Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
BBG-108SEBZE ISLAHININ PRENSİPLERİSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Sebze ıslahı konusunda bazı temel bilgi ve prensipler ile sebzelerde uygulanan ıslah yöntemlerini öğretmek amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Beyhan KİBAR
Öğrenme Çıktıları
1Sebze ıslahın tanımını, önemini ve temel ilkelerini kavrayabilme
2Sebzelerin döllenme biyolojilerine göre sınıflandırılması konusunda bilgi sahibi olma
3Kendine döllenen ve yabancı döllenen sebze türlerinde hangi ıslah yöntemlerinin kullanıldığı konusunda bilgi sahibi olma
4Özel ıslah teknikleri konusunda bilgi sahibi olma (Mutasyon ıslahı, Türler arası melezleme, Poliploidi, F1 hibrit ıslahı)
5Sebze genetik kaynakların sebze ıslahındaki önemini kavrayabilme
6Sebze ıslahında kısırlık, uyuşmazlık ve melez azmanlığının nasıl kullanılabileceğini öğrenme
7Sebze ıslahında doku kültürü ve biyoteknolojinin nasıl kullanıldığını öğrenme
8Bazı sebze türlerinin (domates, biber, hıyar, fasulye, lahana) ıslahının nasıl yapıldığını öğrenme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Sebze ıslahının genel prensipleri, amacı ve önemi, sebzelerin döllenme biyolojilerine göre sınıflandırılmaları, kendine ve yabancı döllenen sebze türlerinde kullanılan ıslah yöntemleri, kısırlık, uyuşmazlık ve melez azmanlığından sebze ıslahında yararlanma olanakları, doku kültürü ve biyoteknolojinin sebze ıslahında kullanımı ve bazı sebze türlerinin (domates, biber, hıyar, fasulye, lahana) ıslahının nasıl yapıldığı gibi konularda bilgiler verilecektir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Sebze ıslahın genel prensipleri, sebze ıslahının amacı ve önemi
2Döllenme biyolojilerine göre sebzelerin sınıflandırılması
3Kendine ve yabancı döllenen sebze türlerinde kullanılan ıslah yöntemleri
4Özel ıslah tekniklerinin tanıtımı (Mutasyon ıslahı, Türler arası melezleme, Poliploidi, F1 hibrit ıslahı)
5Sebze genetik kaynaklarının sebze ıslahındaki önemi, değerlendirilmesi ve karakterizasyonu
6Sebze ıslahında kısırlık ve uyuşmazlıktan yararlanma olanakları
7Ara Sınav
8Melez azmanlığı ve sebze ıslahında kullanılması
9Sebze ıslahında doku kültürü ve biyoteknolojinin kullanımı
10Domates ıslahı
11Biber ıslahı
12Hıyar ıslahı
13Fasulye ıslahı
14Lahana ıslahı
15
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Bassett, M.J., 1986. Breeding vegetable crops, AVI Pub. Co. 584 s. 2. Kalloo, G., 1988. Vegetable Breeding (Volume 1, 2, 3), CRC Press, 256 s. 3. Demir, İ., Turgut, İ., 1999. Genel Bitki Islahı, Ege Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, 451 s. İzmir. 4. Deppe, C., 2000. Breed Your Own Vegetable Varieties: The Gardener's & Farmer's Guide to Plant Breeding & Seed Saving, Chelsea Green; 2nd edition, 384 s. 5. Babaoğlu, M. Gürel, E., Özcan, S. 2001. Bitki Biyoteknolojisi, Cilt I, Doku Kültürü ve Uygulamaları, Selçuk Üniversitesi Yayınevi, Konya. 6. Özcan, S., Gürel, E., Babaoğlu, M. 2001. Bitki Biyoteknolojisi, Cilt II, Genetik Mühendisliği ve Uygulamaları, Selçuk Üniversitesi Yayınevi, Konya. 7. Chahal, G.S., Gosal, S.S., 2002. Principles and Procedures of Plant Breeding: Biotechnological and Conventional Approaches, Narosa; 1 edition, 604 s.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
TOPLAM0
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Bireysel Çalışma1410140
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
Ev Ödevi11111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ1          
ÖÇ2          
ÖÇ3          
ÖÇ4          
ÖÇ5          
ÖÇ6          
ÖÇ7          
ÖÇ8          
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr