Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TRH-23-144TÜRK DEMOKRASİ VE PARLAMENTO TARİHİSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Türkiye'de demokratik ve parlamenter hayatın tesisi ayrıntılı olarak ele alınır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğretim Üyesi Mustafa ÖZYÜREK.
Öğrenme Çıktıları
1Demokrasi kavramını, dünyadaki gelişimini ve uygulanma biçimlerini analiz edebilecektir.Osmanlı İmparatorluğu’nda Meşruti Sistemin nasıl kurulduğunu analiz edebilecektir.I. Dünya Savaşı sırasındaki gelişmeleri ve parlamenter sisteme etkilerini tartışabilecektir.Son Osmanlı Parlamentosunun açılışını hazırlayan süreci analiz edebilecektir.Anadolu’da başlayan ihtilalin parlamenter sisteme geçişteki rolünü kavrar.Milli Meclis’in toplanmasını hazırlayan koşulları analiz edebilecektir.Meclis Hükümeti Sisteminin özelliklerini, Meclis Hükümeti Sistemi’nden Cumhuriyet yönetimine geçişin aşamalarını analiz edebilecektir.1921 ve 1924 Anayasaları arasındaki farkı kavrar ve devletin nasıl yeniden yapılandırıldığını örnekler.Terakkiperver Cumhuriyet Partisi ve Serbest Cumhuriyet Partisi deneyimlerini karşılaştırabilecektir.Muhalefetin doğuşunu hazırlayan nedenleri kavrar.Demokratik açılımdaki duraksamanın nedenleri kavrar, sonuçlarını örnekler.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Osmanlı Devleti'nin son döneminden başlayarak 1950 yılına kadar ki demokratik gelişmeler incelenir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Demokrasinin Dünyadaki Gelişimi ve Uygulanma Biçimleri.
2Osmanlı İmparatorluğu’nda Mutlak Monarşiden Meşruti Yönetime Geçiş.
3Kanun-ı Esasi’nin Hazırlanması, Parlamentonun Açılması, Özellikleri, Çalışmaları.
4İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin Kuruluşu, Çalışmaları ve Meşrutiyet’in İkinci defa İlanı.
5Anayasa değişiklikleri, ülkenin işgale uğraması ve Milli Mücadele.
6TBMM'nin açılması ve Meclis Hükümeti sistemi.
7Cumhuriyet'in ilanı ve 1921, 1924 Anayasaları.
8Ara sınav.
9Muhalefetin doğuşu: Terakkiperver Cumhuriyet Partisi ve Serbest Cumhuriyet Partisi.
10Cumhuriyet Halk Partisi ve iç siyasi gelişmeler.
11Demokrat Parti'nin kurulması ve çok partili hayata geçiş.
12İkinci Dünya Savaşı'nın sona ermesi.
13Demokrat Parti'nin kuruluş süreci ve ardından yaşanan gelişmeler.
14Genel değerlendirme.
15Sınav.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Mithat Atabay, Türk Demokrasi Tarihi, Türk Parlamento Tarihi.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)0
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr