Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-160KLASİK İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
İslam Tarihinde ortaya çıkmış olan Haricîlik, Mürcie, Mu’tezile, Şîa (Zeydiyye, İmâmiyye, İsmâiliyye), Ehl-i Sünnet (Eş’arîlik ve Mâturidîlik, Selefiyye) gibi mezheplerin isimlendirme sorunu, ortaya çıkış sebepleri, teşekkül süreçleri, zihniyet yapıları, temel görüşleri, birbirleriyle ilişkileri, alt kolları, yayıldığı bölgeler, etkileri ve İslam düşüncesine katkıları deskriptif bir bakışla incelenir ve tartışılır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
YRD.DOÇ.DR. ŞAHİN AHMETOĞLU
Öğrenme Çıktıları
1Analiz ve Sentez kapasitesi
2Temel Genel Bilgi (Kültür)
3Mesleki Temel Bilgi
4Problem çözme becerisi
5Karar verme becerisi
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
İslam düşüncesinde etkili olmuş olan Mezheplerin ve etki alanlarının bilinmesi, dinle özdeşleştirilemeyeceği düşüncesinin geliştirilmesi, farklılıklara saygı gösterme yaklaşımının pekiştirilmesi
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Haricilik
2Mürcie
3Şia
4Zeydiyye
5İsmailiyye
6Mu’tezile
7Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat
8ARA SINAV
9Selefiyye
10Ehl-i Rey ve Ebu Hanife
11Maturidilik
12Eş’arilik
13Vehhabilik
14Kadiyanilik
15Kadiyanilik
16FİNAL SINAVI
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ana Kaynaklar: 1. A. Bağdadi, el-Fark Beyne’l-Firak, Çev. E.R. Fığlalı, TDV. Yay.1991. 2. Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983. 3. E. Ruhi Fığlalı, İmâmiyye Şîası, İstanbul 1984. 4. W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E. Ruhi Fığlalı, Ankara 1981. 5. S. Kutlu, Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri, TDV Yay., 2000. 6. El-Eş’ari, İlk Dönem İslam Mezhepleri, Çev. M. Dalkılıç- Ö. Aydın, Kabalcı Yay. 2005. 7. Şeyh Safiyeddin Erdebili, Makalat, Çevç Sö Kutlu, Ankara, 2008. 8. Osman Aydınlı, “Mu’tezile Ekolü Teşekkülü, İlkeleri ve İslam Düşüncesine Katkıları”, Ma’rife, Yıl: 3, Sayı: 3 (Konya 2003 ) 9. Hüseyin Hansu, “Mu’tezile Araştırmalarında Kaynak Problemi, Ma’rife, Yıl: 3, Sayı: 3 (Konya 2003) 10. Hasan Onat, Emevîler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiîliği, Ankara 1991 Yardımcı Kaynaklar: 1. İrfan Abdulhamid, İslam’da İtikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları, M. Saim Yeprem, İstanbul 1983. 2. Fazlurrahman, İslam, Çev. Mehmet Aydın-Mehmet Dağ, Ankara Okulu Yay. Ankara 2000. 3. Erich Hoffer, Kesin İnançlılar, Çev. Erkıl Günur, Dm yay. , İstanbul 1998. 4. Abdulkerim Süruş, Maksimum Din & Minimum Din, Çev. Yasin Demirkıran, Ankara 2002. 5. Mürcie Mezhebi: Doğuşu, Fikirleri, Edebiyatı ve İslam Düşüncesine Katkıları” (Sönmez Kutlu, Gazi Üniv. Çorum İlahiyat Fakültesi, Dergisi , 2002/1) 6. E. Ruhi Fığlalı, İbâdiyye’nin Doğuşu ve Görüşleri , AÜDF yay. , Ankara 1983 7. E.R. Fığlalı, “Hâricîliğin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler”, AÜDFD, cilt: XX (Ankara 1975) 8. E.R. Fığlalı, “Hâricîliğin Doğuşu ve Fırkalara Ayrılışı”, AÜDFD, cilt: XXII (Ankara1978); 9. Adnan Demircan, Haricîlerin Siyasî Faaliyetleri, İstanbul 1996. 10. Mehmet Ümit, Zeydiyye-Mu’tezile Etkileşimi ve Kâsım er-Ressî, Ankara Üniv. Sos. Bil. Ens. , Basılmamış Doktora tezi, Ankara 2003) 11. Hasan Onat, Emevîler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiîliği, Ankara 1991 12. Mehmet Keskin, Eş’arîliğin Teşekkül Süreci , Basılmamış Doktora tezi, Ankara Üniv. Sos. Bil. Ens. , (Ankara 2005)]
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım8540
Tartışma8540
Soru-Yanıt8540
Okuma8756
Ev Ödevi2510
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)189
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr