Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TBB-23-130 | TARIMSAL SİSTEMLERİNİN MATEMATİK MODELLENMESİ | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Dersin amacı yüksek matematiğin temel yapılarının, sistem ve model kavramlarının ve onların sınıflandırılmasının, ayrıca modelleme hakta gereken bilgilerin öğretilmesi ve öğrencilere alanlarına yönelik model oluşturma ve modelleme yöntemleri anlama becerisi kazandırmaktır.
Bu bağlamda, öğrenciler ders sonunda orta seviyede modelleme sahip olacaktır.
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Prof. Dr. Fariz MİKAİLSOY |
Öğrenme Çıktıları |
1 | 1. Tek ve çift değişkenli fonksiyon grafik çizimine ait bol örnek çözümleri
| 2 | 2. Modelleme ile ilgili örnekler çözmek
|
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
1. Tek ve çift değişkenli fonksiyon grafik çizimine ait örnek çözümleri.
2. Modelleme ile ilgili örnekler çözmek
|
Dersin İçeriği |
1. Yüksek Matematiğin temel konuları hakkında bilgi seviyelerini artırmak
2. Sistem, Sistemli yaklaşım kavramlarını anlama yeteneği kazandırmak
3. Model kavramını, modellerin sınıflandırılmasının, kendi bilim dallarına göre modellerin seçilmesi düzeylerinin geliştirmek
4. Deneysel, yarım-deneysel ve teorik modellerin ne olduğunu ve onları anlamak hedefine ulaştırmak için mümkün olduğu kadar kısa bir sürede bilimsel kaynaklarla çalışma yeteneği kazandırmak,
Modelleme hakta bilgilerin, yöntemlerin öğrenilmesi ve kendi alanlarına ait modelleme teknikleri yeteneği kazandırmak
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Temel Matematiğe giriş | | | 2 | — Sayılar ve onlar üzerinde işlemler,
— Fonksiyonlar: özellikleri, verilme şekilleri, grafikleri
| | | 3 | Tek ve Çok Değişkenli Fonksiyonlar | | | 4 | Adi ve kısmi türevler, uygulamaları, ekstremlerin bulunması | | | 5 | Ekoloji kavramı, ekoloji ortamlar ve faktörler
| | | 6 | Ekolojik Sistemler
Temel kavramlar, şematik gösterilmesi ve matematiksel ifadesi | | | 7 | Ekosistemlerin Analizi ve İncelenmesi
— Sistemli yaklaşım veya sistemli analiz yöntemi
— Sistemli analiz yönteminin aşamaları
| | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Ekosistemlerin Modellenmesi
— Model kavramı, modellerin sınıflandırılması
| | | 10 | — Modelleme ve aşamaları,
— Ekosistemlerin teorik ve konseptual (kavramsal) modellenmesi
| | | 11 | Ekosistemlerin Matematik Modellenmesi
— Ekolojik sistemlerin analitik modellenmesi
— Ekolojik sistemlerin sayısal modellenmesi
| | | 12 | Ekosistemlerin Ampirik (Deneysel) Modellenmesi
— Bir değişkenli deneysel modeller
— Çok değişkenli deneysel modeller
| | | 13 | Yarım-Ampirik Modelleme | | | 14 | Modellerin Uyumluluk Kriterleri | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Fariz Mikailsoy Yüksek Matematik, Konya, 2016
Odum E.P. Fundamentals of Ekology. Pennsiylvania, 1971
Feodorov V.D., Gilmanov T.G. Ecology. Moscow, 1980
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Ev Ödevi | 4 | 20 | 80 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|