|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİB-172 | MUKAYESELİ KURAN MEALİ | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Farklı algı ve bilgi seviyesine sahip okuyucuların ihtiyaçları göz önünde bulundurularak, Kur'ân'ın nasıl tercüme edilmesi gerektiğinin örnekler üzerinden uygulamalı olarak gösterilmesi ve incelenmesi. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Yrd. Doç. Dr. Zeki HALİS | Öğrenme Çıktıları | 1 | Bir metnin açıklanması ve başka türlü ifade edilmesi için kullanılan tercüme, meal, tefsir, şerh, ihtisar gibi terimleri öğrenir. | 2 | Kur'ân meali teknikleri ile ilgili literatürü tanır, kaynak dil ile hedef dil arasındaki ilişkilere dair bilgi sahibi olur | 3 | Çocukların ve gençlerin Kur'ân meali yoluyla Kur'ân'ı nasıl anlayabileceği hakkında bilgi sahibi olur | 4 | Bilgi seviyeleri farklı insanların Kur'ân'ı, doğru Kur'ân meali yoluyla doğru anlamasının mümkün olduğunu öğrenir. | 5 | Türkçe Kur'ân meallerinin her türden okuyucunun ihtiyacını karşılayıp karşılamadığı konusunda fikir sahibi olur. | 6 | Kur'ân meali teknikleri ile ilgili literatürü tanır, kaynak dil ile hedef dil arasındaki ilişkilere dair bilgi sahibi olur |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Kur'ân mealinin ne olduğu ve nasıl yapılması gerektiğine dair yazılan eserleri ve yazıları incelemek,“Kur’ân Mealleri Sempozyumu: Eleştiriler ve Öneriler, I-III, Ankara 2007” adlı sempozyum kitabında yer alan bazı yazıların incelenmesi,Kur'ân'ın doğru anlamlandırılması için gerekli ilimler: Vücûh-nezâir, Müfredâtü’l-Kur’ân, Mecâzü’l-Kur’ân, Müşkilü’l-Kur’ân,Kur'ân'ın dili, yapısı, konuları hakkında bilgi aktarımı. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Kur’an’ın anlaşılması meselesi, Te’vil, Tefsir, Terceme, Meal Kavramları, Kur’an‘ın Tercemesi sorunu ve matbu Türkçe çevirileri | | | 2 |
Mevcut meallerde gözlemlenen hatalar | | | 3 |
Çeviri Örnekleri: Bakara Suresinden Örnek Pasajların Çevirisi | | | 4 |
Bakara Suresinden Örnek Pasajların Çevirisi | | | 5 |
Al-İ İmran Suresinden Örnek Pasajların Çevirisi | | | 6 |
Al-İ İmran Suresinden Örnek Pasajların Çevirisi | | | 7 |
Nisa Suresinden Örnek Pasajların Çevirisi | | | 8 |
Nisa Suresinden Örnek Pasajların Çevirisi | | | 9 |
Maide Suresinden Örnek Pasajlar | | | 10 |
Maide Suresinden Örnek Pasajlar | | | 11 |
En’am Suresinden Örnek Pasajlar | | | 12 |
A’raf Suresinden Örnek Pasajlar | | | 13 |
A’raf Suresinden Örnek Pasajlar | | | 14 |
Enfal Suresinden Örnek Pasajlar | | | 15 | | | | 16 | | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Ragıb el-İsfahani, Müfredatu Elfazi'l-Kur'ân (nşr. Safvan Adnan Davudi), Dârü’l-Kalem Dımaşk 1423/2002, 3. bs.
2. Ebü'l-Ferec İbnü'l-Cevzi, Nüzhetü'l-a'yüni'n-nevazir fî ilmi'l-vücuh ve'n-nezair (nşr. Muhammed Abdülkerim Kazım er-Râzî), Müessesetü'r-Risâle, Beyrut 1984.
3. Hidayet Aydar, Kur'an-ı Kerim'in Tercümesi Meselesi, Kur'an Okulu Yayıncılık, İstanbul 1996.
4. Dücane Cündioğlu, Türkçe Kur'an ve Cumhuriyet İdeolojisi, Kitabevi, İstanbul 1998.
5. Salih Akdemir, Cumhuriyet Dönemi Kur'an Tercümeleri: Eleştirel Bir Yaklaşım, Akid Yayıncılık, Ankara 1989.
6. Kur’ân Mealleri Sempozyumu: Eleştiriler ve Öneriler, I-III, DİB Yayınları, Ankara 2007.
7. Mustafa Öztürk, Cumhuriyet Türkiyesi’nde Meal ve Tefsirin Serancamı, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2012.
8. Mustafa Öztürk, Kur’an-ı Kerim Meali: Anlam ve Yorum Merkezli Çeviri, Düşün Yayıncılık, İstanbul 2011, Sunuş yazısı
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Beyin Fırtınası | 5 | 5 | 25 | Seminer | 5 | 5 | 25 | Makale Yazma | 4 | 4 | 16 | Makale Kritik Etme | 5 | 5 | 25 | Bireysel Çalışma | 4 | 4 | 16 | Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 4 | 4 | 16 | Okuma | 4 | 4 | 16 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|