Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TİB-23-120HADİS EDEBİYATISeçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Dinin temel kaynaklarından birisi olan hadis ilminin tarihi süreçteki oluşum ve gelişim evrelerini inceler. Temel hadis kaynaklarını ve edebiyatını tanıtır. Konu ile ilgili teknik terimleri öğretir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Necmeddin Şeker
Öğrenme Çıktıları
1Hadis Tarihini öğrenir
2Hadis Literatürünü tanır
3Kaynaklara ulaşma yollarını öğrenir
4Kaynaklardan yararlanma tekniklerine sahip olur
5Karşılaştırma yapmayı ve çıkarımsamalarda bulunmayı öğrenir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bu dersi alan öğrenci Hz. Peygamber, Sahabe, Tabiin, Tebe-i Tabiin ve daha sonraki dönemlerde hadislerin tespit, tasnif ve tedvin dönemlerinin gelişim süreçlerini kavrar. Hadis literatürünü ve bu literatüre ulaşma yollarını tanır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Hadis edebiyatı, tanımı, önemi, oluşumu ve gelişimi Hz. Peygamber ve Sahabe dönemi
2 Hz. Peygamber ve hadisin kaynağı meselesi İslam’ın ikinci kaynağı olarak sünnet ve hadis
3Hadislerin ezberlenmesi ve yazılması
4Tedvin dönemi
5Tasnif dönemi
6Hadis uydurmacılığı, sebepleri ve tanıma yolları
7Kütüb-ü Sitte dönemi
84. ve 5. Asırlar/ Hadis Usulü eserleri
9Şerh, Tahric ve Tezhib dönemleri
10Duraklama dönemi
11Cumhuriyet Türkiye’si hadis çalışmaları
12Şia’nın Hadis anlayışı ve Şii hadis kaynakları
13
14
15
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ebu Abdillah Hâkim en-Neysaburi, Ma’rifetu Ulûmu’l-Hadîs Hatib el-Bağdâdî, el-Kifâye fî İlmi’r-Rivâye Ulûmu’l-Hadis, İbnu’s-Salâh Tedribu’r-Ravi, fi Şerhi Takribi’n-Nevevi, Celaleddin es-Suyuti Kavaidu Tahdis min Fununi Mustalahi’l-Hadis, Cemaleddin Kasımi, Hadis İlimleri ve Hadis Istılahları, Suphi Salih Tecrid-i Sarih Terceme ve şerhi cilt I, Ahmed Naim Hadis İlimleri Edebiyatı, Mücteba Uğur Hadis Edebiyatı, İ. Lütfü Çakan Hadis Istılahları, Talat Koçyiğit Hadis Istılahları Sözlüğü, Abdullah Aydınlı Hadis Tarihi, Talat Koçyiğit Hadis Tarihi, H. Musa Bağcı Muhtasar Hadis Tarihi, Muhammed Hamidullah Hadisi Yeniden Düşünmek, M. Emin Özafşar Sahabe ve Hadis Rivayeti, Nevzat Âşık Hadis ve Hadisçiler, Muhammed Ebu Zehv Hadis I ve II, Ali Yardım Mevzu Hadisler, Yaşar Kandemir
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Tartışma5525
Soru-Yanıt2612
Takım/Grup Çalışması2612
Seminer2510
Bireysel Çalışma2510
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma21020
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
Okuma21530
Ev Ödevi21020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)173
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr