Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-145İSLAM KELAMINDA NÜBÜVVET - ISeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Dinin temel inanç esaslarındaan birincisi olan Nübüvvet inancını temel kaynaklar esas alınarak ana çerçevesiyle ortaya koyar. Konunun temel kaynaklarını tanıtır. Konu ile ilgili ıstılahi kavramlrı öğretir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Mürsel ATA
Öğrenme Çıktıları
1İslam Kelamında Nübüvvet İnancının Temel çerçevesni öğrenir.
2Nübüvvetin, Allah'ın lütfu ve ihsanı olarak insanlığa hidayet rehberliği olarak tahsis edildiği hakikatını kavrar.
3Nübüvvet ve Risaletin Allah'ın belirlediği mümtaz şahsiyetlere verildiği ve aynı zamanda onlarda bulunması mutlaka gerekli olan sıfatların,özelliklerin,hususiyetlerin neler olduğunu öğrenir.
4Konuyla ilgili birincil kaynakların Kur'ân-ı Kerîm ve Mütevetir Sünnet olduğunu ve başlangıcın da oradan yapılmasını kavrar.
5Kelam literatürü çerçevesinde ıstılahi kavramları,konuyla ilgili diğer kaynakların neler olduğunu ve konunun ele alınış tarzını-usulünü kavramaya çalışır;bununla birlikte varsa kendi mütalalarını ifadeye gayret eder.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bu dersi alan öğrenci İslam Kelamında Nübüvvet İnancını genel olarak tanır ve kavrar.Konunun nasslar bağlamında muhtevasını tesbit ettikten sonra varsa kendi değerlendirmesini dikkate sunmaya çalışır.Usulü kavramakla beraber Kelam literatürünü tanır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Nübüvvet ve Risaletin Mana ve Mahiyeti-İmkanı,
2İnsanlığın Nübüvvet Duyduğu İhtiyaç ve Nübüvvetin Faydaları,
3Peygamberlerin Beşer Olmalarının Hikmetleri,Cinsiyetleri,
4Kur’an-ı Kerim’de Nübüvvet/ Peygamberi İfade Eden Terimler;Peygamber Göndermeyi İfade Eden Fiiller,
5Kur’an-ı Kerim’de Nübüvvet/Nübüvvet Müessesesi;Nübüvvete İhtiyaç
6Kur’an-ı Kerim’de Nübüvvet/Nübüvvet Müessesesinin Temel Özellikleri
7Kur’an-ı Kerim’de Nübüvvet/Peygamberlerin Sıfatları,
8Ara Sınavı
9İsmet,
10Peygamberler,Muatebe,Zelle,
11Peygamberlerin Beşer Olmalarının Hikmetleri ve Cinsiyetleri,
12Peygamberlerin Ortak Özellikleri ve Gayeleri,
13Peygamberlik ve Ğayb,
14Nübüvvet ve Vahiy
15Peygamberlik ve Mucize,
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
ABDUH, Muhammed,Tevhid Risalesi,Çev. Sabri Hizmetli,Ank.1986. ABDULBAKİ, Muhammed Fuâd,el-Mu’cemül-Müfehres li Elfazı’l-Kur’ani’l-Kerim, İst.1987. AKSEKİ, A.Hamdi,İslam Dini, Ankara,1983. ATA,Mürsel,Kur’an-ı Kerim’de Hz. Peygamber’in Risaleti,Basılmamış Doktora Tezi,Konya,1998. ATAY,Hüseyin,Kur’an’a Göre İslamın Temel Kuralları,Ankara,1985. BAĞDADİ, Abdulkâhir b. Tâhir, Kitab-u Usuli'd-Din İstanbul 1928. BAHÇECİ,Muhittin,Ayet ve Hadislerde Peygamberlik ve Peygamberler,İst.1977. BİLMEN,Ömer Nasuhi,Muvazzah İlm-i Kelam,İst.1972. CÜRCANİ,Seyyid Şerif,et-Tarifat,Beyrut, 1987. CÜRCANİ.Seyyid Şerif,Şerhu’l-Mevakıf ,Kahire,1325. FAZLU’R-RAHMAN,Çev.Alparslan Açıkgenç, Ana Konularıyla KUR’AN,Ankara,1987. GAZZALİ,Ebu Hamid Muhammed b.Muhammed,İhyau Ulumiddin,Beyrut,Tarihsiz. GAZZALİ,Ebu Hamid Muhammed b.Muhammed,el-İktisad Fi’l-i’tikad,Beyrut,1969. GÖLCÜK,Şerafeddin,İslam Akaidi,İst.1999. GÖLCÜK,Ş.;TOPRAK,S.,Kelam,Konya,2001. IŞIK, Kemal, Mâtürîdi’nin Kelam Sisteminde İman, Allah ve Peygamberlik Anlayışı, Ankara 1980. İslam Ansiklopedisi,Diy.Vakfı Yay.İst.1989. İZMİRLİ,İsmail Hakkı,Yeni İlm-i Kelam,Ankara,1981. KILAVUZ,A.Saim,İslam Akaidi ve Kelama Giriş,İst.1987. MATÜRİDİ,Ebu Mansur Muhammed b.Muhammed,Kitabu’t-Tevhid,Beyrut,1970. ÖGE,Sinan,Allah’tanAlem’e İlahi Fiiller,Ankara,2009. ÖZ,Mustafa,İmam-ı azamın Beş Eseri,İst.1981. PEZDEVİ,Ebu Yüsr Muhammed,Çev.Ş.Gölcük,Ehl-i Sünnet Akaidi,İst.1980. SABUNİ,Nureddin,Çev.B.Topaloğlu,Matüridiyye Akaidi,Ankara,1979. SİNANOĞLU,Mustafa,Kitab-ı Mukaddes ve Kur’an-ı Kerim’de Nübüvvet, Basılmamış Doktora Tezi,İst.1995. TAFTAZANİ, Saduddin Mes'ud b. Ömer, Şerhu'l-Makâsıd. , Beyrut,1989. TOPALOĞLU,Bekir,İslam Kelamcıları ve Filozoflarına Göre Allah’ın Varlığı,Ankara,Tarihsiz. TOPALOĞLU,Bekir vd.,İslam’da İnanç Esasları,İst.,1999. TOPALOĞLU,Bekir,Kelam İlmi, Giriş,İst.1981. ULUTÜRK,Veli,Kur’an-ı Kerm Allah’ı Nasıl Tanıtıyor,İzmir,1985. YAZIR,Elmalı’lı Hamdi , Hak Dini Kur’an Dili,ys. 1979. YILDIRIM,Suat,Kur’anda Uluhiyyet,İst.,1987. ZEMAHŞERİ, Muhammed b. Ömer, el-Keşşaf an Hakâiki Gavamizi't- Tenzil ve Uyuni'l-Ekavîl fi vücühi't Te'vil I-IV, Beyrut 1366/1947
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım515
Tartışma515
Soru-Yanıt515
Makale Kritik Etme7642
Bireysel Çalışma7535
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma12020
Okuma7214
Ev Ödevi7535
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)179
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr