Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-141İSLAM HUKUKUNDA GAYE PROBLEMİSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
İslam Hukukunun gerçekleştirmeyi hedeflediği amaçları tespit etmek ve hedefe ulaşmanın hukuki formulasyonlarını öğrenmek
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Bayram Demir
Öğrenme Çıktıları
1Hukuk ve amaç kavramlarının mahiyetini tanıyarak aralarında bağlantı kurabilme
2Hukukun fonksiyonlarını kavrayabilme
3Amaç olma vasfının niteliklerini öğrenebilme
4Amaç olarak nitelenen hukuki hedeflerin kaynaklarını tespit edebilme
5Hukukun fonksiyonları arasındaki çatışmanın nedenlerini açıklayabilme
6Hukukun fonksiyonları arasındaki çatışmayı ortadan kaldıracak çözüm önerileri geliştirebilme
7Hukukun amaçları ile Makasıdü’ş-şeria’ arasındaki bağı kavrayabilme
8Hukukun amaçları ile maslahat prensibi arasındaki ilişkiyi açıklayabilme
9Makasıdü’ş-şeria’ literatürünü kronolojik olarak tanıyabilme
10Hukukun amaçları ile İslam hukukunun amaçlarını sebeplerini açıklayarak karşılaştırabilme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
İslam Hukukunun genel maaçları ve bu amaçlarla ilgili konular hakkında bilgi edinme
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Hukukta Amaç
2Hukukun Fonksiyonu olarak Adalet
3Hukukun Fonksiyonu olarak Hukuki emniyet
4Hukukun Fonksiyonu olarak pratik ihtiyaçları karşılama
5Hukukun işlevleri arasındaki zıtlık ilişkisi ve çözümü
6Hukukun amacı olarak zaruri maksatlar
7Hukukun amacı olarak tahsini maksatlar
8Vize Sınavı
9Hukukun amacı olarak maslahat ve Hukuk-ahlak ilişkisi
10Hukuk-sosyal realite ilişkisi
11Eşitlik, Hürriyet ve Hakkaniyet
12Gaye (Mekâsıt) Düşüncesinin Tarihi Gelişimi
13Gaye ve illet-hikmet kavramları ile ilişkisi
14Fıtrat ve Gaye
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Ertuğrul Boynukalın, İslâm Hukukunda Gaye Problemi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul 1998 2. Abdurrahman Haçkalı, İslâm Hukuk Tarihinde Gayeci İçtihat Metodunun Gelişimi, İstanbul 2004 3. Ali Pekcan, İslâm Hukukunda Gaye Problemi, İstanbul 2004. 4. Geylânî, Abdurrahmân İbrâhîm, Kavâıdu’l-Mekâsıd Inde’l-İmam eş-Şâtıbî, Dımeşk 2000. 5. Haçkalı, Abdurrahman, İzzuddîn b. Abdisselâm’da Maslahat Nazariyesi, OMÜSBE, Samsun 1999. 6. Haçkalı, Abdurrahman, “İslâm Hukuk Metodolojisinde Gayeci Yaklaşım: Gazzâlî’nin İçtihat Anlayışında Maslahatın İşlevselliği”, İslâmî Araştırmalar, c.13, sy.3-4, ss 451-466. 7. Özen, Şükrü, İslâm Hukuk Düşüncesinin Aklîleşme Süreci, Basılmamış Doktora Tezi, MÜSBE, İstanbul 1995. 8. Reysûnî, Ahmed, Nazariyyetü’l-Mekâsıd Inde’l-İmam eş-Şâtıbî, Beyrut 19992. 9. Yaman, Ahmed, Mekâsıd ve Maslahat, Konya 2002.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Problem Çözümü12560
Tartışma12560
Soru-Yanıt12560
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)183
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7
ÖÇ8
ÖÇ9
ÖÇ10
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr