|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | FDB-23-108 | İSLAM FELSEFESİNDE AHLAK PROBLEMİ | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Öğrenciye, İslam kültürünün önemli bir parçası olan İslam Ahlakını ve onun temel kavram ve düşüncelerini tanıtmak suretiyle onu bu kültürün temel yapısını kavrayabilecek bir düzeye eriştirmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | DOÇ. DR. MİRPENÇ AKŞİT | Öğrenme Çıktıları | 1 | Bu derste öğrenci, İslam ahlakının tarihini, kavramlarını, yöntemini, temsilcilerini ve günümüz ahlak anlayışları ile ilişkisini değerlendirebilir.;; | 2 | İslam düşüncesi içerisinde ortaya çıkan ahlak anlayışlarını, İslam ahlakı ve ahlak felsefesinin farklarını ve ortak yönlerini analiz edebilir. ;; | 3 | İslam ahlakının oluşumuna etki eden düşünceleri, özellikle de İslam dini ve Grek felsefesinde oluşturulan ahlak anlayışlarını araştırabilir.;; | 4 | İslam kültürünün klasik felsefi literatürü içerisinde yer alan ahlak anlayışlarını inceler.;; | 5 | İslam düşüncesinde ortaya çıkan değişik ahlak anlayışlarını mukayese eder.;; | 6 | İslam ahlakının belli başlı düşünürlerini ve ilgili literatürü değerlendirir.; ; | 7 | Ahlak felsefesinin değer, vazife, ahlak kanunu, vicdan gibi temel kavramları arasında ilişki kurar.; | 8 | Ahlakın evrenselliği ve yerelliği konusunu tartışır.;; | 9 | Toplum-ahlak, birey-ahlak ve devlet-ahlak ilişkisini tetkik eder.;; | 10 | Son dönem İslam ahlakçılarını ve Türklerin ahlaki özelliğini tanır.;; |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Giriş Dersi: Ahlak Kavramının Tasvir ve Tahlili | | | 2 | Ahlak İlmi ve Ahlak Felsefesinin Konu ve Yöntemleri | | | 3 | İslam Ahlakının Dini ve Din Dışı Kaynakları | | | 4 | İslam Düşüncesinde Ahlakın Bir Bilim Dalı Olarak Ortaya Çıkışı ve Ahlaka Dair Yazılan Eserler | | | 5 | Ahlak İlminin Diğer Bilimlerle İlişkisi | | | 6 | Varlık Bütünlüğü İçinde İnsan ve İnsanın Ahlaki Boyutu | | | 7 | Ahlak İlminin Temel Kavramları: Ahlaki Davranış ve Özellikleri | | | 8 | Ahlak İlminin Temel Kavramları: Hulk, Huy, Karakter ve Mizaç: Ahlakın Değişip Değişmediği Sorunu | | | 9 | Ahlak İlminin Temel Kavramları: Değerler, İnsani ve Ahlaki Değerler | | | 10 | Ahlak İlminin Temel Kavramları: Vicdan, Vazife ve Sorumluluk | | | 11 | Belli Başlı İslam Ahlakçıları: Kindi, Farabi, İbn Sina | | | 12 | Ebu Bekir Razi, İbn Miskeveyh | | | 13 | Gazali | | | 14 | Osmanlı Dönemi İslam Ahlakçıları ve Çağdaş İslam Ahlakçıları | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Kur’an-ı Kerim Hüsameddin Erdem, Ahlak Felsefesi, Konya 2004. Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, İstanbul 1989 Ahmet Cevizci, Felsefe Tarihi, İstanbul 2003 Mustafa Çağrıcı, İslam Düşüncesinde Ahlak, İstanbul 2000, Ahmet Arslan, Felsefeye Giriş, İstanbul 2007 Kindi, Felsefi Risaleler, çev. Mahmut Kaya, İst. 2003. Nasıruddin Tusi, Ahlak-ı Nasırî, çeviri editörü Tahir Özakkaş, İstanbul 2007 Celil Kiraz, Kur’an’da Ahlak İlkeleri, Bursa 2007 M. Abid el-Cabiri, Arap-İslam Kültürünün Akıl Yapısı, Kitabevi, 1999. M.M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi I-IV, İnsan Yay., İst. 1990. Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, Birleşik Yay., İst. 2000. Enver Uysal, Ahlaki Varlık Olarak İnsan, Emin Yayınları, Bursa 2018. M. Abid el-Cabiri, Arap Ahlaki Aklı, Mana Yayınları, İstanbul 2015. Recep kılıç, İnsan ve Ahlak, TDV Yayınları, Ankara 2005. Hümeyra Özturan, Ahlak Felsefesinin Temel Problemleri, Nobel yayınları, İstanbul 2015. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | YOK |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 5 | 5 | Derse Katılım | 12 | 1 | 12 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 6 | 1 | 6 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 16 | 8 | 128 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | ÖÇ2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ4 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ5 | 2 | 3 | 4 | 2 | 2 | 5 | 2 | 3 | 4 | ÖÇ6 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 4 | 3 | 1 | 2 | ÖÇ7 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ8 | 2 | 2 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | ÖÇ10 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|