Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-114DİSİPLİNLERARASI HADİSSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı; 1. Hadis ve tarih kitaplarının, rivâyet/haberleri kabul etme ve değerlendirme kri¬terlerinin belirlenmesi, 2. Hadisçiler ve tarihçiler aynı dönemde aynı malzemeyi kullanmış olmalarına rağmen eserlerindeki sıhhat farklılığının sebeplerinin tesbiti, 3. Hadis kitaplarına dayanılarak tarihi bilgiye ulaşabilme imkanı, 4. Rivâyet ve haberleri kullanmaları açısından hadisçilerin tarih, tarihçilerin ise hadis kültürlerinin ortaya konulması.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Osman BİLGEN
Öğrenme Çıktıları
1Hadis ve tarih kitaplarının, rivâyet/haberleri değerlendirme kri¬terleri öğrenilir.
2Hadisçiler ve tarihçilerin eserleri arasındaki sıhhat farklılığının sebepleri anlaşılır.
3Hadis kitaplarına dayanılarak tarihi bilgiye ulaşılıp ulaşılmayacağı test edilmiş olur.
4Hadisçilerin tarih, Tarihçilerin ise ne kadar hadis kültürü olduğu kavranmış olur.
5
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Hadis/Tarih kitaplarının rivayet değerlendirme kriterleri, Hadis kitaplarına dayanılarak tarihi bilgiye ulaşabilme, Hadis/Tarih kitapları arasındaki sıhhat farklılıkları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Rivayet Fenomeni
2Bir ilim Dalı Olarak Hadis ve Tarih
3İslam Kültüründe Tarihi Rivayetlerin Kaynakları
4Beşeri Kaynaklar
5Maddi Kaynaklar
6Hadis Kitaplarının Siyer/Meğazi Rivayetlerini Kullanımı
7Tarih Kitaplarını Siyer/Meğazi Rivayetlerini Kullanımı
8Ara Sınav
9Hadis ve Tarih Rivayetlerinin Karşılıklı Olarak İncelenmesi (Beni Kurayza Olayı)
10Genel Rivayetler
11İkindi Namazı İle İlgili Rivâyetler
12Çocukların Öldürülmediğine Dair Rivâyetler
13Sa’d İbn Muâz’ın Hakemliği İle İlgili Rivâyetler
14Cebrail’in Görülmesine Dair Rivâyetler
15Sonuç ve Değerlerdirmeler
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Temel Kaynaklar: 1. Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmâil b. İbrâhim b. el-Mugîre, es-Sahîh, b.y.y. 1315/1984. el-Câmiu’s-Sahîh- Sahih-i Buhârî ve Tercemesi, (çev. Mehmed Sofuoğlu), İstanbul 1987. 2. Müslim, Ebü’l-Hüseyn el-Haccâc en-Neysâbûrî, Sahîhu Müslim, Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, Beyrut, ts. Sahîh-i Müslim ve Tercemesi, (çev. Mehmed Sofuoğlu), İrfan Yayınevi, İstanbul 1967. 3. Tirmizî, Ebû İsâ Muhammed b. İsâ b. Sevre et-Tirmizî, el-Câmiu’s-Sahîh, Kahire 1384. 4. Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş’as b. İshak el-Ezdî es-Sicistânî, Sünen, Mısır 1371. 5. Nesâî, Ebû Abdurrahmanrrahman Ahmed İbn Şuayb (303/915), es-Sünen, (thk. Abdülfettah Ebû Gudde), Mektebetü’l-Matbuati’l-İslâmiyye, Halep, 1406/1986. 6. İbn Mace, Ebû Abdullah Muhammed b. Yezid er-Rebei el-Kazvini, Sünenu İbn Mace, (tah. Muhammed Mustafa A'zami), Şeriketü't-Tıbaati'l-Arabiyye, Riyad 1984/1404. 7. Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdullah Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî, Müsned, Beyrut, ts. 8. Mâlik b. Enes, Ebû Abdullah el-Esbahî, Muvatta, (thk. Muhammed Fuat Abdülbâkî), Dârü’l-Hadis, Kâhire, ts. Yardımcı Kaynaklar: 1. İbn Hacer, Ebü’l-Fazl Ahmed b. Ali el-Askalânî, Fethü’l-Bârî bi şerhi Sahîhi’l-Buhârî, Beyrut 1414. 2. Ali el-Muttakî, Alâuddin Ali b. Abdülmelik b. Kâdı Han el-Hindî, Kenzü’l-Ummâl, Müessesetü’r-Risâle, Beyrut-1409/1989. 3. Bilgen, Osman, Tarihsel Bilgi Değeri Açısından Hadis Rivayetleri –Beni Kurayza Örneği-, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara 2008.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Seminer11010
Makale Kritik Etme7535
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
Okuma14570
Ev Ödevi7535
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)184
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr