Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ZOO-23-118TARIMDA UYGULAMALI İSTATİSTİKSeçmeli136
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Lisansüstü öğrencilerin çalışmalarını tasarlamaları sırasında dikkat etmeleri gereken istatistiksel hususlar bu ders kapsamında ele alınmaktadır.Öğrencilerin tez çalışmalarında toplayacakları verilerin istatistik analizlerini yapabilmeleri içini ihtiyaç duyacakları temel istatistik yöntemleri bu derste anlatılmaktadır. Öğrencilere istatistik yöntemleri kolayca uygulayabilecekleri bilgisayar yazılımları da tanıtılmaktadır. Amaç, istatistik problemlere sistematik ve analitik bir şekilde yaklaşma yeteneğinin lisansüstü öğrencilere verilmesidir. Temel kavram ve yöntemler tarım alanından seçilmiş problemlere uygulanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Arş. Gör. Dr. Ahmet Erhan KARAHAN
Öğrenme Çıktıları
1Bir araştırma veya denemeyi tasarlama becerisi edinme
2Hipotez kurabilme ve test edebilme yeteneği
3Araştırmacı bakış açısı oluşturma
4Verilerde gözlenen değişkenliğin kaynaklarını belirleyebilme
5Kaynaklarda uygulanan istatistik yaklaşımları kavrama
6Temel istatistik teknikleri ve deneme desenleri anlama ve uygulayabilme
7İstatistiksel bir model anlayabilme ve yazabilme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Tarımda verilerin yapısı, verilerin düzenlenmesi; Verilerin analize hazır hale getirilmesi; Tanımlayıcı istatistikler ve hesaplanması, Popülasyon ortalamasına ait testler, İki ortalamanın karşılaştırılması testleri, Varyans analizi (ANOVA) ve varsayımları; Tam şansa bağlı deneme deseni ve analizi; Şansa bağlı tam bloklar deneme deseni ve analizi; Latin karesi deneme deseni ve analizi; Çok faktörlü denemeler ve analizi; Bölünmüş parseller deneme planının analizi, İç içe sınıflanmış denemelerin analizi, Çoklu karşılaştırma testleri, Ortogonal karşılaştırmalar; Polinomiyal kontrastlar; ANOVA’ya karşı alternatifler; Transformasyonlar, Basit doğrusal regresyon ve korelasyon; Çok değişkenli regresyon, En iyi regresyon denkleminin belirlenmesi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tarımda verilerin yapısı ve tarımsal araştırmalara bir bakış; Veri analizine girişİstatistik analizlerde kullanılan programlar (SPSS, SAS, MINITAB, JUMP, Statistica, Systat vb);
2Tanımlayıcı istatistikler, hesaplanması ve yorumlanmasıTanımlayıcı istatistiklere yönelik uygulama
3Hipotez testleri ve yorumlama: Popülasyon ortalamasına ait testlerPopülasyon ortalamasına ait testler için uygulama
4Bağımlı ve bağımsız örneklerde İki ortalamanın karşılaştırılmasıİki örnek ortalamasının karşılaştırılmasına ait uygulamalar
5Varyans analizi (ANOVA) ve varsayımları; Tam şansa bağlı deneme deseni (tesadüf parselleri) ve analizi; İstatistikte model tipleri ve model yazımı;ANOVA varsayımlarının testi; Tam şansa bağlı deneme desenine ait uygulamalar
6Çoklu karşılaştırma testleri, Ortogonal karşılaştırmalar; Polinomiyal kontrastlar;Çoklu karşılaştırma testleri, ortogonal karşılaştırmalar ve polinomiyal kontrastlar ile ilgili uygulamalar
7Ara sınav
8Şansa bağlı tam bloklar deneme deseni (tesadüf blokları) ve analizi; Latin karesi deneme deseni ve analizi;Şansa bağlı tam bloklar deneme deseni ile latin karesi deneme desenleri ile ilgili uygulamalar
9Çok faktörlü denemeler ve analiziÇok faktörlü denemelerle ilgili uygulamalar
10Bölünmüş parseller deneme planının analizi, İç içe sınıflanmış denemelerin analiziBölünmüş parseller ve iç içe sınıflanmış denemelere ait uygulamalar
11ANOVA’ya karşı alternatifler; Transformasyonlar,ANOVA’ya karşı alternatifler testlerin kullanımı; Farklı transformasyonların uygulanması
12Basit doğrusal regresyon ve korelasyon;Basit doğrusal regresyon analizine ait uygulamalar
13Çoklu doğrusal regresyonÇoklu doğrusal regresyon analizine ait uygulamalar
14En iyi regresyon denkleminin belirlenmesiEn iyi regresyon denkleminin belirlenmesine ait uygulamalar
15Parametrik olmayan testlere bir bakışEn yaygın parametrik olmayan testlerin uygulanması
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Yıldız, Necati, and Hüdaverdi Bircan. "Araştırma ve deneme metodları." (1992). Yıldız, Necati, and Hüdaverdi Bircan. "Araştırma ve deneme metodları (Problemler ve çözümleri)." (1992).
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
TOPLAM0
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Takım/Grup Çalışması14228
Bireysel Çalışma148112
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)186
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1454454
ÖÇ2344434
ÖÇ3344434
ÖÇ4344434
ÖÇ5434443
ÖÇ6444444
ÖÇ7344443
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr