|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ISG-23-113 | TEHLİKELİ MADDE VE ATIK YÖNETİMİ | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | İş Sağlığı ve Güvenliğinde tehlikeli madde ve atıklar kavramlarının öğrenilmesi. İnsan sağlığı ve çevre için tehlike oluşturabilecek tehlikeli madde ve müstahzarlar Sınıflandırılmalarının bilinmesi. EC numarası, EINECS, ELINCS, Güvenlik Bilgi Formlarının anlaşılması. Çalışan sağlığı ve çevre için tehlikeli madde ve müstahzarları sınıfların bilinmesi. Tehlikeli maddelerin sınıflandırması, testleri, tehlike özellikleri ve konsantrasyon sınırlarının öğrenilmesi. Tehlikeli madde ve atıkların insan sağlığına ve çevreye etkilerinin değerlendirilmesinin bilinmesi. Tehlikeli maddelerin ambalajlanması, taşınması ve etiketlenmesinin bilinmesi. Tehlikeli madde ve atıklar için alınacak İSG önlemlerinin bilinmesi. Atıklarda İSG kavramının bilinmesi. Tehlikeli atık, akümülatör, depolama tesisleri, atık getirme merkezleri, atık yönetimi, biyo-bozunur atık, biyo-metanizasyon, çevre izin belgesi, dönüşüm, ön işlem, PCB, PCT, UATF konularının öğrenilmesi. Atık işletme ve depolama, bildirim ve kayıtın bilinmesi. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. İbrahim Demirtaş | Öğrenme Çıktıları | 1 | İş Sağlığı ve Güvenliğinde tehlikeli madde ve atıklar kavramlarını tanımlar. | 2 | İnsan sağlığı ve çevre için tehlike oluşturabilecek tehlikeli maddelerin ve müstahzarların sınıflandırılması yapar. | 3 | EC numarası, EINECS, ELINCS, Güvenlik Bilgi Formlarını açıklar. | 4 | Tehlikeli madde ve atıklar için alınacak iş sağlığı ve güvenliği önlemlerini tanımlar ve
yorumlar. | 5 | Tehlikeli madde ve atık yönetimi alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme ve çözüm önerileri getirebilecektir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Katı ve tehlikeli atık yönetiminin prensipleri. Tehlikeli atıkların yönetimi ve tanımlanması. Tehlikeli atıkların toplanması, taşınması, depolanması ve arıtım prosesleri. Yakma, Hacim azaltılması, Katılaştırma, Depolama teknikleri. Tehlikeli atık dökülen alanlarda ıslah çalışmaları. Tehlikeli atıklardan enerji kazanımı. Tehlikeli atık yönetiminin kanun ve yönetmeliklerdeki yeri. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında "Disiplinler Arası Yaklaşım Felsefesinin kavranması. | | | 2 | İş yerlerinde fiziksel, kimyasal, biyolojik, psikolojik ve ergonomik risk faktörlerini değerlendirilmesi. | | | 3 | İş Sağlığı ve Güvenliğini, iş hukuku, sosyal güvenlik hukuku ve İSG mevzuatında bilinmesi. | | | 4 | İş Sağlığı ve Güvenliğinin sosyal ve teknik bilgilerine hakim olunması. İş grupları ve sektör çeşitlerine göre tehlike değerlendirme ve risk analizlerinin yapılması. | | | 5 | Tehlike sınıflarına göre iş yerlerinde çalışma koşulları, ortam faktörleri ve korunma ilkeleriyle ilgili kapsamlı ve teknik bilgilerinin öğrenilmesi. | | | 6 | Sektörel boyutta ve meslek gruplarında tehlikeli madde sorunlarının tespit, analiz, çözüm ve iyileştirme faaliyetlerini yürütmede gerekli bilgi ve becerilerin öğrenilmesi. | | | 7 | Tasarım ve imalatta, yanıcı, patlayıcı ve tehlikeli madde ve atıklarda alınması gereken iş sağlığı ve güvenliği önlemlerinin bilinmesi. | | | 8 | | Ara sınav ve seminer | | 9 | Tarım, ziraat, elektrik, ormancılık ve madencilikte tehlikeli maddelerin tespiti ve
risklerinin analizi ile gerekli tedbirlerin öğrenilmesi. | | | 10 | Kişisel Koruyucu Donanımlar hakkında mevzuat hükümlerinin ve gereksinimlerinin bilinmesi. | | | 11 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel ve uygulamalı çalışmaları araştırma, bilimsel çalışma yapma ve akademik yazı (makale, bildiri, rapor vb) ile sözlü sunum yapma becerilerinin öğrenilmesi. | | | 12 | | Makele kritik etme ve Seminer | | 13 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki atık yönetimi hakkında bilimsel araştırma teknikleri için bilgi sahibi olunması ve konuyla ilgili istatistiki bilgileri yorumlanması. | | | 14 | | Final sınavı | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Dizdar, E. N., Üretim Sistemlerinde İş Kazaları için Bir Erken Uyarı Modeli, Gazi Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği, 1998.
