Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-126HADİSLERDE İSNADSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Tamamı veya bir kısmı bilinen bir hadisin bütün rivâyetlerini, temel hadis kaynaklardan bulmayı; bütün bu rivâyetlerden hareketle hadisin sened şablonunu oluşturmayı; hadisin kaynak müellif/müelliflerden Hz. Peygamber’e ulaşmasını sağlayan râvî isimlerinin teker teker incelenmesini; bu incelemeye imkân sağlayacak objektif tenkit kriterlerini, bu amaçla başvurması gereken kaynakların öğrenilmesi.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
YRD.DOÇ.DR. MUSA ÇETİN
Öğrenme Çıktıları
1Hadisleri temel hadis kaynaklarından bulma becerisi kazanabilme.
2Aynı hadis ile ilgili olarak bulduğu farklı bilgileri, birbirleriyle bağlantısını kurarak değerlendirebilme.
3Râvîlerin, makbul sayılması için taşıması gereken özellikleri bilip konuyla ilgili metodolojik düşünme kabiliyeti kazanma.
4vRâvî tenkidi yapan temel kaynakların takip ettiği usûlleri bilip değerlendirebilme.
5Hadis râvîlerinin biyografileri hakkında genel bilgi veren kaynakları analiz edebilme.
6
7
8
9
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kavramsal Çerçeve: İsnad ve Tenkid Kavranları
2İslâm Toplumunda İsnâd Tenkidine Sebep Olan Gelişmeler
3Hadislerin İsnâd Kriterine Göre Taksimi-1: Hadislerin Kaynağına Göre Taksimi: Kudsî, Merfû, Mevkûf, Maktû
4Hadislerin İsnâd Kriterine Göre Taksimi-2: Hadislerin İsnâd Çokluğuna Göre Taksimi: Ahâd, Mütevâtir
5Râvinin adaletini zedeleyen kusurlar
6Râvinin zaptını zedeleyen kusurlar
7Cerh-tadilin objektif/subjektifliği
8Hadis râvilerini tanıtan belli başlı eserler: Sahabeyi tanıtanlar.
9Hadis râvilerini tanıtan belli başlı eserler: Sahabe sonrası hadisçilerini tanıtanlar.
10Hadis râvilerini tanıtan belli başlı eserler: Sahabe sonrası hadisçilerini tanıtanlar.
11Zayıf râvileri tanıtan eserler
12Bölgelere göre yazılmış hadis/tarih kitapları.
13Genel nitelikli rical ve tabakat eserleri
14Genel nitelikli rical ve tabakat eserleri
15
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Abdulhay el-Leknevî, er-Raf’ ve’t-Tekmîlfi’l-Cerh ve’t-Tadîl, Dâru’l-Beşâiri’l-İslâmiyye, Beyrut 1987. 2. Emin Aşıkkutlu, Rical Tenkidi, İfav Yay., İstanbul 1997. 3. S. Başaran, M. Ali Sönmez, Hadis Usûlü ve Tarihi,Emin Yayınevi, Bursa 2010. 4. Talat Koçyiğit, Hadis Istılâhları, Ankara 1985. 5. Ahmed Naîm, Tecrîd-i Sarîh Tercemesi Mukaddimesi, Ankara 1963. 6. Subhi Sâlih, Hadis İlimleri ve Hadis Istılâhları, Ankara 1988. 7. Ahmet Yücel, Hadis Istılâhlarının Doğuşu ve Gelişimi, İstanbul 1996. 8. M. Yaşar Kandemir, Mevzû Hadisler, Ankara 1991.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav155
Final Sınavı2510
Derse Katılım2510
Tartışma2510
Soru-Yanıt3515
Seminer21020
Bireysel Çalışma21020
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
Okuma22040
Ev Ödevi21530
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)190
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7
ÖÇ8
ÖÇ9
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr