Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TBT-23-126MARKÖR DESTEKLİ SELEKSİYON VE BİTKİ MOLEKÜLER ISLAHINDA KULLANIMISeçmeli136
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Markör Destekli Seleksiyon (MAS=Marker Assisted Selection) uygulanan bitki ıslahı çalışmaları, klasik ıslah çalışmalarındaki seleksiyon hızı ve etkinliğini artırma yönünde önemli ilerlemeler sağlamaktadır. Markör destekli seleksiyonun bitki moleküler ıslahında kullanım durumu konusunda güncel bilgilerin paylaşılması amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Fatih DEMİREL
Öğrenme Çıktıları
1Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirme ve derinleştirme becerisi
2Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrama becerisi
3Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
4Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme becerisi
5Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilme becerisi
6Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme becerisi
7Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilmek, öğrenmeyi yönlendirebilmek ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme becerisi
8Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme becerisi
9Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemek, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme becerisi
10En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
11Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme becerisi
12Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilme becerisi
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Markör destekli seleksiyon için ideal markörlerin kullanılmasını, moleküler ıslah metotlarını ve özelliklerini açıklayabilmeyi ve ıslah için izlenebilecek yolların öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu dersi alıp başarılı olan lisans üstü öğrencileri aşağıda listelenen konularda yeterliliklere sahip olurlar; 1) Markör destekli seleksiyon konusunda bilgi kazanırlar 2) Markör destekli seleksiyonun önemini açıklar 3) Markör destekli seleksiyon için ideal markörleri ve özelliklerini açıklar 4) Tarla bitkilerinde MAS kullanımı konusunda bilgi verirler 5) Meyve ve sebze türlerinde MAS kullanımı konusunda bilgi verirler
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Islah nedir?yokyok
2Bitki ıslahı yöntemleri
3Geriye melezleme
4Markörler ve önemi
5Markör destekli seleksiyon
6Markör destekli bitki ıslahı
7Dominant markör sistemleri
8Kodominant markör sistemleri
9Gen piramitleme ve tekrarlamalı seleksiyon
10Tüm genom stratejileri
11Genetik haritalama
12Bağlantı haritaları-rekombinasyon
13Meyve, sebze, tarla bitkilerinde ve endüstriyel bitki türlerinde MAS kullanım uygulamaları
14Konu ile ilgili güncel literatürün kritik incelenmesi
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ders kitabı: Guimaraes E.P., Ruane J., Scherf B.D., Sonnino A., Dargie J., 2007. Marker-Assisted Selection (Current status and future perspectives in crops, livestock, forestry and fish). FAO, 450 sayfa Yardımcı Kaynak: Ralph van Berloo, 2000. Use of Molecular Markers in Plant Breeding. 120 sayfa
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım14342
Beyin Fırtınası14342
Makale Yazma236
Bireysel Çalışma14342
Ev Ödevi14342
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)174
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ15      
ÖÇ2 5     
ÖÇ3  5    
ÖÇ4   5   
ÖÇ5    5  
ÖÇ6     4 
ÖÇ7      5
ÖÇ8     5 
ÖÇ9    5  
ÖÇ10   5   
ÖÇ11  5    
ÖÇ12 5     
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr