|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİB-23-115 | ERKEN DÖNEM TEFSİR | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Dersin seçiminde, ondört asırlık tarihi süreç boyunca Kur’an’ın anlaşılması, açıklanması, devrin problem ve ihtiyaçlarına göre yorumlanması yönünde müfessirlerce ortaya konan ilmi faaliyetlerin önce kronolojik sırasıyla ve sistematik bir bütünlük içinde topluca, peşinden de Kur’an’a yaklaşım, anlayış ve yorumlama farklılıklarına bağlı olarak “yazar-zihniyet-eser” üçgenlerinde yoğunlaşarak ekolleşen tefsir akımlarının, karakteristik özellikleri, başlıca görüşleri, önemli temsilcileri ve temel kaynakları çerçevesinde daha yakından incelenmesi, bu suretle, öğrenciye, özlü, sağlam ve sistematik bir tefsir tarihi kültürü kazandırılması, böyle bir bilgi birikimiyle bilimsel düşünme ve araştırmaya yöneltilmesi amaçlanmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Şadi Eren | Öğrenme Çıktıları | 1 | Müfessirlerce ortaya konan ilmî faaliyetleri, sistematik bir bütünlük içinde kavrayabilme | 2 | Tefsir kültür ve mirasını özümseyebilme | 3 | Bu mirası, günümüz meseleleri için doğru ve yerinde bir şekilde kullanabilme | 4 | Ekolleşen tefsir akımlarının karakteristik özelliklerini tanıyabilme | 5 | Kur’ân tefsirindeki farklı yaklaşımları, farklı anlayış ve yorumları karşılaştırabilme |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Kur’ân öncesinin siyâsî ve sosyal yapıları,Kur’ân öncesinin kültür ve medeniyet yapıları,Kur’ân’ın Mekke döneminin evreleri,Kur’ân’ın Medine döneminin evreleri, Tefsirin doğuşu ve gelişmesi hakkında bilgi edinebilmek. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Kur’ân öncesinin siyâsî ve sosyal yapıları | | | 2 | Kur’ân öncesinin kültür ve medeniyet yapıları | | | 3 | Kur’ân’ın Mekke döneminin evreleri | | | 4 | Kur’ân’ın Medine döneminin evreleri | | | 5 | Tefsirin Doğuşu | | | 6 | Tefsirin Gelişmesi | | | 7 | Tefsirin türlere ayrılması | | | 8 | Erken dönem tefsirine genel bir bakış | | | 9 | Rivayet tefsirlerinden örnekler | | | 10 | Rivayet tefsirlerinden örnekler | | | 11 | Rivayet tefsirlerinden örnekler | | | 12 | Rivayet tefsirlerinden örnekler | | | 13 | Rivayet tefsirlerinden örnekler | | | 14 | Rivayet tefsirlerinden örnekler | | | 15 | | | | 16 | | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük Tefsir Tarihi (Tabakatu’l-Müfessirin), I-II, İstanbul 1973
2. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1988
3. Ignaz Goldziher, Mezahibü’t-Tefsiri’l-İslami, (Arapça’ya Çev.: Abdulhalim en-Neccar), Kahire 1374/1955; (Türkçe’ye Çev.: Mustafa İslâmoğlu), İslâm Tefsir Ekolleri, İstanbul 1997
4. Ahmed Halil, Neş’etü’t-Tefsir fi’l-Kütübi’l-Mukaddese ve’l-Kur’an, İskenderiye 1373/1954
5. İbn Âşûr, et-Tefsir ve Ricalühû, Tunus 1972
6. Kasım el-Kaysi, Tarihu’t-Tefsir, Irak tsz.
7. Muhammed Hüseyn ez-Zehebi, et-Tefsir ve’l-Müfessirûn, I-II, Kahire 1396/1976
8. Abdullah Mahmud Şehhâte, Tarihu’l-Kur’an ve’t-Tefsir, Mısır 1392/1972
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 10 | 140 | Tartışma | 1 | 4 | 4 | Rapor Hazırlama | 1 | 2 | 2 | Seminer | 1 | 5 | 5 | Makale Kritik Etme | 3 | 5 | 15 | Rapor | 2 | 5 | 10 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|