Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | BSM-23-134 | BSM MALZEME BİLGİSİ | Seçmeli | 1 | 3 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
1) Öğrencilere mühendislik malzemelerinin önemi ile temel özelliklerini anlamak için gerekli ilkeleri öğretmek; 2) tarım makinaları alanında kullanılan malzemeler ile ilgili değerlendirmelerde bulunmalarını sağlamak; 3) öğrencilere belirli bir amaç için malzeme seçiminde çok sayıda faktörün belirleyici etkisinin olduğunu öğretmek; 4) bir makinayı kullanılan parça teknik özelliklerini dikkate alarak seçme yeteneğine sahip olmak ya da yeni dizayn edilen bir makine için teknik özelliklerine göre parça seçmek; 5) endüstriyel alanda kullanılan çelik türlerini ve çelik gösterimleri ile ilgili standartları öğretmek; 6) demir ve çelik üretimi ile birlikte alaşım elde etme yollarını öğretmek; 7) çeliklere uygulanan ısıl işlemleri, yüzey sertleştirme yöntemlerini ve korozyon hakkında bilgi vermek. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Yrd.Doç.Dr. Sefa ALTIKAT |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Malzeme bilgisine dayanarak tarım makinalarının değişik alanlarında kullanılabilecek en uygun ekipman seçimini yapar | 2 | Metallerin plastik deformasyona karşı davranışını tahmin etmek için malzemenin kristal kafes yapısını öğrenir | 3 | Alaşımları ve metalik malzemelerin ısıl işlemlerini bilir ve en uygun yöntemi yeni bir ekipman için kullanır | 4 | Çeliklere alaşım elementi katılma nedenlerini öğrenir ve bazı alaşımlı çeliklerin yapı ve özelliklerini yorumlar | 5 | Makine parçalarının sertlik, mukavemet, tokluk, aşınma direnci gibi özelliklerinin iyileştirilmesi ve güvenirlik performanslarının artırılması için uygulanması gereken işlemleri öğrenir | 6 | Mühendislik uygulamalarında en çok kullanılan malzeme grubuna giren çeliklere ait standartları öğrenir | 7 | Metalik korozyonun temel nedenlerini ve bunu önlemenin yollarını bilir | 8 | Malzemelerin gerek yapı ve özelliklerinin incelenmesi, gerekse malzemelerdeki kusurların belirlenmesi için uygulanan tahribatlı ve tahribatsız deney ve muayene yöntemlerini öğrenir |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Genel malzeme bilgisi, malzemelerin sınıflandırılması, tanımı, özellikleri ve kullanımına ilişkin tanım ve kavramlar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Malzeme bilgisine giriş, malzemenin temini, önemi ve seçimi, madensel malzeme özellikleri | | | 2 | Alaşımlar ve allotropi faz dönüşümleri | | | 3 | Demir ve çelik | | | 4 | Çelik standartları | | | 5 | Çeliklere uygulanan ısıl işlemler | | | 6 | Yüzey sertleştirme yöntemleri | | | 7 | Katık elemanların çeliklere sağladığı yararlar | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Dökme demirler ve madensel malzemelerde biçimlendirme | | | 10 | Demir olmayan metaller | | | 11 | Toz metalürjisi | | | 12 | Malzeme muayene metotları | | | 13 | Korozyon | | | 14 | Suni malzemeler | | | 15 | Malzemelerin temini ve depolanması | | | 16 | Final sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Malzeme Bilgisi ve Muayenesi Prof. Dr. Temel Savaşkan, 2009, Celepler Matbaacılık, Trabzon
Malzeme Bilgisi Yasin Güngör, 2001, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. Cağaloğlu, İstanbul. Malzeme Bilgisi, Prof. Dr. Ahmet Aran, 2008, İTÜ Makine Fakültesi Malzeme Bilgisi, Cilt I, H.J. Bargel and G. Schulze, 1993 (Translated by, Prof. Dr. Şefik Güleç, Prof. Dr. Ahmet Aran). İTÜ Kütüphanesi, Sayı 1521, İstanbul. Malzeme Bilgisi, Cilt II, H.J. Bargel and G. Schulze, 1995 (Translated by, Prof. Dr. Şefik Güleç, Prof. Dr. Ahmet Aran). İTÜ Kütüphanesi, Sayı 1551, İstanbul. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 50 | Uygulama/Pratik | 1 | 50 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Uygulama/Pratik | 3 | 9 | 27 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 36 | 36 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 24 | 24 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 48 | 48 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|