslenme,Yaşlılıkta kaliteli yaşam,Erişim; www.gebam.hacettepe.edu.tr
8-Enerji gereksinimi ve hesaplanması,Erişim;www. tipedu.cumhuriyet.edu.tr/Donem3/.../HalkSagligi/.../2enerji
9-Rakıcıoğl N, Yaşlılarda Sağlıklı Beslenmede Posanın Önemi,Gebam bülten 2006.
10-İŞCİ, Necmettin Beslenme İlkeleri ders notları.(2013), (Her dönem yenilenmektedir.)
11-A.Ü. Beslenmeye Giriş kitabı
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 | Quiz | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 5 | 3 | 15 | Tartışma | 5 | 3 | 15 | Soru-Yanıt | 5 | 1 | 5 | Beyin Fırtınası | 5 | 2 | 10 | Seminer | 2 | 2 | 4 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Performans | 1 | 1 | 1 | Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ9 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ10 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ11 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ12 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|