Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-115ERKEN DÖNEM TEFSİRSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Dersin seçiminde, ondört asırlık tarihi süreç boyunca Kur’an’ın anlaşılması, açıklanması, devrin problem ve ihtiyaçlarına göre yorumlanması yönünde müfessirlerce ortaya konan ilmi faaliyetlerin önce kronolojik sırasıyla ve sistematik bir bütünlük içinde topluca, peşinden de Kur’an’a yaklaşım, anlayış ve yorumlama farklılıklarına bağlı olarak “yazar-zihniyet-eser” üçgenlerinde yoğunlaşarak ekolleşen tefsir akımlarının, karakteristik özellikleri, başlıca görüşleri, önemli temsilcileri ve temel kaynakları çerçevesinde daha yakından incelenmesi, bu suretle, öğrenciye, özlü, sağlam ve sistematik bir tefsir tarihi kültürü kazandırılması, böyle bir bilgi birikimiyle bilimsel düşünme ve araştırmaya yöneltilmesi amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Şadi Eren
Öğrenme Çıktıları
1Müfessirlerce ortaya konan ilmî faaliyetleri, sistematik bir bütünlük içinde kavrayabilme
2Tefsir kültür ve mirasını özümseyebilme
3Bu mirası, günümüz meseleleri için doğru ve yerinde bir şekilde kullanabilme
4Ekolleşen tefsir akımlarının karakteristik özelliklerini tanıyabilme
5Kur’ân tefsirindeki farklı yaklaşımları, farklı anlayış ve yorumları karşılaştırabilme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Kur’ân öncesinin siyâsî ve sosyal yapıları,Kur’ân öncesinin kültür ve medeniyet yapıları,Kur’ân’ın Mekke döneminin evreleri,Kur’ân’ın Medine döneminin evreleri, Tefsirin doğuşu ve gelişmesi hakkında bilgi edinebilmek.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kur’ân öncesinin siyâsî ve sosyal yapıları
2Kur’ân öncesinin kültür ve medeniyet yapıları
3Kur’ân’ın Mekke döneminin evreleri
4Kur’ân’ın Medine döneminin evreleri
5Tefsirin Doğuşu
6Tefsirin Gelişmesi
7Tefsirin türlere ayrılması
8Erken dönem tefsirine genel bir bakış
9Rivayet tefsirlerinden örnekler
10Rivayet tefsirlerinden örnekler
11Rivayet tefsirlerinden örnekler
12Rivayet tefsirlerinden örnekler
13Rivayet tefsirlerinden örnekler
14Rivayet tefsirlerinden örnekler
15
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük Tefsir Tarihi (Tabakatu’l-Müfessirin), I-II, İstanbul 1973 2. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1988 3. Ignaz Goldziher, Mezahibü’t-Tefsiri’l-İslami, (Arapça’ya Çev.: Abdulhalim en-Neccar), Kahire 1374/1955; (Türkçe’ye Çev.: Mustafa İslâmoğlu), İslâm Tefsir Ekolleri, İstanbul 1997 4. Ahmed Halil, Neş’etü’t-Tefsir fi’l-Kütübi’l-Mukaddese ve’l-Kur’an, İskenderiye 1373/1954 5. İbn Âşûr, et-Tefsir ve Ricalühû, Tunus 1972 6. Kasım el-Kaysi, Tarihu’t-Tefsir, Irak tsz. 7. Muhammed Hüseyn ez-Zehebi, et-Tefsir ve’l-Müfessirûn, I-II, Kahire 1396/1976 8. Abdullah Mahmud Şehhâte, Tarihu’l-Kur’an ve’t-Tefsir, Mısır 1392/1972
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Bütünleme Sınavı122
Derse Katılım1410140
Tartışma144
Rapor Hazırlama122
Seminer155
Makale Kritik Etme3515
Rapor2510
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)181
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr