Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TBT-23-126 | MARKÖR DESTEKLİ SELEKSİYON VE BİTKİ MOLEKÜLER ISLAHINDA KULLANIMI | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Markör Destekli Seleksiyon (MAS=Marker Assisted Selection) uygulanan bitki ıslahı çalışmaları, klasik ıslah çalışmalarındaki seleksiyon hızı ve etkinliğini artırma yönünde önemli ilerlemeler sağlamaktadır. Markör destekli seleksiyonun bitki moleküler ıslahında kullanım durumu konusunda güncel bilgilerin paylaşılması amaçlanmaktadır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Fatih DEMİREL |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirme ve derinleştirme becerisi | 2 | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrama becerisi | 3 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi | 4 | Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme becerisi | 5 | Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilme becerisi | 6 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme becerisi | 7 | Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilmek, öğrenmeyi yönlendirebilmek ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme becerisi | 8 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme becerisi | 9 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemek, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme becerisi | 10 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | 11 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme becerisi | 12 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilme becerisi |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Markör destekli seleksiyon için ideal markörlerin kullanılmasını, moleküler ıslah metotlarını ve özelliklerini açıklayabilmeyi ve ıslah için izlenebilecek yolların öğretilmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği |
Bu dersi alıp başarılı olan lisans üstü öğrencileri aşağıda listelenen konularda yeterliliklere sahip olurlar;
1) Markör destekli seleksiyon konusunda bilgi kazanırlar
2) Markör destekli seleksiyonun önemini açıklar
3) Markör destekli seleksiyon için ideal markörleri ve özelliklerini açıklar
4) Tarla bitkilerinde MAS kullanımı konusunda bilgi verirler
5) Meyve ve sebze türlerinde MAS kullanımı konusunda bilgi verirler |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Islah nedir? | yok | yok | 2 | Bitki ıslahı yöntemleri | | | 3 | Geriye melezleme | | | 4 | Markörler ve önemi | | | 5 | Markör destekli seleksiyon | | | 6 | Markör destekli bitki ıslahı | | | 7 | Dominant markör sistemleri | | | 8 | Kodominant markör sistemleri | | | 9 | Gen piramitleme ve tekrarlamalı seleksiyon | | | 10 | Tüm genom stratejileri | | | 11 | Genetik haritalama | | | 12 | Bağlantı haritaları-rekombinasyon | | | 13 | Meyve, sebze, tarla bitkilerinde ve endüstriyel bitki türlerinde MAS kullanım uygulamaları | | | 14 | Konu ile ilgili güncel literatürün kritik incelenmesi | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ders kitabı: Guimaraes E.P., Ruane J., Scherf B.D., Sonnino A., Dargie J., 2007. Marker-Assisted Selection (Current status and future perspectives in crops, livestock, forestry and fish). FAO, 450 sayfa
Yardımcı Kaynak: Ralph van Berloo, 2000. Use of Molecular Markers in Plant Breeding. 120 sayfa |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Beyin Fırtınası | 14 | 3 | 42 |
Makale Yazma | 2 | 3 | 6 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ev Ödevi | 14 | 3 | 42 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | | | | | | | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | | | | | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | | | | | | | ÖÇ4 | 5 | 5 | | 5 | | 5 | 5 | | | | | | | | | ÖÇ5 | 4 | 4 | | | | | 5 | | | | | | | | | ÖÇ6 | 5 | 5 | | | | | | 5 | | | | | | | | ÖÇ7 | 5 | 4 | | | | | | | 5 | | | | | | | ÖÇ8 | 4 | 5 | 5 | | | | | 5 | | | | | | | | ÖÇ9 | 5 | 5 | 5 | 4 | | | 5 | | | | | | | | | ÖÇ10 | 4 | 4 | 5 | | | 5 | | | | | | | | | | ÖÇ11 | 5 | 5 | 5 | 4 | | | | | | | | | | | | ÖÇ12 | 4 | 5 | 5 | | | | | | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|