Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-169KUR'AN TARİHİSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Kur'ân'da çok geniş bir biçimde yer alan tarih konularına ve tarihi bilgilere dikkat çekmek ve bunları inceleme usullerini öğretmek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Şadi Eren
Öğrenme Çıktıları
1Temel genel bilgi
2Mesleki temel bilgi
3Problem çözme becerisi
4Karar verme, analiz ve sentez yapma becerisi
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Kur'ân'ın indiği dönemdeki Arapların durumunu öğrenerek Kur'ân'ın getirdiği anlayışı daha iyi kavrar,Kur'ân'da dağınık bir şekilde yer alan benzer konuları nasıl bir araya getirebileceğini muhtelif örnekler üzerinden uygulamalı olarak öğrenir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1 Vahyin tanımı ve mahiyeti
2 Vahyin nitelikleri, geliş şekilleri ve Kur’ an vahyi
3 Kur’ an‘ın inişi ve tespitiyle ilgili faaliyetler
4 Kur’ an’ın Hz. Ebu Bekir dönemine derlenmesi
5 Kur’ an’ın Hz. Osman döneminde çoğaltılması ve tertibi
6 Kur’ an’a hareke ve nokta konulması
7 Kur’ an’ın lafzi özellikleri: Yedi Harf
8 Kıraat ve çeşitleri, hikmetleri ve kıraat imamları
9 Kıraat İmamları ve kıraatlerin bugünkü durumu
10 Kur’ an’ın tercümesi meselesi
11 Halku’l - Kur’ an meselesi
12 Kur’ an’da tahrif iddiası
13 Müsteşriklerin Kur’ an metni konusundaki iddiaları ve buna karşı verilen cevaplar
14 Kur’ an ve tarihsellik: Tarihselliğin tanımı ve Kur’an açısından tarihselliğin hükmü
15
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Şevki Dayf, Tarihu'l-edebi'l-Arabî, I-VI, Kâhire 1980 2. Muhammed Ahmed Halefullah, Kur’ân’da Anlatım Sanatı: el-Fennu’l-kasasi (çev. Şaban Karataş), Ankara Okulu, Ankara 2002 3. Seyyid Muzafferuddin en-Nedvi, et-Târihu'l-coğrafi li'l-Kuran (trc. Abdüşşâfî Ganîm Abdülkâdir), İdâretü’s-Sekâfetü’l-âmme, Vezâretü’t-ta’lîm, Kahire 1956 [Sayyed Muzaffar ud-Din an-Nadvi, Geographical History of the Koran, Calcutta 1936 adlı kitabın Arapça tercümesidir] 4. Maurice Bucaille, el-Kur’ânü’l-Kerîm ve’t-Tevrât ve’l-İncîl ve’l-İlm, Mektebetü Medboli, Kahire 2004, 2. bs. 5. Abdülhafız Abdürabbih, Buhus fi kasai'l-Kur'an, Darü'l-Kitabi'l-Lübnani, Beyrut 1972 6. Ahmed Cemal Ömeri, Dirasat fi't-tefsiri'l-mevdui li'l-kasasi'l-Kur'ani, Mektebetü'l-Hanci, Kahire 1986. 7. Zahiye Decani, Ahsenü'l-kasas beyne i'cazi'l-Kur'an ve tahrifü't-Tevrat, Darü't-Takrib, Beyrut 1993. 8. Şevki Ebû Halîl, Atlasu’l-Kur’ân, Dârü’l-Fikr el-Muasır, Beyrut 2003. 9. Mazharuddin Sıddiki, Kur'ân'da Tarih Kavramı (trc. Süleyman Kalkan), Pınar Yayınları, İstanbul 1982
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Bütünleme Sınavı122
Derse Katılım14342
Beyin Fırtınası5525
Seminer5525
Makale Yazma4416
Makale Kritik Etme5525
Bireysel Çalışma4416
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma4416
Okuma4416
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)187
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr