Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-22-111TARİHİNDEN GÜNÜMÜZE TEFSİR EKOLLERİSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Geçmişten günümüze tefsir ekollerinin tanıtılması Tefsir ekollerinin geçirdiği sürecin günümüzdeki tefsir gelişimine katkısı Farklı yorumların tefsire kazandırdığı kazanımların bilinmesi Kur’an’a yönelişlerin farklılıkların anlam boyutu
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Assist. Prof. Zeki TAN
Öğrenme Çıktıları
1Kur’an’a farklı yönelişlerinin ortaya çıkarılması
2Geçmişten günümüze tefsir ekollerinin bilinmesi
3Tefsir ekollerinin ortaya çıkışının sosyal ortamla ilişkisi
4Tefsir ekollerinin sistemleştirilmesinin ortaya konulması
5Mezhebi tefsir ekolünün tefsir metinlerinin tahlili ve kazanımları
6İşari tefsir metinlerinin dirayet tefsir metinleri ile mukayesesi
7Modernist tefsir ekolleri
8İlmi tefsir ekolünün toplumsal kazanımları
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Kur’an-ı Kerim’e farklı yönelişlerin bilinmesi Farklı anlayışların kendi görüşlerine meşruiyet kazandırmada tefsir ekollerinin rolü Farklılaşan toplumda farklı fikirlerin tefsir ilminde tezahürü Farklı tefsir ekollerinin doğuşu ve sistemleşmesinin bilinmesi Mezhebi tefsir ekollerine yöneltilen tenkitlerin boyut ve imkanları
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Hz. Peygamber ve Kur’an Tefsirindeki yeri
2Sahabenin Kur’an Tefsirindeki yeri
3Tabiinin Kur’an tefsirindeki yeri
4İlk dönem tefsir çalışmalarının temel karakteristiği
5Mezhebi Tefsir ekolü ve Zemahşeri örneği
6Şia’da tefsir ve Tabatabai örneği
7Fıkhi tefsir ekolü ve Cassas örneği
8İlmi tefsir ekolü Muhammed Tantavi örneği
9İçtimai tefsir ekolü ve Muhammed Abduh örneği
10İşari tefsir ekolü ve Favatihu’l-İlahiyye’den örnek metinler
11Modernist tefsir örneği ve Garaudy örneği
12Tarihselci tefsir anlayışı ve fikri alt yapısı
13Modernist tefsir ekolünün amacı ve yöntemleri
14Kur’an-ı tarihselci okumanın imkân boyutu
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
ZEHEBİ Muhammed Hüseyin, et-Tefsir ve’l-Müfessirun, Beyrut, 1976 el-BURSEVİ, İsmail Hakkı; Tefsiru Ruhi'l-Beyân, Eser Neşriyat, İst. 1389. el-GAZZÂLİ, Ebu Hâmid Muhammed b. Muhammed; İhyau 'Ulumiddin, Daru'l-Ma'rife, Beyrut, 1985 NEHCUVÂNÎ, Nimetullah b. Mahmud, el-Fevatihu'l-İlahiyye ve'l-Mefatihu'l-Gaybiyye İstanbul 1325. SA’LEBİ, Ebu İshak Ahmed b. Muhammed b. İbrahim, el-Keşf ve’l-Beyan, TÜSTERİ Sehl b. Abdillah, Tefsiru’l-Kur’ani’l-Azim, Mısır, 1329. SÜLEMİ, Abdurrahman Hakaiku’t-Tefsir, ZEMAHŞERÎ, Ebu'l-Kâsım, Carullah Mahmud b. Ömer; el-Keşşâf an Hakâiki't-Te'vilve 'Uyûni'l-Akâvil fî Vucûhi't-Te'vil, Daru'l-Ma'rife, Beyrut, 1985. İBNU'L-ARABİ, Ebu Bekr Muhammed b. Abdillah; Ahkamu'l-Kur'ân, Beyrut,1987. CASSAS, Ebubekr Ahmed b. Ali er-Râzi; Ahkâmu'l-Kur'ân, Beyrut, t.y. MERÂĞİ, Ahmed Mustafa; Tefsiru'l-Merâği, Daru'l-Fikr, ş. y. t.y. TABATABAİ Muhammed Hüseyin; el-Mizan Fi Tefsiri'l-Kur'an, Tahran, 1973. ABDUH Muhammed; Tefsiru'l-Kur'âni'l-Hakim, Tefsiru'l-Menar 2. Baskı, Mısır, 1928. GARAUDY Roger;Yaşayan İslâm, Trc. Mehmet Bayraktar, İst. 1995. İslâm ve İnsanlığın Geleceği, Trc. Cemal Aydın, İst. 1991. İslâm'ın Vadettikleri, Trc. Salih Akdemir, İst. 1996.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Tartışma4416
Beyin Fırtınası5525
Seminer5525
Makale Yazma5525
Makale Kritik Etme4416
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma4416
Okuma4312
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)181
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7
ÖÇ8
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr