Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-162KLASİK TEFSİR METİNLERİSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Farklı dönemlerde ve türlerde oluşturulmuş tefsirler hakkında öğrencinin derinlemesine bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. İbrahim Akgün
Öğrenme Çıktıları
1Klasik tefsir metinlerinin dil ve üslup özelliklerini kavrayabilme.
2Klasik tefsir metinleriyle çağdaş tefsir metinleri arasındaki benzerlik ve farklılıkları tespit edebilme.
3Rivâyet tefsirlerinin karakteristik özelliklerini kavrayabilme.
4Dirâyet tefsirlerinin karakteristik özelliklerini kavrayabilme.
5Rivâyet tefsirleriyle dirâyet tefsirlerinin artı ve eksi yönlerini tespit edebilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Klasik tefsirlerde Kur'an ayetlerine yaklaşım tarzı
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Metinleşme Süreci Açısından Kur’an ve Diğer Mukaddes Kitaplar Arasında Mukayese
2Üslûp Farklılıkları Açısından Sözlü (İrticalî) ve Yazılı Metinlerin Özellikleri
3Mekke ve Medine Dönemi Kur’ân Metinlerinin (Konu, Öncelikli Gaye ve Üslûp) Özellikleri
4Kur’ân’ın, Hz. Muhammed Tarafından Tefsir Edilmesi: Buhari, Kitabu’t-Tefsir’den Örnekler
5Kur’ân İlimleri İle İlgili Metinlerden Örnekler: el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân
6Mekke Dönemi Kur’ân Metinlerinden Seçmeler. İlk Müfessirlerden Mukâtil’in Tefsirinde Alak Suresi Ve Yorumu
7Medine Dönemi Kur’ân Metinlerinden Seçmeler. Taberî Tefsirinde Hz. Adem’in Yaratılışı, Bakara, 2/30
8Dirâyet Müfessirlerinden Razi’ye Göre İlk Günah Ve Ferdî Sorumlulukla İlgili Kur’ân Metinleri Ve Yorumu
9ARA SINAV
10Rivayet Tefsirlerinden Örnekler (İbn Kesîr)
11Mezhebî Tefsirlerden Zemahşerî Örneği
12Tasavvufî Tefsirlerden İsmail Hakkı Bursevî Örneği
13Ahkâm Tefsirlerinden Cassâs Örneği
14İctimaî Tefsirlerden Abduh Ve Reşid Rıza Örneği
15Kur’ân, Tevrat Ve İncil Metinlerine Göre İlk Günah Ve Ferdî Sorumluluk
16FİNAL SINAVI
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Arthur Jeffery, The Foreign Vocabulary of The Qur’an, Cairo 1937 2. Fahruddîn er-Râzî, Mefâtîhu’l-Ğayb, I-XXXII, Beyrut 1990 3. et-Taberî, Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân, I-XXX, Kahire 1954 4. el-Cessâs, Ahkâmu’l-Kur’ân, I-IV, Beyrut 1985 5. İbn Kesir, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, I-IV, Beyrut 1969 6. ez-Zemahşerî, el-Keşşâf, I-IV, Beyrut 1983 7. Mukatil b. Süleyman, Tefsiru Mukatil b. Süleyman, I-V, Kahire 1979 8. el-Bursevî, Rûhu’l-beyân fî tefsîri’l-Kur’ân, I-X, İstanbul 1969
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Makale Kritik Etme5630
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
Okuma14798
Ev Ödevi5525
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)177
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr