Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-160TASAVVUFUN TARİHİNE GİRİŞ - ISeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı; Tasavvuf Tarihi’nin önemli süreçlerinden olan zühd, tasavvuf ve tarikat dönemleri hakkında bilgi vermek ve başlıca büyük tarikatları tanıtmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Bekir Köle
Öğrenme Çıktıları
1Tasavvufun tarihsel süreçteki gelişimi ve devirlerini öğrenir.
2Tarikatlar dönemi ve tarikatların sistemleşme sürecini ifade edebilir.
3Günümüz tasavvufî hayatında tarikatların etkisini anlar.
4İlk tarikat kurucularını ve faaliyetlerini öğrenir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Dersin sonunda öğrenciler, tasavvuf tarihinin süreçleri hakkında bilgi sahibi olur ve bu süreçlerin gelişimini kavrar. Tasavvufun İslam kültürü içerisindeki yerini anlar.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Zühd Dönemi: Hz. Peygamber ve Sahabe Döneminde Zühd
2Tabiin Döneminde Zühd
3Hicri II. Asır’da Zühd
4Zühd Ekolleri
5Tasavvuf Dönemi
6Tasavvuf Yolları ve Ekolleri
7Tarikat Dönemi: İlk Tarikat Kurucuları
8Ara Sınav
9Abdülkadir Geylânî, Ahmed Rifâî
10Bektaşilik, Ahmed Yesevî
11Diğer Tarikat Kurucuları: Necmeddin Kübrâ, Ebû Hafs Sühreverdî
12İbn-i Arabî
13Ebu’l-Hasan Şazilî Ahmed el-Bedevî
14Mevlanâ Celaleddin-i Rûmî,
15Final Sınavı
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Temel Kaynaklar: 1. Hasan Kamil Yılmaz, Tasavvuf ve Tarikatlar, Ensar Neşriyat, İstanbul 1997. 2. Mehmet Necmettin Bardakçı, Sosyo-Kültürel Hayatta Tasavvuf, Rağbet Yayınları, İstanbul 2005. 3. Mahmut Erol Kılıç, "İbnü’l-Arabi", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul 1999, c. XX, ss. 493-516. 4. İsa Çelik, "Tasavvuf Tarihinde Arif Kavramı", Tasavvuf: İlmî Akademik Araştırma Dergisi, Ankara 2004, sayı: 12, ss. 25-52. 5. Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar, İfav. Yay. İstanbul 1997. 6. Abdülhakim Yüce, “Kalb Hayatı” (er-Riâye Çevirisi), İzmir 1997. 7. el-Hucvirî, Keşfü’l-Mahcûb, terc. Süleyman Uludağ, Hakîkat Bilgisi, İstanbul 1982. 8. Mustafa Kara, Din Hayat Sanat Açısından Tekkeler ve Zâviyeler, İstanbul 1977. 9. Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Mesnevî, çev. Veled İzbudak, İstanbul 1996. 10. es-Sühreverdî, Avârifü’l-Maârif (Avârif), terc. Hasan Kâmil Yılmaz-İrfan Gündüz, Tasavvufun Esasları, İstanbul 1990. 11. Ebû Nasr Serrâc et-Tûsî, el-Lüma’, terc. H. Kâmil Yılmaz, İslâm Tasavvufu, İstanbul 1996. Yardımcı Kaynaklar: 1. William Chittick, Tasavvuf: Kısa Bir Giriş, çev.: Turan Koç, İz Yayıncılık, İstanbul 2003. 2. Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, Dergah Yayınları, İstanbul 2004. 3. Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2001. 4. Ethem Cebecioğlu, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Ankara 1997. 5. Osman Nuri Küçük, "Zaman Düşüncesinin Tasavvufî Açılımı", Tasavvuf: İlmî Akademik Araştırma Dergisi, Ankara 2002, sayı: 9, ss. 221-238.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav155
Final Sınavı155
Makale Kritik Etme7749
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
Okuma14798
Ev Ödevi8756
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)243
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr