Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 170201005101 | METHODOLOGY OF ISLAMIC LAW - I | Zorunlu | 3 | 5 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
To equip students with knowledge, skills and competence about the science of fiqh, its sources, methods of jurisprudence, deduction of rulings from sources and legal reasoning (ijtihad). |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Sümeyra YAKAR
Dr. Mehmet Emin NAS |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Knowing the history of fiqh and its literature | 2 | Comparing the doctrines and regulations among various schools of law. | 3 | Explaining the sources of Islamic law and deducing regulations |
|
Öğrenim Türü |
Daytime Class |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
No |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
No |
Dersin İçeriği |
The science of fiqh, its sources, methods of jurisprudence, deduction of rulings from sources and legal reasoning (ijtihad). |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Introduction to usul al-fiqh (science of jurisprudence) | | | 2 | The subject and purpose of usul al-fiqh | | | 3 | The literature of usul al-fiqh and famous scholars (ulama) | | | 4 | Introduction of schools of law (Hanafi and Şafi schools of law (madhhabs)) | | | 5 | Introduction of schools of law (Maliki, Hanbali, and Jafari madhhabs) | | | 6 | Accountable person according to Islamic law | | | 7 | Legal sources: The Qur'an | | | 8 | Debates regarding the essense of the Qur'an | | | 9 | The Sunna | | | 10 | The legal value of sunna | | | 11 | Ijma (consensus) | | | 12 | Debates regarding the legal value of ijma | | | 13 | Qiyas (Analogy):
Introduction of qiyas and its components | | | 14 | Qiyas:
Reason and the methods of identifying reason | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Kahraman, Abdullah. Fıkıh Usûlü. İstanbul: Rağbet, 2010.
Şâban, Zekiyüddin. İslam Hukuk İlminin Esasları : (Usulü’l-Fıkh). trc. İbrahim Kafi Dönmez. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 2018.
Apaydın, H. Yunus. İslam Hukuk Usulü. Ankara: Bilay Yayınları, 2017.
Atar, Fahrettin. Fıkıh Usulü. İstanbul: M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2016. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Midterm Examination | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Examination | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Term (or Year) Learning Activities | 40 | End Of Term (or Year) Learning Activities | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Turkish | Staj Durumu | No |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Midterm Examination | 1 | 1 | 1 |
Final Examination | 1 | 1 | 1 |
Attending Lectures | 14 | 2 | 28 |
Self Study | 14 | 2 | 28 |
Individual Study for Mid term Examination | 1 | 4 | 4 |
Individual Study for Final Examination | 1 | 6 | 6 |
Reading | 14 | 2 | 28 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|