2. Dizdar, E. N., İş Güvenliği, Alver Matbaası, 2000.
3. Dizdar, E. N., Ergonomi, ABP Yayın Evi, 2008.
4. Dizdar, E. N., İş Hukuku, Dilara Yayınevi ve Matbaacılık, 2004.
5. Dizdar, E. N., İş Güvenliği, Murathan Yayınevi, 4. Baskı, 2008.
6. Dizdar, E. N., iş Güvenliği, Dilara Yayın Evi, 2003.
7. Dizdar, E. N., İş Güvenliği Konumu, AÜ, 2015.
8. Dizdar, E. N., İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri, AÜ, 2014.
9. Dizdar, E. N., Teknik Analiz Teknikleri, Gazi Üniversitesi, FBE, 2002.
10. Dizdar, E. N., Kaza Nedeni Yaklaşımları, Mesleki Sağlık ve Güvenlik, 2001.
11. AICHE, Kimyasal Taşımacılık Güvenliği, Güvenliği ve Risk Yönetimi Yönergeleri, 2. Baskı. 2008.
12. AICHE, Kimyasal İşlemlerin Güvenli Otomasyonu için Yönergeler, 2. Baskı. 2016.
13. BS 8800, İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri Rehberi, 1996.
14. ÇKP'LER, Tehlike Değerlendirme Prosedürleri için Kılavuzlar, 3. Baskı. 2008.
15. Dikshith, T., S., S., Kimyasallar ve Güvenlik El Kitabı, CRC Press, 2017.
16. Frick K, WJ, İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetimini Gözden Geçirme - Çoklu Kökler. Amsterdam: Elsevier, 2000.
17. ILO, Ergonomik Kontrol Noktaları, Cenevre, 1996.
18. ILO, İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri Yönergeleri. Cenevre: Uluslararası Çalışma Ofisi, 2001.
19. Robson L, CJ, İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemlerinin Etkinliği: Sistematik Bir İnceleme, İş ve Sağlık Enstitüsü, 2005.
20. ABD Sağlık ve insan Hizmetleri Bakanlığı, NIOSH, İş Güvenliği ve Sağlığı Rehberlik El Kitabı Tehlikeli Atık Sahası Faaliyetleri, 1985, ABD | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 40 | Seminer | 2 | 40 | Makale Kritik Etme | 1 | 20 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 | Final Sınavı | 1 | 25 | 25 | Seminer | 2 | 40 | 80 | Makale Kritik Etme | 1 | 40 | 40 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 3 | 5 | 3 | 4 | 2 | 4 | 5 | 3 | 1 | 4 | 3 | ÖÇ2 | 3 | 4 | 5 | 2 | 3 | 4 | 1 | 5 | 2 | 4 | 2 | 4 | ÖÇ3 | 5 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | 5 | 3 | 2 | 1 | 4 | 3 | ÖÇ4 | 2 | 4 | 5 | 2 | 3 | 1 | 4 | 5 | 2 | 4 | 1 | 3 | ÖÇ5 | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 1 | 5 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|