Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
GIM-23-124GIDALARDA İLERİ DUYUSAL ANALİZ TEKNİKLERİ VE TÜKETİCİ TESTLERİSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere gıda üretiminin değişik aşamalarında kullanılan duyusal test yöntemleri hakkında bilgi vermek ve bir işletmede duyusal değerlendirme ile ilgili bir programını başlatma ve yürütme yeteneğini kazandırmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Gülçin YILDIZ
Öğrenme Çıktıları
1Duyusal testlerin sonuçlarını istatistiksel tekniklerle değerlendirme yeteneğini kazanma
2Gıdaları satın almada tüketicilerin duyusal tercihlerinin önemini kavrama
3Gıda işletmelerinde duyusal değerlendirme ile ilgili bir programı başlatma ve yürütme yeteneğini kazanma
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Bu derste gıdaların duyusal özellikleri, duyusal değerlendirmenin tanımı ve tarihçesi, gıda endüstrisinde duyusal değerlendirmenin kullanım alanları, duyusal değerlendirme için başlıca gereksinimler-duyusal analiz laboratuvarı, panelistlerin seçimi, testlerin organizasyonu, duyusal test teknikleri-farklılık testleri, çoklu kıyaslama testleri, tercih testleri, kalite derecelendirme skalaları, tanımlayıcı metodlar-lezzet profil analizi, doku profil analizi, tüketici çalışmalarında duyusal değerlendirme gibi konular ele alınmaktadır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Gıda kalitesi ve duyusal kalite karakteristikleri
2Duyusal değerlendirmenin tanımı, tarihçesi, önemi ve gıda sanayiinde kullanım amaçları
3Duyusal değerlendirmenin tanımı, tarihçesi, önemi ve gıda sanayiinde kullanım amaçları
4Duyusal değerlendirme laboratuvarı, ürün ve panel kontrolları
5Duyusal değerlendirme laboratuvarı, ürün ve panel kontrolları
6Duyusal değerlendirme laboratuvarı, ürün ve panel kontrolları
7Duyusal değerlendirmede panelist seçimi ve panel büyüklüğünü etkileyen faktörler
8Duyusal değerlendirmede panelist seçimi ve panel büyüklüğünü etkileyen faktörler
9Duyusal değerlendirmede panelistlerin kararlarını etkileyen faktörler
10Duyusal değerlendirmede panelistlerin kararlarını etkileyen faktörler
11Duyusal değerlendirmede panelistlerin kararlarını etkileyen faktörler
12Eşlenmiş kıyaslama testi, İkili-üçlü test, Üçgen testi
13Sıralama testi, Puanlama testi.
14Duyusal değerlendirmede kullanılan skalalar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Lawless, H.T, Heymann, H., Sensory Evaluation of Food, Principles and Practices. International Thomson Publishing, New York, (1998). Meilgaard, M, Civille, G.V., Carr, B.T., Sensory Evaluation Techniques. CRC Press, New York (1999).
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Bireysel Çalışma15050
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma15050
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma15050
Ev Ödevi12525
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)177
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ13445445545444544
ÖÇ25455535434555545
ÖÇ33455545445545435
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr