Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TAB-23-123 | ÇAYIR MERA BİTKİ TOPLULUKLARININ ÖZELLİKLERİ VE ÖLÇÜM YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
1. Çayır Mera Bitki Topluluklarının Özellikleri ve Ölçüm Yöntemleri konusu hakkında bilgi seviyelerini artırmak,
2. Çayır-mera alanlarında hayvanların isteyerek otladıkları Buğdaygil ve Baklagil familyası dışında, hayvanların otlayabileceği diğer familyalardan da bitki türlerinin olduğu bilincini oluşturmak,
3. Çayır-Mera vejetasyon etütlerin nasıl yapıldığı ve değerlendirildiği konusunda becerilerini artırmak,
4. Çayır-mera alanların hayvan beslenmesinde ve toprak erozyonunu önleme açısından ne kadar önemli bir yere sahip olduğu bilgisini kazandırmak,
5. Bu kazanımla, çayır-mera bitki toplulukları özelliklerinin ve ölçüm yöntemlerinin, çayır -mera alanlarının doğru kullanım açısından ne kadar önemli bir yere sahip olduğu bilgisini kazandırmak,
6. Üniform bir otlatma dengesi oluşturabilmek için, vejetasyonun yapı ve üretim potansiyeline göre otlatılabilecek hayvan sayılarının nasıl hesaplandığı bilgisini kazandırmak,
7. Çayır-mera alanlarında zaman zaman hayvanlarda ölümlere sebep olan zehirli, dikenli ve lezzetsiz yabancı otların mevcut olabileceği bilincini oluşturmak,
8. Sorunların çözümüne yönelik pratik önlemler üretebilme becerileri kazandırmak
9. Bilimsel çalışmalarda gerekli altyapı düzeylerini geliştirmek |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Süleyman TEMEL |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Çayır - Mera alanlarında uygulanan Amenajman ve ıslah çalışmalarında yapılan yanlışlıkları görebilme olanağını sağlar | 2 | Amenajman ve ıslah tekniklerini daha doğru bir şekilde kullanabilme yeteneği kazanır, | 3 | Teşhis amacıyla toplanan bitki örneklerinden herbaryumların nasıl yapılacağı becerisi kazanır | 4 | Çayır-mera alanlarında yetişen türleri tanıyabilme becerisi kazanır |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Çayır-Mer’a bitki örtülerinin kalitatif, kantitatif ve sentetik özelliklerinin ölçülmesinde kullanılan önemli etüd ve ölçme yöntemleri (kuadrat, lup, transekt ve nokta yöntemleri ) ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgiler sunmak, doğru mer’a kullanımı ile ilgili özelliklerin belirlenmesi ve vejetasyon etütlerinde elde edilen verilerin değerlendirilmesi ve uygulamaya aktarılması ve uygulanan yöntemlerle elde edilen sonuçlar yorumlanarak vejetasyonların kalite derecelerinin ortaya koymak. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Çayır-Meraların tanımı ve Önemi | Konularla ilgili soru- cevap ve tartışma | | 2 | Vejetasyonu oluşturan Bitki toplulukların özellikleri, Kalitatif Özellikler | Konularla ilgili soru- cevap ve tartışma | | 3 | Çayır-Mera bitki topluluklarının Kantitatif özellikleri | Konularla ilgili soru- cevap ve tartışma | | 4 | Çayır-Mera bitki topluluklarının Sentetik özellikleri | Konularla ilgili soru- cevap ve tartışma | | 5 | Örnekleme ve Örnekleme yöntemleri | Konularla ilgili soru- cevap ve tartışma | | 6 | Vejetasyon etütlerinde kullanılan Metotlar ve bu metotlar ile ölçülen vejetasyon karakterleri | Konularla ilgili soru- cevap ve tartışma | | 7 | Vejetasyon Etütlerinden elde edilen verilerin değerlendirilmesi | Konularla ilgili soru- cevap ve tartışma | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Mera Kesimlerin Belirlenmesi ve Meraların haritalanması, | Arazi Çalışması | | 10 | Mera Durumlarının Sınıflandırılması | Arazi Çalışması | | 11 | Otlatma kapasitesinin tayini ve tespitinde kullanılan metotlar. | Arazi Çalışması | | 12 | Çayır-Meralarda yer alan Zehirli Bitkiler | Arazi Çalışması | | 13 | Çayır-Meralarda yer alan Dikenli Bitkiler | Arazi Çalışması | | 14 | Çayır-Meralarda yer alan Kokulu Bitkiler | Arazi Çalışması | | 15 | Çayır-Meralarda yer alan Lezzetsiz Bitkiler | Arazi Çalışması | | 16 | Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ders kitabı:
1. Avcıoğlu, R, 1996. Çayır Mera Bitki Topluluklarının Özellikleri ve İncelenmesi. (II. Basım). Eğe Üniv. Ziraat Fak. Yay. No: 466, İzmir.
2. Gökkuş, A., Koç, A. ve B. Çomaklı, 2000. Çayır - Mer’a Uygulama Kılavuzu. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No : 142, 139 s., Erzurum.
Önerilen Kaynaklar (Yardımcı kaynaklar):
1. Mera Kanunu Eğitim ve Uygulama El Kitabı, 1999. Çayır-Mera Amenajmanı ve Islahı. Çayır_Mera Yem bitkileri ve Havza Geliştirme Daire Başkanlığı, Ankara.
2. Türkiye’nin Çayır ve Mera Bitkileri, 2008. T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 4 | 56 |
Uygulama/Pratik | 7 | 2 | 14 |
Problem Çözümü | 3 | 1 | 3 |
Tartışma | 7 | 2 | 14 |
Soru-Yanıt | 7 | 2 | 14 |
Alan Çalışması | 7 | 2 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 2 | 8 | 16 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | | | | | | | ÖÇ2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | | | | | | | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | | | | | | | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|