|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İNM-23-100 | AKARSULARDA SEDİMENT HAREKETİ | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Öğrencilere akarsulardaki katı madde hareketi ile ilgili detaylı bilgi vermek, mevcut katı maddelerden dolayı akımda ne gibi değişiklikler olabileceğini göstermek, akarsularda taşınan katı madde miktarının hesap yöntemlerini öğretmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Züleyha REÇBER | Öğrenme Çıktıları | 1 | Katı madde özelliklerini bilir ve sınıflandırılmasını yapabilir | 2 | Akımın mekanik özellikleri, üniform akımlar; Prandtl karışım boyunun özellikleri, akarsu tabanında katı madde taşınımının başlaması, hareketli tabanların aldığı şekiller ve tabanların direnci hakkında bilgi sahibi olur. | 3 | Akarsuda taşınan katı madde debisinin hesabını yapabilir. | 4 | Akarsularda ki sediment taşınımı hakkında temel bilgiler kazanır | 5 | Akarsular üzerine inşa edilen hidrolik yapıların sediment açısından projelendirilişini öğrenir | 6 | Akarsu üzerine inşa edilmiş yapılar etrafında ki oyulmaların hesabı öğrenir |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | İki fazlı akımların mühendislik uygulamaları bakımından önemi ve iki fazlı akımla ilgili olarak pratik uygulamada karşımıza çıkabilecek problemler. Katı tanelerin orijini ve özellikleri.Tane büyüklüğü,tane şekli ve tane çökelme hızı. Akışkan ve akım özellillerinin tanımı.Kayma gerilmesi ve hız dağılımlarının belirlenmesi. İki fazlı akımı karakterize eden boyutsuz büyüklüklerin,boyut analizi ile belirlenmesi ve fiziksel yorumları. Katı madde hareketinin başlaması.Kritik hız,kritik kayma gerilmesi ve kritik kaldırma kuvveti kriterleri. Kum dalgalarının oluşumu , gelişimi ve tipleri. Akıma karşı direnç ve direncin bileşenlere ayrılması. Taban malzemesi debisinin belirlenmesi. Askı malzemesi debisinin belirlenmesi. Toplam katı madde debisinin belirlenmesi. Stabil kanalların projelendirilmesi. Nehir düzenleme ve şev koruma çalışmaları | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | İki fazlı akımların mühendislik uygulamaları bakımından önemi ve iki fazlı akımla ilgili olarak pratik uygulamada karşımıza çıkabilecek problemler. | | | 2 | Katı tanelerin orijini ve özellikleri. | | | 3 | Tane büyüklüğü,tane şekli ve tane çökelme hızı. | | | 4 | Akışkan ve akım özellillerinin tanımı. | | | 5 | Kayma gerilmesi ve hız dağılımlarının belirlenmesi. | | | 6 | İki fazlı akımı karakterize eden boyutsuz büyüklüklerin,boyut analizi ile belirlenmesi ve fiziksel yorumları. | | | 7 | Katı madde hareketinin başlaması. | | | 8 | Arasınav | | | 9 | Kritik hız, kritik kayma gerilmesi ve kritik kaldırma kuvveti kriterleri. | | | 10 | Kum dalgalarının oluşumu, gelişimi ve tipleri. | | | 11 | Akıma karşı direnç ve direncin bileşenlere ayrılması. | | | 12 | Taban malzemesi debisinin belirlenmesi. | | | 13 | Stabil kanalların projelendirilmesi. | | | 14 | Nehir düzenleme ve şev koruma çalışmaları. | | | 15 | Yerel oyulmaya karşı önlemler ve korumalar | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Simons, D.B., and Şentürk, F., "Sediment Transport Technology", Water Resources publication, 1992, ISBN: 0918334667
-Annandale, G.W., "Scour Technology: Mechanics and Engineering Practice", McGraw-Hill, 2005, ISBN: 0071440577
-Burns, S.E.,Bhatia, S.K., Avilla, C.M.C., "Scour and Erosion", ASCE, 2010, ISBN:0784411476
-Leopold, L.B., Wolman, M.G.,Miller,J.P., "Fluvial Processes in Goemorphology", Dover Publications, 1995, ISBN: 0486685888
-Bayazıt, M., Avcı, İ., "Akarsularda Akım ve Sediment Taşınımı" Birsen Yayınevi, 2010. ISBN: 978-975-511-534-4. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 15 | Tartışma | 1 | 5 | Beyin Fırtınası | 1 | 20 | Makale Kritik Etme | 1 | 10 | Bireysel Çalışma | 1 | 20 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 50 | Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 50 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Uygulama/Pratik | 5 | 3 | 15 | Tartışma | 7 | 2 | 14 | Beyin Fırtınası | 7 | 2 | 14 | Makale Kritik Etme | 7 | 3 | 21 | Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 7 | 14 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Ev Ödevi | 7 | 2 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|