Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TAB-23-123ÇAYIR MERA BİTKİ TOPLULUKLARININ ÖZELLİKLERİ VE ÖLÇÜM YÖNTEMLERİSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
1. Çayır Mera Bitki Topluluklarının Özellikleri ve Ölçüm Yöntemleri konusu hakkında bilgi seviyelerini artırmak, 2. Çayır-mera alanlarında hayvanların isteyerek otladıkları Buğdaygil ve Baklagil familyası dışında, hayvanların otlayabileceği diğer familyalardan da bitki türlerinin olduğu bilincini oluşturmak, 3. Çayır-Mera vejetasyon etütlerin nasıl yapıldığı ve değerlendirildiği konusunda becerilerini artırmak, 4. Çayır-mera alanların hayvan beslenmesinde ve toprak erozyonunu önleme açısından ne kadar önemli bir yere sahip olduğu bilgisini kazandırmak, 5. Bu kazanımla, çayır-mera bitki toplulukları özelliklerinin ve ölçüm yöntemlerinin, çayır -mera alanlarının doğru kullanım açısından ne kadar önemli bir yere sahip olduğu bilgisini kazandırmak, 6. Üniform bir otlatma dengesi oluşturabilmek için, vejetasyonun yapı ve üretim potansiyeline göre otlatılabilecek hayvan sayılarının nasıl hesaplandığı bilgisini kazandırmak, 7. Çayır-mera alanlarında zaman zaman hayvanlarda ölümlere sebep olan zehirli, dikenli ve lezzetsiz yabancı otların mevcut olabileceği bilincini oluşturmak, 8. Sorunların çözümüne yönelik pratik önlemler üretebilme becerileri kazandırmak 9. Bilimsel çalışmalarda gerekli altyapı düzeylerini geliştirmek
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Süleyman TEMEL
Öğrenme Çıktıları
1Çayır - Mera alanlarında uygulanan Amenajman ve ıslah çalışmalarında yapılan yanlışlıkları görebilme olanağını sağlar
2Amenajman ve ıslah tekniklerini daha doğru bir şekilde kullanabilme yeteneği kazanır,
3Teşhis amacıyla toplanan bitki örneklerinden herbaryumların nasıl yapılacağı becerisi kazanır
4Çayır-mera alanlarında yetişen türleri tanıyabilme becerisi kazanır
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Çayır-Mer’a bitki örtülerinin kalitatif, kantitatif ve sentetik özelliklerinin ölçülmesinde kullanılan önemli etüd ve ölçme yöntemleri (kuadrat, lup, transekt ve nokta yöntemleri ) ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgiler sunmak, doğru mer’a kullanımı ile ilgili özelliklerin belirlenmesi ve vejetasyon etütlerinde elde edilen verilerin değerlendirilmesi ve uygulamaya aktarılması ve uygulanan yöntemlerle elde edilen sonuçlar yorumlanarak vejetasyonların kalite derecelerinin ortaya koymak.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Çayır-Meraların tanımı ve ÖnemiKonularla ilgili soru- cevap ve tartışma
2Vejetasyonu oluşturan Bitki toplulukların özellikleri, Kalitatif ÖzelliklerKonularla ilgili soru- cevap ve tartışma
3Çayır-Mera bitki topluluklarının Kantitatif özellikleriKonularla ilgili soru- cevap ve tartışma
4Çayır-Mera bitki topluluklarının Sentetik özellikleriKonularla ilgili soru- cevap ve tartışma
5Örnekleme ve Örnekleme yöntemleriKonularla ilgili soru- cevap ve tartışma
6Vejetasyon etütlerinde kullanılan Metotlar ve bu metotlar ile ölçülen vejetasyon karakterleriKonularla ilgili soru- cevap ve tartışma
7Vejetasyon Etütlerinden elde edilen verilerin değerlendirilmesiKonularla ilgili soru- cevap ve tartışma
8Ara Sınav
9Mera Kesimlerin Belirlenmesi ve Meraların haritalanması, Arazi Çalışması
10Mera Durumlarının SınıflandırılmasıArazi Çalışması
11Otlatma kapasitesinin tayini ve tespitinde kullanılan metotlar. Arazi Çalışması
12Çayır-Meralarda yer alan Zehirli BitkilerArazi Çalışması
13Çayır-Meralarda yer alan Dikenli BitkilerArazi Çalışması
14Çayır-Meralarda yer alan Kokulu BitkilerArazi Çalışması
15Çayır-Meralarda yer alan Lezzetsiz BitkilerArazi Çalışması
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ders kitabı: 1. Avcıoğlu, R, 1996. Çayır Mera Bitki Topluluklarının Özellikleri ve İncelenmesi. (II. Basım). Eğe Üniv. Ziraat Fak. Yay. No: 466, İzmir. 2. Gökkuş, A., Koç, A. ve B. Çomaklı, 2000. Çayır - Mer’a Uygulama Kılavuzu. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No : 142, 139 s., Erzurum. Önerilen Kaynaklar (Yardımcı kaynaklar): 1. Mera Kanunu Eğitim ve Uygulama El Kitabı, 1999. Çayır-Mera Amenajmanı ve Islahı. Çayır_Mera Yem bitkileri ve Havza Geliştirme Daire Başkanlığı, Ankara. 2. Türkiye’nin Çayır ve Mera Bitkileri, 2008. T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14456
Uygulama/Pratik7214
Problem Çözümü313
Tartışma7214
Soru-Yanıt7214
Alan Çalışması7214
Bireysel Çalışma14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma188
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
Ev Ödevi2816
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1444444444      
ÖÇ2444444444      
ÖÇ3444444444      
ÖÇ4444444444      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr