|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ISG5537 | İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİNDE İSTATİSTİK | Seçmeli | 1 | 1 | 0 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Bu derste, araştırmacıların istatistik kavramlarını ve istatiksel testleri kullanabilmesi ve uygulayabilmesi amaçlanmıştır. Ders, temel istatistiksel kavramları ve istatistiksel tekniklerin kullanılmasını içermektedir. Ders kapsamında bu tekniklerin uygulamalı olarak bilgisayar ortamında nasıl kullanılacağı öğretilmektedir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Turgay Demirel | Öğrenme Çıktıları | 1 | İstatistikle ilgili temel kavramları ve yöntemleri bilme | 2 | İstatistiğin bilimsel araştırma içerisindeki öneminin farkına varma | 3 | Grafik ve tablo gibi istatistiksel gösterimleri uygun bir şekilde okuyabilme | 4 | Merkezi eğilim ve yayılım ölçülerini anlamlandırabilme | 5 | Normal dağılımın özelliklerinden hareketle belirli parametreleri yorumlayarak ilgili grup hakkında yorum yapabilme | 6 | Hipotez testinin yapılma gerekçesini ve adımlarını bilme | 7 | Grupların ortalamalarını karşılaştırmada uygun testleri seçebilme ve kullanabilme | 8 | Değerler arasındaki ilişkileri ortaya çıkaracak şekilde verileri düzenleme, uygulama ve analiz etme | 9 | SPSS programında parametrik ve non-parametrik testleri kullanarak ortalama karşılaştırma ve ilişki hesaplama işlemlerini yapabilme, analiz bulgularını uygun bir şekilde gösterebilme ve yorumlayabilme |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Ön Koşul Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Derse katılan öğrencilerin haftalık olarak derse hazırlık etkinlikleri ve SPSS uygulamalarını yapmaları beklenmektedir. Öğrencilerden kişisel bilgisayarlarına SPSS yazılımını kurmaları beklenmektedir. | Dersin İçeriği | Bilimsel araştırmalarda istatistik kullanımı, İstatistikle ilgili Temel Kavramlar (Değişkenler, Ölçekler) Frekans Dağılımları Tablo ve Grafiklerin Kullanımı, Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri, Normal Dağılım, Çarpıklık ve Basıklık, Testler ve Genel İlkeler, Hipotez Testi Süreci, t Testi, Varyans Analizi, Korelasyon, Non-Parametrik. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | İstatistiğe Giriş
Araştırmalarda İstatistik Kullanımı
Betimsel ve Kestirimsel İstatistik
Popülasyon, Örneklem | SPSS arayüzü uygulaması | - | 2 | Frekans Dağılımları
Tablolar ve Özellikleri
Tablo Türleri
Grafikler ve Özellikleri
Grafik Türleri
| Verilerin SPSS’e girilmesi
Frekans tablosu oluşturma
Grafik oluşturma | - | 3 | Merkezi Eğilim Ölçüleri
Merkezi Dağılım Ölçüleri | Verilerin taranması ve temizlenmesi
Yeniden kodlama
Toplam skor ve ortalama skor hesaplama
Betimsel istatistik uygulamaları | - | 4 | Normal Dağılım, Çarpıklık ve Basıklık | Normal dağılımın kontrol edilmesi | - | 5 | Testler ve Genel İlkeler | Veri Girişi uygulaması | - | 6 | Hipotez Testi Süreci | Betimsel istatistik uygulamaları | - | 7 | t Testi | Veriler üzerinde tek örneklem t testleri yapılması, yorumlanması, APA sonuç bölümü yazılması | - | 8 | Yarıyıl Sınavı | - | | 9 | Varyans Analizi | Veriler üzerinde tek yönlü ANOVA yapılması, yorumlanması, APA sonuç bölümü yazılması | - | 10 | Korelasyon | Veriler üzerinde korelasyon yapılması, yorumlanması, APA sonuç bölümü yazılması | - | 11 | Non-Parametrik Testler
| Veriler üzerinde parametrik olmayan testlerin yapılması ve yorumlanması | - | 12 | Uygulama Oturumu | Size verilecek olan bir veri setinde hangi değişkenler olduğunu açıklayınız?
Veri setinin normallik varsayımlarının karşılanıp karşılanmadığını kontrol ediniz.
Veri setinin homojenlik varsayımlarının karşılanıp karşılanmadığını kontrol ediniz.
Veri setindeki değişkenlere ilişkin frekans tablosu oluşturunuz.
Veri setindeki değişkenlere ilişkin grafikleri oluşturunuz.
Veri setinde hangi analizlerin yapılabileceğini açıklayarak ilgili analizleri yapıp rapor ediniz
| | 13 | Uygulama Oturumu | Alanınızla ilgili bir veri toplama aracı bulup en az 40 kişiye uygulayınız.
Veri toplama aracına en az iki değişken ekleyiniz. (Değişkenlerden biri iki kategorili, diğeri ikiden fazla kategorili olmalı)
Uyguladığınız verileri SPSS’e giriniz.
Elde ettiğiniz verileri analiz ediniz. (Normallik Varsayımları karşılandı mı?, Hangi analizi yapmaya karar verdiniz?)
Analiz sonuçlarını APA formatına uygun bir şekilde rapor ediniz
| | 14 | Yarıyıl Sonu Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. IBM SPSS Statistics 20 Brief Guide ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/20.0/en/client/ Manuals/IBM_SPSS_Statistics_Brief_Guide.pdf
2. Glass, G.V., & Hopkins, K. (1995), Statistical Methods in Education and Psychology, Pearson Allyn & Bacon; 3rd edition. ISBN: 0205142125
3. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd edition). London: Sage
4. Howell, D., C. (2013). Cengage Advantage Books: Fundamental Statistics for the Behavioral Sciences, Sage, 8th edition. ISBN: 1285076915
5. Gravetter, F. J., & Wallnau, L. B. (2004). Statistics for the Behavioral Sciences. (6th ed.). Minneapolis, MN: West Publishing
6. Green, S. B., & Salkind, N. J. (2004). Using SPSS for Windows: Analyzing and Understanding Data. (4th ed.). NJ: Prentice Hall
7. Pallant, J. (2001). SPSS Survival Manual: A Step by Step Guide to data Analysis using SPSS. (3rd ed.). NY: Open University Press
8. Pallant, J. (2016). SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi (Balcı, S. ve Ahi, B. Çev.) Ankara:ANI Yayıncılık
9. Huff, D. (2002). İstatistik ve yalan: İstatistik ile nasıl yalan söylenir. İstanbul: Sarmal Yayınları | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 30 | Derse Katılım | 1 | 10 | Uygulama/Pratik | 1 | 30 | Rapor Hazırlama | 2 | 30 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 40 | Rapor Hazırlama | 1 | 60 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 60 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 40 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Hayır |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 1 | 1 | 1 | Uygulama/Pratik | 1 | 1 | 1 | Tartışma | 1 | 1 | 1 | Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 1 | 1 | Beyin Fırtınası | 1 | 1 | 1 | Rapor Hazırlama | 1 | 1 | 1 | Makale Kritik Etme | 1 | 1 | 1 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | ÖÇ9 | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|