Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-111ÇAĞDAŞ ŞİİLİKSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Şiiliğin XX yüzyıldaki gelişimi, İslam ülkelerindeki Şiilik ve Şii düşünürlerin etkilerini açıklamak. İran İslam İnkilabının Şiiliğe etkileri, Ali Şeriati, M. Mutahhari, A. İ. Aştiyani. M.C. Meşkur gibi düşünürleri ve etkilerini tanıtmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
YRD.DOÇ.DR. ŞAHİN AHMETOĞLU
Öğrenme Çıktıları
1Analiz ve Sentez kapasitesi
2Temel Genel Bilgi (Kültür)
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
XX yüzyıldaki Şii gelişmeler ve düşünürler hakkında temel bilgiler kazandırmak, Şii farklılaşmalara tarafsız yaklaşmayı sağlamak.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1XX yüzyılda Şiiliğe Genel bir Bakış. (Hasan Onat, Yirminci Asırda Şiilik ve İran İslam Devrimi, Ankara 1997.)
2Çağdaş Şiiliğin yeni açılımları: Velayeti Fakih Nazariyyesi. Mercii Taklit ve Naibi İmam, el-Katip Ahmed, Şiada Siyasal Düşüncenin Gelişimi, çev. Mehmet Yolcu, Ankara 2005.
3XX Yüyılda İrandaki Şiiliğin Gelişimi. Şii İmamet Nazariyesi, (Hasan Onat, Yirminci Asırda Şiilik ve İran İslam Devrimi, Ankara 1997.) Onat, Hasan, "Şii İmâmet Nazariyesi", AÜİFD, c. XXXII, Ankara 1992.
4Çağdaş Şii düşünürler. Ali Şeriati, M.Mutahhar. Onat, Hasan, "Şiilik ve Günümüz Şiiliğinde Bazı Yeni Yaklaşımlar Üzerine". İslâmî Araştırmalar Dergisi, cilt: 3, Sayı: 3, (Temmuz 1989), ss. 122-138. el-Katip Ahmed, Şiada Siyasal Düşüncenin Gelişimi, çev. Mehmet Yolcu, Ankara 2005
5Çağdaş Şii Düşünürler, A.İkbal Aştiyani, M. Cevad Meşkur, Meşkur, Tariho Şia ve Fırkahaye İslam, 1368. Shahı, Ahmadov, M.C.Meşkur, Hayatı, Eserleri, Etkileri, Makale.
6Günümüz Azerbaycan’ında Şiilik, Ahmadov, Shahı, Azerbaycan’da Şiiliğin Yayılma Süreci, Ankara 2005.
7Günümüz Türkiye’sinde Caferilik, Kutlu, Sönmez, “Zeydilik, İsmailiyye, İmamiyye”, İslam Düşünce Ekolleri Tarihi, ed. Hasan ONAT, İlitam Yayınları, Ankara 2007,89-144.. (Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikâdî İslâm Mezhepleri,
8ARA SINAV
9İsmailiyye, Daftary, Farhad, Muhalif İslam’ın 1400 Yılı İsmaililer Tarih ve Kuram, çev. Ercüment Özkaya, Ankara 2001
10Nüsayrilik., (Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikâdî İslâm Mezhepleri,
11Batınılik, Tan, Muzaffer, Bâtinilik Kavramı ve Bâtini Fırkaların Tasnifi Meselesi (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara 2000
12Babilik, Bahailik, Kesrevilik, (Fezai, Yusuf, Babigeri, Bahaigeri ve Kesrevigerayi,)
13Yezidilik, Ahmet Turan, Yezidîler, Samsun 1993.
14Dürzîlik, ortaya çıkışı, temel görüşleri ve İslâm geleneğindeki yeri. (Ahmet Bağlıoğlu, İnanç Esasları Açısından Dürzilik, Ankara 2004
15Dürzîlik, ortaya çıkışı, temel görüşleri ve İslâm geleneğindeki yeri. (Ahmet Bağlıoğlu, İnanç Esasları Açısından Dürzilik, Ankara 2004
16FİNAL SINAVI
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ana Kaynaklar: 1. el-Katip Ahmed, Şiada Siyasal Düşüncenin Gelişimi, çev. Mehmet Yolcu Ankara 2005. 2. Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikâdî İslâm Mezhepleri, İzmir 2004. 3. Bağdadî, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, İst., 1991. 4. Sönmez Kutlu, “İslam Düşüncesinde Tarihsel Din Söylemleri Olgusu”, İslâmiyât, lV/4 2001 15-36. Yardımcı Kaynaklar: 1. Eşârî, Makalâtü’l-İslâmiyyîn ve İhtilafü’l-Musallin, thk. Helmut Ritter, Weisbaden 1980. 2. W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E.Ruhi Fığlalı, Ankara 1981. 3. Hasan Onat, Yirminci Asırda Şiilik ve İran İslam Devrimi, Ankara 1997. 4. Muhammed Ebû Zehra, İslâm'da Siyasî ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, çev: E. Ruhi Fığlalı-O. Eskicioğlu, İstanbul 1970. 5. Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklîleşme Süreci, Ankara 2001. 6. Henry Laoust, Dslamda Ayrılıkçı Görüşler, çev. E.R.Fığlalı-S.Hizmetli, Ankara 1999. 7. Ahmet Bağlıoğlu, İnanç Esasları Açısından Dürzîlik, Ankara 2004. 8. Ahmet Turan, Yezidîler, Samsun 1993. 9.Ethem Ruhi Fığlalı, Babilik ve Bahailik, Ankara 1993. 10. 11. Sönmez Kutlu, Din Anlayışında Farklılaşmalar Türkiye’de Alevîlik-Bektaşîlik, Ankara 2003. 12. Hasan Onat, “Kızılbaşlık Farklılaşması Üzerine”, İslamiyat, VI (2003), sayı:3. 13. Tan, Muzaffer, “İsmaililik: Doğuşu, Görüşleri ve İslam Düşüncesine Katkıları”, makale 14. Tan, Muzaffer, İsmaliliğin Teşekkülü, Doktora tezi. 15. Kutlu, Sönmez, “Zeydilik, İsmailiyye, İmamiyye”, İslam Düşünce Ekolleri Tarihi, ed. Hasan ONAT, İlitam Yayınları, Ankara 2007,89-144..
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım6954
Tartışma6954
Soru-Yanıt6954
Sözlü Sınav2612
Ev Ödevi2510
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)187
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr