Course Unit Code | Course Unit Title | Type of Course Unit | Yıl | Semester | Number of ECTS Credits | 190500408104 | JUVENILE DELINQUENCY AND SOCIAL WORK | Elective | 4 | 8 | 5 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
To inform about children dragged into crime and juvenile delinquency, to evaluate and discuss what can be done on an individual, family and society basis regarding juvenile delinquents and crimes committed against children. |
Name of Lecturer(s) |
Prof. Dr. Neşide YILDIRIM |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Defines the concepts of child and childhood | 2 | Distinguishes crime and crime types | 3 | Understands the concept of juvenile delinquency | 4 | Identifies factors affecting juvenile delinquency | 5 | Discusses ideas about juvenile delinquency in Turkey | 6 | Identifies children as victims of crime | 7 | Determines measures against juvenile delinquency | 8 | Provides ideas about the rehabilitation of juvenile delinquency and what can be done. | 9 | Determines social service assistance against juvenile delinquency |
|
Öğrenim Türü |
Daytime Class |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
No |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
juvenile delinquency; relationship between children and crime; Crimes committed against children in Turkey; Crimes committed by children in Turkey; What can be done regarding the issue; social service assistance |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | General introduction and promotion | | | 2 | Childhood and the history of childhood | Field-related assignments | | 3 | Family problems affecting the child | Field-related assignments | | 4 | Child neglect and abuse | Field-related assignments | | 5 | Children's rights | Field-related assignments | | 6 | Child protection law | Field-related assignments | | 7 | Juvenile delinquency - definition and causes | Field-related assignments | | 8 | Victim and approach to the victim | Field-related assignments | | 9 | Midterm week | | | 10 | Street children | Field-related assignments | | 11 | Social services for street children | Field-related assignments | | 12 | juvenile courts | Field-related assignments | | 13 | Probation services for children | Field-related assignments | | 14 | Social services for detained and convicted children | Field-related assignments | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Acar, H., Arzu İçağasıoğlu Çoban- Türkiye’de Çocuk Hakları Açısından Suça Yönelen Çocuk-Polis İlişkisi”. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler
Akıllıoğlu, T. (1995). Çocuk Haklarına Dair Sözleşme. Ankara: Ankara Üniversitesi S.B.F. İnsan Hakları Merkezi Yayınları No: 13.
Akyüz, E. (2000). Ulusal ve Uluslararası Hukukta Çocuğun Haklarının ve Güvenliğinin Korunması. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
Baykara, Yüksel. “Çocuk Mahkemeleri ve Gözetim,” Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan:
Cankurtaran Öntaş, Özlem ve Yüksel Baykara Acar. "Güçlendirme Yaklaşımı Bağlamında Çocuk Hakları ve Sosyal Hizmetin Güçlendirme Yaklaşımı”
Çetin, Yılmaz, Aile İçi Şiddet Olgusu ve Çocuklar Üzerindeki Yansıması, Türk bilim dergisi, sa:15, 2005: 171-183.
Erçetin, Ş. Şule, Çocuk ve Suç, Hegem Yayınları, Ankara,2006.
Erkan, Gönül (1995). Korunmaya Muhtaç Çocuklar: Çocuk Yuvalarında Bir Araştırma. Ankara.
Haluk YAVUZER, Çocuk ve Suç, Remzi Kitabevi, İstanbul,2009
Haluk YAVUZER, Psiko-Sosyal Açıdan Çocuk Suçluluğu, İÜ Edebiyat Fakültesi Yayınları, 1986
Sezer Ayan, Türkiye´de Çocuk Suçluluğu, Ütopya Yayınevi, 2011.
Solak, Adem, Türkiye´nin Suç Haritası&Çocuk Suçluluğu, Hegem Yayınları |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Midterm Examination | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Examination | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Term (or Year) Learning Activities | 40 | End Of Term (or Year) Learning Activities | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | No |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Midterm Examination | 1 | 1 | 1 |
Final Examination | 1 | 1 | 1 |
Self Study | 1 | 55 | 55 |
Individual Study for Mid term Examination | 1 | 25 | 25 |
Individual Study for Final Examination | 1 | 55 | 55 |
Homework | 1 | 1 | 1 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | 4 | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | 4 | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | 5 | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | 3 | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | 3 | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | 3 | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | 4 | | | | | | | | | | | ÖÇ9 | 4 | | | | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|