Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TBB-23-118EROZYON TAHMİN TEKNİKLERİSeçmeli136
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Erozyona uğramış alanlarda, toprak koruma stratejileri geliştirmek ve amenajman uygulamalarını etkin olarak gerçekleştirebilmek için toprak kayıplarının doğru bir şekilde tahmin edilmesi esastır. Bu kapsamda, toprak kayıplarının mikro-meso ve makro ölçekte belirlenmesinde kullanılan doğrudan-dolaylı ölçüm ve tahmin yöntemleri ile model ve analojik yaklaşımlar dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Serdar SARI
Öğrenme Çıktıları
1Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2Bilgi üretme yöntemlerini kavrar.
3Yöntem ve teknikleri uygulama, ölçme değerlendirme bilgisine sahip olur.
4Veri toplama analiz etme ve verileri değerlendirme bilgisine sahip olur
5Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilimleri kullanarak alanı ile ilgili konuları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler.
6Alanı ile ilgili güncel bilgiyi takip eder ve bilgi kaynaklarına ulaşır, kaynak araştırması yapar.
7Uygulamalar için gerekli olan bilgi kaynakları ile teknolojik araçları seçme ve kullanma becerisi kazanır.
8Sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri geliştirebilme becerilerine sahip olur. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme becerisini kazanır.
9Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yürütebilme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme yeteneği kazanır.
10Disiplinlerarası çalışma yapma yeteneği kazanır.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
• Doğal kaynakların korunması • Toprak erozyonunun Türkiye topraklarının en önemli sorunu olduğu gerçeği • Analiz ve sentez yeteneğinin geliştirilmesi • Erozyonun sosyal ve ekonomik kayıplar üzerindeki baskısı • Erozyon-degradasyon-verimsizleşme-sefalet • Toprağın oluştuğu yerde tutma hedefi
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Erozyon; Oluşumu-Türkiye ölçeğindeki mevcut durum
2Erozyona etki eden faktörlerin analizi
3Yağışın erozyon oluşturma gücünün belirlenmesi
4Toprağın erozyona duyarlılığının belirlenmesi
5Mikro ölçek erozyon çalışmaları ve yöntem analizleri
6Meso ölçek erozyon çalışmaları ve yöntem analizleri
7Makro ölçek erozyon çalışmaları ve yöntem analizleri
8Ara sınav
9Universal Toprak Kayıp Eşitliği (USLE)
10MUSLE-RUSLE
11Ouyuntu (Gully) erozyonu toprak kayıpları tahmini
12Radyoaktif tabanlı yöntemler (Cs-137)
13Diğer modeller (CORINE, CREAM, WEPP; EPIC ....)
14Rüzgâr erozyonu tahmin modelleri
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
• Soil Erosion Experiments and Models. 1990. R.B. Bryan. Catena Suppl. • Predicting Rainfall Erosion Losses. 1978. Wischmeier, W.H. &S mith, D.D. USDA Handbook No 537.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav150
Ev Ödevi150
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Bireysel Çalışma1410140
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma12020
Ev Ödevi11010
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)183
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ14         
ÖÇ2 4        
ÖÇ3  4       
ÖÇ4   4      
ÖÇ5    4     
ÖÇ6     3    
ÖÇ7      5   
ÖÇ8       4  
ÖÇ9        4 
ÖÇ10         4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr