Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-180MUTEZİLE EKOLÜSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
İslam mezhepleri tarihinde önemli ekollerden biri olan Mutezile’nin ortaya çıkması, teşekkül süreci, zihniyet yapısı, temel görüşleri, etkileri ve İslam düşüncesine katkısı. Diğer İslam fırkaları ile ilişkileri, mensupları ve yayılış alanı.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
YRD.DOÇ.DR. ŞAHİN AHMETOĞLU
Öğrenme Çıktıları
1Mutezilenin İslam mezheplerindeki konumu
2Mutezilenin İslam düşüncesinin oluşumuna katkıları
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Mutezile mezhebi hakkında temel bilgiler kazandırmak, dini farklılaşmalara tarafsız yaklaşmayı sağlamak.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Mutezile İsmi, Tanımı Ve Ortaya Çıkışı
2Mutezilenin Temel Kaynakları
3Mutezilenin Temel Fikirleri; Tevhid, Adalet
4Menziletü Beyne’l-Menzileteyn, Emr bi’l-maruf –Nehy anil-Münker
5Va’d ve Vâid. Halku’l-Kuran.
6Mutezilenin Önde Gelen Adamları: Durar b. Amr
7Amr b. Ubeyd
8ARA SINAV
9Kadı Abdul Cebbar
10Ebu Hüzeyl Allaf
11Mutezili Düşüncenin Emevi Ve Abbasi Siyasetine Etkisi
12Mutezili Düşünceye Karşi Ehli Sünnet Alimlerinin Yönelttiği Eleştiriler
13Mutezili Düşüncesinin Klasik İslam Düşüncesine Katkısı
14Mutezili Düşüncenin Günümüz İslam Düşüncesine Katkısı
15Mutezili Düşüncenin Günümüz İslam Düşüncesine Katkısı
16FİNAL SINAVI
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ana Kaynaklar: 1. Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikâdî İslâm Mezhepleri, İzmir 2004. 2. Osman Aydınlı, Akılcı Din Söylemi, Farklı Mutezile Okulu. 3. Osman Atdınlı, Mutezili İmamet Düşüncesinde Farklılaşma Süreci. 4. Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci-Mutezilenin Oluşumu ve Ebu’l-Hüzeyl Allaf. Ankara Okulu yay. Ankara 2001. 5. Bağdadî, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, İst., 1991. Yardımcı Kaynaklar: 1. Eşârî, Makalâtü’l-İslâmiyyîn ve İhtilafü’l-Musallin, thk. Helmut Ritter, Weisbaden 1980. 2. W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E.Ruhi Fığlalı, Ankara 1981. 3. Muhammed Ebû Zehra, İslâm'da Siyasî ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, çev: E. Ruhi Fığlalı-O. Eskicioğlu, İstanbul 1970. 4. Henry Laoust, İslamda Ayrılıkçı Görüşler, çev. E.R.Fığlalı-S.Hizmetli, Ankara 1999. 5. Sönmez Kutlu, Din Anlayışında Farklılaşmalar Türkiye’de Alevîlik-Bektaşîlik, Ankara 2003. 6. Mahmut Ay, Mutezile ve Siyaset, Mutezilzmin İktidar mücadelesi, Pınar yayınların,İstanbul 2002. 7. Aycan, İrfan, “Cahız ve Emevi Tarihine Mutezili bir Yaklaşım”, İdeolojik Tarih Okumaları, Ankara 2001.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım7749
Tartışma7749
Soru-Yanıt10660
Beyin Fırtınası5525
Ev Ödevi248
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)194
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr