|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİB-23-160 | KLASİK İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | İslam Tarihinde ortaya çıkmış olan Haricîlik, Mürcie, Mu’tezile, Şîa (Zeydiyye, İmâmiyye, İsmâiliyye), Ehl-i Sünnet (Eş’arîlik ve Mâturidîlik, Selefiyye) gibi mezheplerin isimlendirme sorunu, ortaya çıkış sebepleri, teşekkül süreçleri, zihniyet yapıları, temel görüşleri, birbirleriyle ilişkileri, alt kolları, yayıldığı bölgeler, etkileri ve İslam düşüncesine katkıları deskriptif bir bakışla incelenir ve tartışılır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | YRD.DOÇ.DR. ŞAHİN AHMETOĞLU | Öğrenme Çıktıları | 1 | Analiz ve Sentez kapasitesi | 2 | Temel Genel Bilgi (Kültür) | 3 | Mesleki Temel Bilgi | 4 | Problem çözme becerisi | 5 | Karar verme becerisi |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | İslam düşüncesinde etkili olmuş olan Mezheplerin ve etki alanlarının bilinmesi, dinle özdeşleştirilemeyeceği düşüncesinin geliştirilmesi, farklılıklara saygı gösterme yaklaşımının pekiştirilmesi | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Haricilik | | | 2 | Mürcie | | | 3 | Şia | | | 4 | Zeydiyye | | | 5 | İsmailiyye | | | 6 | Mu’tezile | | | 7 | Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat | | | 8 | ARA SINAV | | | 9 | Selefiyye | | | 10 | Ehl-i Rey ve Ebu Hanife | | | 11 | Maturidilik | | | 12 | Eş’arilik | | | 13 | Vehhabilik | | | 14 | Kadiyanilik | | | 15 | Kadiyanilik | | | 16 | FİNAL SINAVI | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ana Kaynaklar:
1. A. Bağdadi, el-Fark Beyne’l-Firak, Çev. E.R. Fığlalı, TDV. Yay.1991.
2. Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.
3. E. Ruhi Fığlalı, İmâmiyye Şîası, İstanbul 1984.
4. W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E. Ruhi Fığlalı, Ankara 1981.
5. S. Kutlu, Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri, TDV Yay., 2000.
6. El-Eş’ari, İlk Dönem İslam Mezhepleri, Çev. M. Dalkılıç- Ö. Aydın, Kabalcı Yay. 2005.
7. Şeyh Safiyeddin Erdebili, Makalat, Çevç Sö Kutlu, Ankara, 2008.
8. Osman Aydınlı, “Mu’tezile Ekolü Teşekkülü, İlkeleri ve İslam Düşüncesine Katkıları”, Ma’rife, Yıl: 3, Sayı: 3 (Konya 2003 )
9. Hüseyin Hansu, “Mu’tezile Araştırmalarında Kaynak Problemi, Ma’rife, Yıl: 3, Sayı: 3 (Konya 2003)
10. Hasan Onat, Emevîler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiîliği, Ankara 1991
Yardımcı Kaynaklar:
1. İrfan Abdulhamid, İslam’da İtikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları, M. Saim Yeprem, İstanbul 1983.
2. Fazlurrahman, İslam, Çev. Mehmet Aydın-Mehmet Dağ, Ankara Okulu Yay. Ankara 2000.
3. Erich Hoffer, Kesin İnançlılar, Çev. Erkıl Günur, Dm yay. , İstanbul 1998.
4. Abdulkerim Süruş, Maksimum Din & Minimum Din, Çev. Yasin Demirkıran, Ankara 2002.
5. Mürcie Mezhebi: Doğuşu, Fikirleri, Edebiyatı ve İslam Düşüncesine Katkıları” (Sönmez Kutlu, Gazi Üniv. Çorum İlahiyat Fakültesi, Dergisi , 2002/1)
6. E. Ruhi Fığlalı, İbâdiyye’nin Doğuşu ve Görüşleri , AÜDF yay. , Ankara 1983
7. E.R. Fığlalı, “Hâricîliğin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler”, AÜDFD, cilt: XX (Ankara 1975)
8. E.R. Fığlalı, “Hâricîliğin Doğuşu ve Fırkalara Ayrılışı”, AÜDFD, cilt: XXII (Ankara1978);
9. Adnan Demircan, Haricîlerin Siyasî Faaliyetleri, İstanbul 1996.
10. Mehmet Ümit, Zeydiyye-Mu’tezile Etkileşimi ve Kâsım er-Ressî, Ankara Üniv. Sos. Bil. Ens. , Basılmamış Doktora tezi, Ankara 2003)
11. Hasan Onat, Emevîler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiîliği, Ankara 1991
12. Mehmet Keskin, Eş’arîliğin Teşekkül Süreci , Basılmamış Doktora tezi, Ankara Üniv. Sos. Bil. Ens. , (Ankara 2005)]
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 8 | 5 | 40 | Tartışma | 8 | 5 | 40 | Soru-Yanıt | 8 | 5 | 40 | Okuma | 8 | 7 | 56 | Ev Ödevi | 2 | 5 | 10 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|