Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-185SİSTEMATİK KELAM - ISeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
İtikadi meselelerin tarihi sureçteki yorumu ve yorumlama modellerini kavratmak, Kelam ilminin temel meselelerinin anlaşılmasına öncülük etmektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yard. Doç. Dr. Mürsel ATA
Öğrenme Çıktıları
1Kelam ilminin ana hatlarının belirlenmesi.
2Kelamcıların bilgi anlayışlarının farklı yorumlama nedenlerinin vurgulanması.
3Allah'ın sıfatlarının ne anlama geldiğinin belirlenmesi
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Kelam ilminin tanımı, alanı ve amacının ve ortaya çıkış sebeplerinin kavratılması; Kelamcıların Bilgi ve Alem anlayışlarının kavratılması bu dersin hedeflerindendir. Yine imanın temellendirilmesi, imanın bilgisel değeri, Allah'ın varlık delilleri, yaratılış kuramları bu dersin hedeflerindendir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kelam ilmi; Tanımı, konusu ve amacı.
2Kelam ilminin ortaya çıkışı ve ortaya çıkış sebepleri.
3Kelamcıların Bilgi Anlayışı
4Kelamcıların Varlık Anlayışları
5Kelamcıların Kur'anı anlama Yöntemleri
6Akıl nakil ilişkisi
7Allah'ın varlığı
8Ara sınav
9Allah'ın varlığının delilleri
10Kelamcıların Allah’ı Varlığını Temellendirme Yöntemlerine Yönelik Eleştiriler
11Allah'ın sıfatları
12Allah'ın zati ve fiili sıfatları
13Haberi sıfatlar
14Sıfat meselesinin farklı yorumları
15Final sınavı
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Eş’ari, Kitabu’l-Luma’ fi’r-Reddi ‘ala Ehli’z-Zeyği ve’l-Bida’, ed. J.McCarthy, Beyrut 1953; Kadı Abdulcebbar, Şerhu Usuli’l-Hamse, Kahire 1996; Bakıllani, Kitabu Temhidi’l-Evail ve Telhisu’l-Delail, Beyrut 1993; Gazali, İtikatta Orta Yol, Çev. İ.A. Çubukçu ve H.Atay, Ankara 1972; Maturidi, Kitabu’t-Tevhid, tah. Bekir Topaloğlu, Ankara 2003; F. Razi, Muhassal (Kelama Giriş) Çev. H. Atay, Ankara 2002); Taftazani, Şerhu’l-Akaid (Kelam İlmi ve İslam Akaidi) Çev. S. Uludağ, İstanbul 1991; A. Sami en-Neşşar, Menahicu’l-Bahs inde Müfekkiri’l-İslam, Beyrut 1984. Nadim Macit, Kur’anın İnsan Biçimci Dili, Beyan yay., İst. 1995; Hüseyin Atay, İslam İnanc Esasları, A.Ü.İ.F yay.,Ank.; Fahreddin Razi, Mealimu Usul ed-Din: İslam’ın İnanç Esasları (çev. N. Macit) İhtar yay., Erzurum,1995; Ahmet Saim Kılavuz, Ana Hatlarıyla İslam Akaidi ve Kelam'a Giriş, İst. 2007.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Bütünleme Sınavı122
Derse Katılım1010100
Tartışma6636
Soru-Yanıt111
Makale Yazma111
Bireysel Çalışma5525
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma224
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma224
Okuma111
Ev Ödevi111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)178
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr