Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İNM-23-100AKARSULARDA SEDİMENT HAREKETİSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilere akarsulardaki katı madde hareketi ile ilgili detaylı bilgi vermek, mevcut katı maddelerden dolayı akımda ne gibi değişiklikler olabileceğini göstermek, akarsularda taşınan katı madde miktarının hesap yöntemlerini öğretmek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Züleyha REÇBER
Öğrenme Çıktıları
1Katı madde özelliklerini bilir ve sınıflandırılmasını yapabilir
2Akımın mekanik özellikleri, üniform akımlar; Prandtl karışım boyunun özellikleri, akarsu tabanında katı madde taşınımının başlaması, hareketli tabanların aldığı şekiller ve tabanların direnci hakkında bilgi sahibi olur.
3Akarsuda taşınan katı madde debisinin hesabını yapabilir.
4Akarsularda ki sediment taşınımı hakkında temel bilgiler kazanır
5Akarsular üzerine inşa edilen hidrolik yapıların sediment açısından projelendirilişini öğrenir
6Akarsu üzerine inşa edilmiş yapılar etrafında ki oyulmaların hesabı öğrenir
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
İki fazlı akımların mühendislik uygulamaları bakımından önemi ve iki fazlı akımla ilgili olarak pratik uygulamada karşımıza çıkabilecek problemler. Katı tanelerin orijini ve özellikleri.Tane büyüklüğü,tane şekli ve tane çökelme hızı. Akışkan ve akım özellillerinin tanımı.Kayma gerilmesi ve hız dağılımlarının belirlenmesi. İki fazlı akımı karakterize eden boyutsuz büyüklüklerin,boyut analizi ile belirlenmesi ve fiziksel yorumları. Katı madde hareketinin başlaması.Kritik hız,kritik kayma gerilmesi ve kritik kaldırma kuvveti kriterleri. Kum dalgalarının oluşumu , gelişimi ve tipleri. Akıma karşı direnç ve direncin bileşenlere ayrılması. Taban malzemesi debisinin belirlenmesi. Askı malzemesi debisinin belirlenmesi. Toplam katı madde debisinin belirlenmesi. Stabil kanalların projelendirilmesi. Nehir düzenleme ve şev koruma çalışmaları
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1İki fazlı akımların mühendislik uygulamaları bakımından önemi ve iki fazlı akımla ilgili olarak pratik uygulamada karşımıza çıkabilecek problemler.
2Katı tanelerin orijini ve özellikleri.
3Tane büyüklüğü,tane şekli ve tane çökelme hızı.
4Akışkan ve akım özellillerinin tanımı.
5Kayma gerilmesi ve hız dağılımlarının belirlenmesi.
6İki fazlı akımı karakterize eden boyutsuz büyüklüklerin,boyut analizi ile belirlenmesi ve fiziksel yorumları.
7Katı madde hareketinin başlaması.
8Arasınav
9Kritik hız, kritik kayma gerilmesi ve kritik kaldırma kuvveti kriterleri.
10Kum dalgalarının oluşumu, gelişimi ve tipleri.
11Akıma karşı direnç ve direncin bileşenlere ayrılması.
12Taban malzemesi debisinin belirlenmesi.
13Stabil kanalların projelendirilmesi.
14Nehir düzenleme ve şev koruma çalışmaları.
15Yerel oyulmaya karşı önlemler ve korumalar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Simons, D.B., and Şentürk, F., "Sediment Transport Technology", Water Resources publication, 1992, ISBN: 0918334667 -Annandale, G.W., "Scour Technology: Mechanics and Engineering Practice", McGraw-Hill, 2005, ISBN: 0071440577 -Burns, S.E.,Bhatia, S.K., Avilla, C.M.C., "Scour and Erosion", ASCE, 2010, ISBN:0784411476 -Leopold, L.B., Wolman, M.G.,Miller,J.P., "Fluvial Processes in Goemorphology", Dover Publications, 1995, ISBN: 0486685888 -Bayazıt, M., Avcı, İ., "Akarsularda Akım ve Sediment Taşınımı" Birsen Yayınevi, 2010. ISBN: 978-975-511-534-4.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav115
Tartışma15
Beyin Fırtınası120
Makale Kritik Etme110
Bireysel Çalışma120
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma130
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı150
Final Sınavı için Bireysel Çalışma150
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav212
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Uygulama/Pratik5315
Tartışma7214
Beyin Fırtınası7214
Makale Kritik Etme7321
Bireysel Çalışma10220
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma2714
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma12020
Ev Ödevi7214
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)178
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr