Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TAB-23-127ÇAYIR VE MERALARDA VERİMLİLİĞİN DOĞAL YOLLARLA ARTTIRILMASISeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Otlatma ve biçme sonucu toprakta meydana gelen bitki besin elementleri açığının giderilmesinin organik atık ve artıklarla karşılanması, botanik ve dolaysıyla kimyasal kompozisyonda meydana gelen değişimin otlatma yöntemleri, sulama ve organik gübrelemelerle dengelenmesi ve vejetasyonun klimakstan uzaklaşmasına etki eden faktörler ele alınarak bu alanların sürdürülebilir yönetimi konusunda güncel bilgiler vermektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç.Dr. Ösmetullah ARVAS
Öğrenme Çıktıları
1Çayır ve meralarda iyileştirme ve geliştirme yöntemlerinin birbirleri ile ilişkileri, ekolojik, topoğrafik ve diğer faktörlerle uyumluluğu konusunda bilgi sahibi olur.
2Sentetik gübrelemenin botanik kompozisyon, dolayısıyla otun değişen kimyasal içeriğine ve biyolojik çeşitliliğie olan olumsuz etkilerini öğrenir.
3Özellikle meraya dayalı hayvancılığın yoğun olarak yapıldığı bölgemizdeki geniş mera alanlarının kültürel uygulamalardan başka, suni gübreleme ve ilaçlama yöntemleriyle iyileştirme ve geliştirmenin ekonomik olmadığı gibi ekolojik olmadığını da öğrenir
4Çayır, mera, biçenek ve taban mera gibi kavramların ülkemizde ve dünyadaki kullanımı hakkında bilgi sahibi olur.
5Avrupa birliği ülkeleri ile Türkiyedeki uygulamalar hakkında karşılaştırma yapacak bilgi alt yapısına sahip olur.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
1. Çayır ve meralarda yürütülen kültürel faaliyetlerin bitki besin elementleri üzerine olan etkisi, 2. Çayır ve mera sistemlerinde canlı ve cansız faktörlerin dinamik ilişkileri, 3. Kültürel iyileştirme ve geliştirme yöntemlerinin uygulamadaki zorlukları üstünlükleri,, 4. Çayır ve meraların su düzeni ile toprak ve su korumasındaki önemi, 5. Doğal bir çayır veya meraya uygulanabilecek bakım yöntemleri ile hayvan yönetimini kolaylaştıran tesis ve yapılar, 6. Doğal çayır ve meraların besleme, biyolojik çeşitlilik ve çevresel açıdan önemi, 7. Avrupa Birliği ülkelerinde bu alanların korunmasında uygulanan yöntemler gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tanım ve Planlama
2Çayır ve mera kavramları, tanımı, ülkemizde ve dünyada genel durum.
3Otlatma ve farklı cinsteki hayvanlarla otlatmanın çayır ve mera ekolojisine üzerine etkisi
4Çayır ve merlarda bitki besin elementi döngüsü
5Çayır ve meralar gibi büyük alanlarda bitki besin elementlerinin organik ve diğer kaynaklardan karşılanması ve sakıncaları
6Otlatma yöntemleriyle çayır meraların iyileştirilmesi ve bunun sürdürülebilirliği
7Çayır mera vejetasyonlarının bozulmasına neden olan uygulamalar, yakmanın çayır ve mera iyileştirmesindeki yeri
8Ara sınav
9Bitki besin elementleri, organik ve inorganik gübreler
10Çayır ve meralarda su düzeni, sulama, taban suyu, drenaj
11Erozyon süreci, toprak ve su koruma yöntemleri.
12Hayvanların yönetimini kolaylaştıran tesis ve yapılar.
13Çayır ve meraların bakımında uygulanan yöntemlerin ekolojik faktörlere olan uygunluğu
14Genel değerlendirme ve tekrar
15Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Altın, M., Gökkuş. A., Koç, A.,2005. Çayır Mera Islahı. Tarım ve Köy İşleri Bakanlıği, Ankara 2. Çayır Mera amenajmanı ve ıslahı 1999. Tarım ve Köy İşleri Bakanlıği, Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara 3. Bakır, Ö., 1985. Çayır Mera Islahı. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Yayınları: 947. Ankara. 4. Konu İle İlgili yayınlanmış yerli ve yabancı güncel literatürler
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
TOPLAM0
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Uygulama/Pratik10330
Laboratuvar10330
Rehberli Problem Çözümü10220
Tartışma10110
Alan Çalışması10330
Örnek Vaka İncelemesi10110
Beyin Fırtınası10110
Proje Tasarımı /Yönetimi11010
Makale Kritik Etme21020
Ev Ödevi177
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1               
ÖÇ2               
ÖÇ3               
ÖÇ4               
ÖÇ5               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr