Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİB-23-152 | KELAM METADOLOJİSİ | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
İtikadi meselelerin tarihi sureçteki yorumu ve yorumlama modellerini kavratmak, Kelam ilminin temel meselelerinin anlaşılmasına öncülük etmektir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Yard. Doç. Dr. Mürsel ATA |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Kelam ilminin ana hatlarının belirlenmesi. | 2 | Kelamcıların bilgi anlayışlarının farklı yorumlama nedenlerinin vurgulanması. | 3 | Allah'ın sıfatlarının ne anlama geldiğinin belirlenmesi |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Kelam ilminin tanımı, alanı ve amacının ve ortaya çıkış sebeplerinin kavratılması; Kelamcıların Bilgi ve Alem anlayışlarının kavratılması bu dersin hedeflerindendir. Yine imanın temellendirilmesi, imanın bilgisel değeri, Allah'ın varlık delilleri, yaratılış kuramları bu dersin hedeflerindendir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Kelam ilmi; Tanımı, konusu ve amacı. | | | 2 | Kelam ilminin ortaya çıkışı ve ortaya çıkış sebepleri. | | | 3 | Kelamcıların Bilgi Anlayışı | | | 4 | Kelamcıların Varlık Anlayışları | | | 5 | Kelamcıların Kur'anı anlama Yöntemleri | | | 6 | Akıl nakil ilişkisi | | | 7 | Allah'ın varlığı | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Allah'ın varlığının delilleri | | | 10 | Kelamcıların Allah’ı Varlığını Temellendirme Yöntemlerine Yönelik Eleştiriler | | | 11 | Allah'ın sıfatları | | | 12 | Allah'ın zati ve fiili sıfatları | | | 13 | Haberi sıfatlar | | | 14 | Sıfat meselesinin farklı yorumları | | | 15 | Final sınavı | | | 16 | | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Eş’ari, Kitabu’l-Luma’ fi’r-Reddi ‘ala Ehli’z-Zeyği ve’l-Bida’, ed. J.McCarthy, Beyrut 1953; Kadı Abdulcebbar, Şerhu Usuli’l-Hamse, Kahire 1996; Bakıllani, Kitabu Temhidi’l-Evail ve Telhisu’l-Delail, Beyrut 1993; Gazali, İtikatta Orta Yol, Çev. İ.A. Çubukçu ve H.Atay, Ankara 1972; Maturidi, Kitabu’t-Tevhid, tah. Bekir Topaloğlu, Ankara 2003; F. Razi, Muhassal (Kelama Giriş) Çev. H. Atay, Ankara 2002); Taftazani, Şerhu’l-Akaid (Kelam İlmi ve İslam Akaidi) Çev. S. Uludağ, İstanbul 1991; A. Sami en-Neşşar, Menahicu’l-Bahs inde Müfekkiri’l-İslam, Beyrut 1984. Nadim Macit, Kur’anın İnsan Biçimci Dili, Beyan yay., İst. 1995; Hüseyin Atay, İslam İnanc Esasları, A.Ü.İ.F yay.,Ank.; Fahreddin Razi, Mealimu Usul ed-Din: İslam’ın İnanç Esasları (çev. N. Macit) İhtar yay., Erzurum,1995; Ahmet Saim Kılavuz, Ana Hatlarıyla İslam Akaidi ve Kelam'a Giriş, İst. 2007. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 10 | 10 | 100 |
Tartışma | 6 | 6 | 36 |
Soru-Yanıt | 1 | 1 | 1 |
Makale Yazma | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 2 | 4 |
Okuma | 1 | 1 | 1 |
Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|