|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİB-23-180 | MUTEZİLE EKOLÜ | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | İslam mezhepleri tarihinde önemli ekollerden biri olan Mutezile’nin ortaya çıkması, teşekkül süreci, zihniyet yapısı, temel görüşleri, etkileri ve İslam düşüncesine katkısı. Diğer İslam fırkaları ile ilişkileri, mensupları ve yayılış alanı. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | YRD.DOÇ.DR. ŞAHİN AHMETOĞLU | Öğrenme Çıktıları | 1 | Mutezilenin İslam mezheplerindeki konumu | 2 | Mutezilenin İslam düşüncesinin oluşumuna katkıları |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Mutezile mezhebi hakkında temel bilgiler kazandırmak, dini farklılaşmalara tarafsız yaklaşmayı sağlamak. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Mutezile İsmi, Tanımı Ve Ortaya Çıkışı | | | 2 | Mutezilenin Temel Kaynakları | | | 3 | Mutezilenin Temel Fikirleri; Tevhid, Adalet | | | 4 | Menziletü Beyne’l-Menzileteyn, Emr bi’l-maruf –Nehy anil-Münker | | | 5 | Va’d ve Vâid. Halku’l-Kuran. | | | 6 | Mutezilenin Önde Gelen Adamları: Durar b. Amr | | | 7 | Amr b. Ubeyd | | | 8 | ARA SINAV | | | 9 | Kadı Abdul Cebbar | | | 10 | Ebu Hüzeyl Allaf | | | 11 | Mutezili Düşüncenin Emevi Ve Abbasi Siyasetine Etkisi | | | 12 | Mutezili Düşünceye Karşi Ehli Sünnet Alimlerinin Yönelttiği Eleştiriler | | | 13 | Mutezili Düşüncesinin Klasik İslam Düşüncesine Katkısı | | | 14 | Mutezili Düşüncenin Günümüz İslam Düşüncesine Katkısı | | | 15 | Mutezili Düşüncenin Günümüz İslam Düşüncesine Katkısı | | | 16 | FİNAL SINAVI | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ana Kaynaklar:
1. Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikâdî İslâm Mezhepleri, İzmir 2004.
2. Osman Aydınlı, Akılcı Din Söylemi, Farklı Mutezile Okulu.
3. Osman Atdınlı, Mutezili İmamet Düşüncesinde Farklılaşma Süreci.
4. Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci-Mutezilenin Oluşumu ve Ebu’l-Hüzeyl Allaf. Ankara Okulu yay. Ankara 2001.
5. Bağdadî, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, İst., 1991.
Yardımcı Kaynaklar:
1. Eşârî, Makalâtü’l-İslâmiyyîn ve İhtilafü’l-Musallin, thk. Helmut Ritter, Weisbaden 1980.
2. W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E.Ruhi Fığlalı, Ankara 1981.
3. Muhammed Ebû Zehra, İslâm'da Siyasî ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, çev: E. Ruhi Fığlalı-O. Eskicioğlu, İstanbul 1970.
4. Henry Laoust, İslamda Ayrılıkçı Görüşler, çev. E.R.Fığlalı-S.Hizmetli, Ankara 1999.
5. Sönmez Kutlu, Din Anlayışında Farklılaşmalar Türkiye’de Alevîlik-Bektaşîlik, Ankara 2003.
6. Mahmut Ay, Mutezile ve Siyaset, Mutezilzmin İktidar mücadelesi, Pınar yayınların,İstanbul 2002.
7. Aycan, İrfan, “Cahız ve Emevi Tarihine Mutezili bir Yaklaşım”, İdeolojik Tarih Okumaları, Ankara 2001.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 7 | 7 | 49 | Tartışma | 7 | 7 | 49 | Soru-Yanıt | 10 | 6 | 60 | Beyin Fırtınası | 5 | 5 | 25 | Ev Ödevi | 2 | 4 | 8 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|