Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-147İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ KLASİK KAYNAKLARI VE METODOLOJİSİ - ISeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
İslam Mezhepleri Tarihinin klasik yazılı kaynaklarını, oluşum süreçlerini, temel özelliklerini, ve oluşturdukları geleneklerin günümüzdeki yansımalarını kavramak
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
YRD.DOÇ.DR.ŞAHİN AHMETOĞLU
Öğrenme Çıktıları
1İslam mezhepler tarihi ile ilgili temel kaynaklar ve genel özelliklerini tanır.
2Kaynakları karşılaştırmalı olarak inceleme yeteneği kazanır.
3Makalat Türü Eserleri bilir.
4Ehl-i Hadis Makalat Geleneğini bilir.
5Şii Makalat Geleneğini bilir
6Harici Makalat Geleneğini bilir
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
İslam Mezhepleri Tarihi klasik kaynaklarını tanıtmak, özellikleri, gelenekleri ve önemleri hakkında bilgilenmek, kaynak değerlendirmesinin İslam Mezhepleri Tarihi araştırmalarındaki önemi hakkında bilgi vermek.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1İslam Mezhepler Tarihi Kaynaklarının Metot Açısından İncelenmesi
2İslam Mezhepler Tarihi ile İlgili Temel Kaynaklar ve Genel Özellikleri
3Makalat Türü Eserler
4Eşâri ve Makalat Geleneği
5Mürci-Maturidi Makalat Geleneği
6Ehl-i Hadis Makalat Geleneği
7Şii Makalat Geleneği
8Harici Makalat Geleneği
9İsmaili Makalat Geleneği
10En-Nesefînin Kitâbür-Red Alel-Bida Adlı Eserinden İmamiyye Bölümü
11el-Eşarînin Makâlâtül-İslâmîyyîn ve İhtilâfül-Musallîn Adlı Eserinden Haricilik Bölümü
12Ahmed b. Hanbelin Kitâbus-Sünne Adlı Eserinden Mürcie ve Eleştirisi
13en-Nevbahtînin Firaküş-Şîa Adlı Eserinden Ehl-i Hadis ile İlgili Bölüm
14el-Kalhâtînin el-Keşf vel-Beyân Adlı Eserinden Şia ile İlgili Bölüm
15
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ana Kaynaklar: 1. Ebu’l-Hasan el-Eşârî, Makalâtü’l-İslâmiyyîn ve İhtilafü’l-Musallin, Çev. M. Dalkılıç-Ö. Aydın, Kabalcı, İst., 2005. 2. Abdulkahir el-Bağdadî, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, İst., 1991. 3. İbn-i Hazm, Ebu Muhammed Ali el-Endelüsi ez-Zahiri, Kitabu’l Fasl fi’l-Milel ve’l- Ehva ve’n-Nihal, Bağdat. 5. Ebu Feth Muhammed b. Abdulkerim eş-Şehristani, el-Milel ve’n-Nihal, Beyrut, 1990. 4. Kummi-Nevbahti, Şii Fırkalar, Kitabu’l-Makalat ve’l Firak, Fıraku’ş-Şia, Çev. H. Onat -S. Hizmetli - S. Kutlu, Ankara Okulu Yay., Ankara 2004. 5. el-Kummi, Sad b. Abdillah Ebu Halef el-Eşari, Kitabu Makalat ve’l-Fırak, Tahran, 1963. 6.en- Nevbahti, Ebu Muhammed el-Hasan b. Usa, Firaku’ş-Şia, Necef, 1936. Yardımcı Kaynaklar: 1. Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikâdî İslâm Mezhepleri, İzmir 2004. 2. W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E.Ruhi Fığlalı, Ankara 1981. 3. Hasan Onat, Yirminci Asırda Şiilik ve İran İslam Devrimi, Ankara 1997. 4. Muhammed Ebû Zehra, İslâm'da Siyasî ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, çev: E. Ruhi Fığlalı-O. Eskicioğlu, İstanbul 1970. 5. Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklîleşme Süreci, Ankara 2001. 6. Henry Laoust, Dslamda Ayrılıkçı Görüşler, çev. E.R.Fığlalı-S.Hizmetli, Ankara 1999. 7. Ahmet Bağlıoğlu, İnanç Esasları Açısından Dürzîlik, Ankara 2004. 8. Ahmet Turan, Yezidîler, Samsun 1993. 9.Ethem Ruhi Fığlalı, Babilik ve Bahailik, Ankara 1993. 10. İlyas Üzüm, Günümüz Aleviliği, Ankara 2000. 11. Sönmez Kutlu, Din Anlayışında Farklılaşmalar Türkiye’de Alevîlik-Bektaşîlik, Ankara 2003. 12. Hasan Onat, “Kızılbaşlık Farklılaşması Üzerine”, Dslamiyat, VI (2003), sayı:3. 13. Sönmez Kutlu, “İslam Düşüncesinde Tarihsel Din Söylemleri Olgusu”, İslâmiyât, lV/4 2001 15-36.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Tartışma51050
Soru-Yanıt21020
Beyin Fırtınası91090
Ev Ödevi2816
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)179
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr