Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-22-103TEFSİR USULÜSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Tefsir Usülü konusunda temel konuları tanımak, yaklaşımları ve özelliklerini öğrenip değerlendirmek. Kur’an’ın ayetlerini çeşitli yönleriyle ele alıp incelemede yardımcı olmak. Kur’an’ın sağlıklı bir tefsirinin yapılması için temel argümanlara sahip olmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Zeki TAN
Öğrenme Çıktıları
1Tefsir Usul’ünün Asli ve Temel Temel kaynaklarının bilinmesi
2Kur’an’ın Metinleşme Sürecinin Kavranması
3Vahyin Genel Olarak Tanınması
4Kur’an Lafzının Lügat Ve Terim Anlamının Kavranması
5Kur’an’ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetlerin Bilinmesi
6Kur’an’ın Lafzıyla İlgili İlimlerin Bilinmesi
7Kur’an’ın Anlamıyla İlgili İlimlerin Bilinmesi
8Kur’an’ın Anlamıyla İlgili İlimlerin Bilinmesi
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Kur’an’ın Nüzulü ve Kur’an, vahiy, ayet ve sure kavramları, Kur’an’ın Cemi, istinsahı ve çoğaltılması hususlarını kavramak Meşhur kıraatler, Kıraat imamları, Kur’an ilimlerinden; Esbab-ı Nüzul, Kur’an’da Nesh Problemi, Muhkem ve Mütesabihat, Surelerin Başlangıçları, Garibu’l-Kur’an, İ’câzu’l-Kur’an, Üslûbu’l- Kur’an, Kur’an’da Yeminler, Kur’an Kıssaları, Kur’an’da Tekrarlar, Mübhematu’l-Kur’an, Müskilu’l- Kur’an, Mücmel ve Mübeyyen, Vucuh ve’n-Nezair, Emsalu’l-Kur’an, Kura’nda Hakikat ve Mecaz, Tenasubu’l-Kur’an, Kur’an’ın Faziletleri, Kur’an-ı Anlamak ve yorumlama yönteminin yollarını göstermek.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tefsir Usul’ünün Temel Kaynakları
2Kur’an’ın Metinleşme Süreci
3Kur’an’ın Metinleşmesiyle İlgili Faaliyetler
4Kur’an’ın Okunması/Kıraatler
5Kur’an’ın Lafzıyla İlgili İlimler
6Kur’an’ın Anlamıyla İlgili İlimler
7Kur’an’ın Anlamıyla İlgili İlimler
8ARA SINAV
9Kur’an’ın Tarihiyle İlgili İlimler
10Kur’an’ın Tarihiyle İlgili İlimler
11Genel Olarak Kur’an-ı Anlamak
12Genel Olarak Kur’an-ı Yorumlamak
13Kur’an Yorumunda Öznellik
14Kur’an-ı Anlama Yöntemleri
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, DİBY, Ankara, 1983. Halis Albayrak, Tefsir Usulü, Şule Yayınları, İstanbul, 1998. Muhsin Demirci, Tefsir Usulü, İst. 2008. Es-Suyuti el-İtkan fı Ulumil Kuran, Dımeşk, 1993. Ez-Zerkesi, el-Burhan fi Ulumil Kur’an, Daru’l-Fikr, Beyrut, 1988.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Makale Kritik Etme7749
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma8756
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)181
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7
ÖÇ8
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr