Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-289TASAVVUFUN TEMEL KAVRAMLARI - IISeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Tasavvufun kâmil insan yetiştirmesini hedeflediği seyr ü sülûk sürecinde önemli bir yere sahip olan, şeyh, mürşid, mürîd, sâlik, bey’at, intisab, halvet, velayet, keşf ve keramet v.s. kavramlar ile marifet içerikli bazı kavramlar hakkında tasavvuf kaynaklarından yararlanarak bilgi edinmeye ve bunların doğru anlaşılmasına yardımcı olmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Bekir Köle
Öğrenme Çıktıları
1Seyr û Sülûk denilen manevi yolculuğun terminolojisine vakıf olur
2Tasavvufun günümüz dünyasına etkilerini fark eder.
3Tasavvuf terimlerinin tarihten günümüze anlam değişmelerini karşılaştırır.
4Tasavvufun bir eğitim ve terbiye metodu olarak sosyal etkisini anlar.
5Tasavvuf terimlerinin olgun insan olma yolundaki önemini kavrar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Dersin sonunda öğrenciler, tasavvuf kavramlarına aşinalık sağlar. Tasavvufun bir kısım temel kavramlarının anlamları ve kapsamları hakkında bilgi sahibi olur.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tevbe
2Tevekkül
3Zühd, Kanaat
4Zikir
5Sıdk ve İhlas
6Şükür, Rıza
7Keşf Keramet, İstikamet
8Ara Sınav
9Seyr u Sülûk
10Şeyh- Mürşid Mürid- Sâlik
11Bey’at İntisab
12Sema
13Mücahede, Riyazat
14Halvet, Uzlet ve Çile
15Final Sınavı
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Temel Kaynaklar: 1. Hasan Kamil Yılmaz, Tasavvuf ve Tarikatlar, Ensar Neşriyat, İstanbul 1997. 2. Mehmet Necmettin Bardakçı, Sosyo-Kültürel Hayatta Tasavvuf, Rağbet Yayınları, İstanbul 2005. 3. Mahmut Erol Kılıç, "İbnü’l-Arabi", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul 1999, c. XX, ss. 493-516. 4. İsa Çelik, "Tasavvuf Tarihinde Arif Kavramı", Tasavvuf: İlmî Akademik Araştırma Dergisi, Ankara 2004, sayı: 12, ss. 25-52. 5. Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar, İfav. Yay. İstanbul 1997. 6. Abdülhakim Yüce, “Kalb Hayatı” (er-Riâye Çevirisi), İzmir 1997. 7. el-Hucvirî, Keşfü’l-Mahcûb, terc. Süleyman Uludağ, Hakîkat Bilgisi, İstanbul 1982. 8. Mustafa Kara, Din Hayat Sanat Açısından Tekkeler ve Zâviyeler, İstanbul 1977. 9. Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Mesnevî, çev. Veled İzbudak, İstanbul 1996. 10. es-Sühreverdî, Avârifü’l-Maârif (Avârif), terc. Hasan Kâmil Yılmaz-İrfan Gündüz, Tasavvufun Esasları, İstanbul 1990. 11. Ebû Nasr Serrâc et-Tûsî, el-Lüma’, terc. H. Kâmil Yılmaz, İslâm Tasavvufu, İstanbul 1996. Yardımcı Kaynaklar: 1. William Chittick, Tasavvuf: Kısa Bir Giriş, çev.: Turan Koç, İz Yayıncılık, İstanbul 2003. 2. Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, Dergah Yayınları, İstanbul 2004. 3. Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2001. 4. Ethem Cebecioğlu, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Ankara 1997. 5. Osman Nuri Küçük, "Zaman Düşüncesinin Tasavvufî Açılımı", Tasavvuf: İlmî Akademik Araştırma Dergisi, Ankara 2002, sayı: 9, ss. 221-238.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav155
Final Sınavı155
Makale Kritik Etme5735
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
Okuma148112
Ev Ödevi8756
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)243
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr