|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİB-23-151 | KARŞILAŞTIRMALI TEFSİR METİNLERİ | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Geçmişten günümüze tefsir ekollerinin tanıtılması
Tefsir ekollerinin geçirdiği sürecin günümüzdeki tefsir gelişimine katkısı
Farklı yorumların tefsire kazandırdığı kazanımların bilinmesi
Kur’an’a yönelişlerin farklılıkların anlam boyutu
| Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Assist. Prof. Zeki HALİS | Öğrenme Çıktıları | 1 | Kur’an’a farklı yönelişlerinin ortaya çıkarılması | 2 | Geçmişten günümüze tefsir ekollerinin bilinmesi | 3 | Tefsir ekollerinin ortaya çıkışının sosyal ortamla ilişkisi | 4 | Tefsir ekollerinin sistemleştirilmesinin ortaya konulması | 5 | Mezhebi tefsir ekolünün tefsir metinlerinin tahlili ve kazanımları | 6 | İşari tefsir metinlerinin dirayet tefsir metinleri ile mukayesesi | 7 | Modernist tefsir ekolleri | 8 | İlmi tefsir ekolünün toplumsal kazanımları |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Kur’an-ı Kerim’e farklı yönelişlerin bilinmesi
Farklı anlayışların kendi görüşlerine meşruiyet kazandırmada tefsir ekollerinin rolü
Farklılaşan toplumda farklı fikirlerin tefsir ilminde tezahürü
Farklı tefsir ekollerinin doğuşu ve sistemleşmesinin bilinmesi
Mezhebi tefsir ekollerine yöneltilen tenkitlerin boyut ve imkanları
| Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Hz. Peygamber ve Kur’an Tefsirindeki yeri | | | 2 | Sahabenin Kur’an Tefsirindeki yeri | | | 3 | Tabiinin Kur’an tefsirindeki yeri | | | 4 | İlk dönem tefsir çalışmalarının temel karakteristiği | | | 5 | Mezhebi Tefsir ekolü ve Zemahşeri örneği | | | 6 | Şia’da tefsir ve Tabatabai örneği | | | 7 | Fıkhi tefsir ekolü ve Cassas örneği | | | 8 | İlmi tefsir ekolü Muhammed Tantavi örneği | | | 9 | İçtimai tefsir ekolü ve Muhammed Abduh örneği | | | 10 | İşari tefsir ekolü ve Favatihu’l-İlahiyye’den örnek metinler | | | 11 | Modernist tefsir örneği ve Garaudy örneği | | | 12 | Tarihselci tefsir anlayışı ve fikri alt yapısı | | | 13 | Modernist tefsir ekolünün amacı ve yöntemleri | | | 14 | Kur’an-ı tarihselci okumanın imkân boyutu | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | ZEHEBİ Muhammed Hüseyin, et-Tefsir ve’l-Müfessirun, Beyrut, 1976
el-BURSEVİ, İsmail Hakkı; Tefsiru Ruhi'l-Beyân, Eser Neşriyat, İst. 1389.
el-GAZZÂLİ, Ebu Hâmid Muhammed b. Muhammed; İhyau 'Ulumiddin, Daru'l-Ma'rife, Beyrut, 1985
NEHCUVÂNÎ, Nimetullah b. Mahmud, el-Fevatihu'l-İlahiyye ve'l-Mefatihu'l-Gaybiyye İstanbul 1325.
SA’LEBİ, Ebu İshak Ahmed b. Muhammed b. İbrahim, el-Keşf ve’l-Beyan,
TÜSTERİ Sehl b. Abdillah, Tefsiru’l-Kur’ani’l-Azim, Mısır, 1329.
SