Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
BAB-23-127MEYVECİLİKTE BUDAMA TEKNİKLERİ VE MODERN TERBİYE SİSTEMLERİ Seçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilere, meyve ağaçlarında büyüme ve gelişmenin genetik esasları, budama ile ağaçlara şekil vermenin önemi ve fizyolojisi, yetiştiricilikte uygulanan terbiye sistemlerinin sınıflandırılmas ve özellikleri, meyve tür ve çeşitleri ile farklı yetiştirme tekniklerine göre uygun terbiye sistemlerinin değerlendirilmesi konusunda bilgi vermektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Berna DOĞRU ÇOKRAN
Öğrenme Çıktıları
1Meyve ağaçlarında budamanın önemini, büyüme ve gelişmenin genetik esaslarını, meyve ağaçlarına şekil vermenin önemini ve fizyolojisini bilir.
2Meyvecilikte uygulanan modern küresel, konik, düzlemsel ve V-Y şekilli terbiye sistemlerinin özelliklerini, avantajlarını ve dezavantajlarını bilir.
3Meyve tür ve çeşitlerine göre budama tekniklerini analiz edebilir.
4Meyve tür ve çeşitlerine göre terbiye sistemlerini değerlendirebilir ve yetiştirme tekniklerine göre terbiye sistemlerini analiz edebilir.
5Üreticilere ve teknisyenlere terbiye sistemleri ile ilişkili seminer veya eğitim verebilir
6Araştırma alanı ile ilgili literatür, teknik vb takip edebilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Meyve ağaçlarında budamanın önemi, büyüme ve gelişmenin genetik esasları, ağaçlara şekil vermenin önemi ve fizyolojisi, modern terbiye sistemlerinin sınıflandırılması, küresel şekilli (bush-tree, Spindle-bush, Spanish-bush), konik şekilli (Merkezi lider, Mini merkezi lider, Palmet lider, HYTEC, Vertical Axis, SolAx, Super Spindle, North Holland spindle, Meadow Orchard system), düzlemsel şekilli (Lincoln canopy, Ebro trellis, Solen, Tabletop bed, Penn State thin-wall trellis, Palmetler) ve V Şekilli (Tatura trellis, Mini Tatura trellis, Geneva Y trellis, Mikado-drilling system, MIA trellis, Mini V Trellis, Gutingen V Slender spindle, V Super spindle) terbiye sistemleri, meyve tür ve çeşitlerinin büyüme ve gelişme eğilimlerine göre terbiye sistemlerinin değerlendirilmesi ve farklı yetiştirilme tekniklerine göre terbiye sistemlerinin analizi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Meyve ağaçlarında büyüme ve gelişmenin genetik esasları
2Meyve ağaçlarında budama teknikleri, şekil vermenin önemi ve fizyolojisi
3Meyvecilikte uygulanan terbiye sistemlerinin sınıflandırılması
4Küresel terbiye sistemleri (Bush, Spindel Bush, Spanish Bush)
5Konik terbiye Sistemleri (Merkezi Lider, Vogel Merkezi Lider, Slender Spindle, Vertical Axis)
6Konik terbiye Sistemleri (İnce iğ, Kuzey Hollanda İğ Sistemi, Çok Sıralı İnce İğ Sistemi)
7Konik terbiye Sistemleri (HYTEC, Super Spindle, Meadow Orchard)
8Ara Sınav
9Düzlemsel terbiye sistemleri (Düzenli Palmet, Serbest Palmet, Penn State Thin Wall Trellis)
10Düzlemsel terbiye sistemleri (Lincoln Canopy, Ebro, Solem,Table Top Bed)
11V-Y Şekilli terbiye sistemleri (Tatura trellis, Mini Tatura Trellis, Geneva Y Trellis, Mikado ve Drilling sistemi)
12V -Y Şekilli terbiye sistemleri (Mia trellis, Mini V trellis, Gutingen V slender spindle, V super spindle)
13Meyve tür ve çeşitlerine göre terbiye sistemlerinin değerlendirilmesi
14Farklı yetiştirime tekniklerine göre terbiye sistemlerinin analizi
15Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Kaşka, N.; Paydaş Kargı, S., 2007. Meyve Ağaçları Fizyolojisi: Büyüme ve Gelişme. Nobel Kitabevi, 243 s. Faust, M. 1989. Physiology of Temperate Zone Fruit trees. John Wiley and Sons New York, USA Ferree, D.C., Schupp, J.R. 2003. Pruning and Training Physiology. In: Apples, Botany, Production and Uses. (eds: D.C. Ferree, I.J. Warrington). Cabi Publishing, UK. Micke, W., Hewitt, A.A., Clark, J.K., and Gerdts, M. 1980. Pruning Fruit and Nut Trees. U.C.Division of Agriculture and Natural Resources. Leaflet 21171. Physioloy: Growth and Development (Eds:K.M. Maib, P.K. Andrews, G.A. Lang, K. Mullinix). Good Fruit Grower, Washington, USA. Production and Uses. (eds: D.C. Ferree, I.J. Warrington). Cabi Publishing, UK. Soylu, A. 2006. Meyve ağaçlarında budama ve aşılama. Hasad Yayıncılık. İstanbul. Stebbins R.L. 2007. Training and pruning your home orchard. A. Pacific Nortwest Extension Publication. Oregon State Un.v, Washington State Univ. Univ of Idaho. PNW 400. USA Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology: Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA. Yılmaz, M. 1976. Meyve Ağaçlarında Budama. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No. 112. Ders Kitabı 7.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav13030
Final Sınavı14040
Derse Katılım14040
Uygulama/Pratik13030
Alan Çalışması13030
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)170
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ1          
ÖÇ2          
ÖÇ3          
ÖÇ4          
ÖÇ5          
ÖÇ6          
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr