Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
FDB-23-104FELSEFENİN TEMEL PROBLEMLERİ Seçmeli126
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bu ders, felsefi düşünüş biçimini kavratmayı, felsefe bilim ve din arasındaki farklılıkları göstermeyi, temel felsefi sorunlar hakkında öne sürülen görüşleri tanıtmayı ve felsefi düşünebilme alışkanlığı geliştirmeyi amaçlar.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
DOÇ. DR. HASAN OCAK
Öğrenme Çıktıları
1Metafiziğin doğasını, kapsamını ve temel kavramları kavrar. Başlıca metafizik teoriler hakkında fikir sahibi olur. Bir varlık alanı olarak doğa ve dış dünya hakkında bilgi sahibi olur. Metafizik’e ilişkin çağdaş görüşler hakkında bilgi sahibi olur.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Felsefi düşüncenin karakteristikleri, felsefi bilgi ve sağduyu bilgisi, felsefe-bilim-din ve sanat ilişkisi, temel felsefi meseleler ve felsefenin temel disiplinleri
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin Tanıtımı: Aristoteles’in Bilim Sınıflaması; Metafiziğin Konusu ve Problemleri
2Metafizik -Ontoloji -Teoloji İlişkisi
3Ontolojik Problem: Görünüş-Gerçeklik Ayrımı
4Varlık-Öz İlişkisi
5Varlık Türleri: Bilfiil Varlık-Bilkuvve Varlık; Zorunlu Varlık-Olumsal Varlık
6Temel Kavramlar:Töz, İlinek; Kategoriler; Madde, Form
7Tümeller Sorunu: Nominalizm-Kavram Realizmi- Kavramcılık
8Ontolojik Realizm; Ontolojik Tanrı Kanıtı ve Eleştirisi
9Metafiziksel Bir Problem Olarak Özgürlük I: Yazgıcılık, Mekanizm, Erekselcilik, Vesilecilik
10Varlık Kuramları I; Monizm, Pluralizm
11Varlık Kuramları II; Doğacılık- Materyalizm
12Varlık Kuramları III; Doğa Üstücülük-İdealizm
13Varlık Kuramları IV; Düalizm: Zihin-Beden Problemi
14Kant’ın Eleştirisi: “Kendinde Şey”, Bilmenin Sınırı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1- Bolay, Süleyman Hayri, Felsefeye Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara, 2004. 2- Arslan, Ahmet, Felsefeye Giriş, Vadi Yayınları, Ankara, 2001. 3- Harman, Randall, Felsefeye Giriş, (çev. Ahmet Arslan), Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir, 1989. 4- Ahmet, Cevizci, Felsefe, Sentez Yayınları, 1984. 5- Mengüşoğlu, Takiyettin, Felsefeye Giriş, Remzi Kitap Evi, İstanbul, 1959.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav133
Final Sınavı133
Derse Katılım14242
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma16060
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma17070
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)178
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr