Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-108CAFERİLİK MEZHEBİSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
İslam mezheplerinden biri olan Caferiliğin ortaya çıkması, teşekkül süreci, zihniyet yapısı, temel görüşleri, etkileri ve İslam düşüncesine katkısı. Caferi mezhebinin fırkalara ayrılmasının sebepleri ve Caferi fırkalar: İmamiyye, Zeydiyye, İsmailiyye, ve diğer Caferi fırkaları ve mensupları ve yayılış alanı.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
YRD.DOÇ.DR. ŞAHİN AHMETOĞLU
Öğrenme Çıktıları
1Caferiliğini İslam mezheplerindeki konumu
2Caferiliğin İslam düşüncesinin oluşumuna katkıları
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Caferi mezhebi hakkında temel bilgiler kazandırmak, dini farklılaşmalara tarafsız yaklaşmayı sağlamak.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Caferilik; isimlendirme problemi, tanımı kaynakları.
2İlk dönem Caferiliğine genel bir bakış.
3Caferiliğin temel görüşleri ve İslâm düşüncesindeki yeri.
4Caferilik İmamiyye ilişkisi.
5İmamet Konusundaki İhtilaflar.
6Caferi/ Şii inançlarının özellikleri; İmamet ve Vilayet.
7İsmet, Takiye, Ricat. Mehdilik
8ARA SINAV
9Emevi Dönemi Şii hareketleri
10Zeydiyye, isimlendirme sorunu, ortaya çıkışı, temel görüşleri ve İslâm geleneğindeki yeri.
11Abbasi Şîileri
12İsmâiliyye, isimlendirme sorunu, teşekkül süreci, görüşleri, yayıldığı bölgeler, etkileri, edebiyatı ve hakkında yapılan araştırmalar.
13 Safevi Şiiliği; Ortaya Çıkışı, Teşekkül Süreci, Etkileri.
14Babilik, Bahailik, Kesrevilik.
15Babilik, Bahailik, Kesrevilik.
16FİNAL SINAVI
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ana Kaynaklar: 1. Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikâdî İslâm Mezhepleri, İzmir 2004. 2. Bağdadî, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, İst., 1991. 3. Sönmez Kutlu, “İslam Düşüncesinde Tarihsel Din Söylemleri Olgusu”, İslâmiyât, lV/4 2001 15-36. 4. Meşkur, Muhammed Cevad, Tariho Şia ve Fırkahayi İslam, Tahran 1368. 5. Nevbahti, Fıraku’ş-Şia. Yay. M.C.Meşkur. Yardımcı Kaynaklar: 1. Eşârî, Makalâtü’l-İslâmiyyîn ve İhtilafü’l-Musallin, thk. Helmut Ritter, Weisbaden 1980. 2. Horasani Nurullah, Alidost, Zendeganii İmam Sadık, Tahran 1377. 3. W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E.Ruhi Fığlalı, Ankara 1981. 4. Hasan Onat, Yirminci Asırda Şiilik ve İran İslam Devrimi, Ankara 1997. 5. Muhammed Ebû Zehra, İslâm'da Siyasî ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, çev: E. Ruhi Fığlalı-O. Eskicioğlu, İstanbul 1970. 6. Henry Laoust, Dslamda Ayrılıkçı Görüşler, çev. E.R.Fığlalı-S.Hizmetli, Ankara 1999. 7. Ahmet Bağlıoğlu, İnanç Esasları Açısından Dürzîlik, Ankara 2004. 8. Ahmet Turan, Yezidîler, Samsun 1993. 9.Ethem Ruhi Fığlalı, Babilik ve Bahailik, Ankara 1993. 10. Fezayi, Yusuf, Babgiri, Bahaigiri, Kesrevigerayi. Tahran trz. 11. İlyas Üzüm, Günümüz Aleviliği, Ankara 2000. 12. Sönmez Kutlu, Din Anlayışında Farklılaşmalar Türkiye’de Alevîlik-Bektaşîlik, Ankara 2003. 13. Hasan Onat, “Kızılbaşlık Farklılaşması Üzerine”, İslamiyat, VI (2003), sayı:3. 14. Gökalp, Yusuf, Zeydiye’nin Yemende Yayılışı, Doktora Tezi. 15. Gökalp, Yusuf, “Zeydilik, Doğuşu, Görüşleri ve İslam Düşüncesine Katkıları” makale 16. Kutlu, Sönmez, “Zeydilik, İsmailiyye, İmamiyye”, İslam Düşünce Ekolleri Tarihi, ed. Hasan ONAT, İlitam Yayınları, Ankara 2007,89-144.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım8864
Problem Çözümü5840
Soru-Yanıt6848
Sözlü Sınav2816
Ev Ödevi2612
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)183
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr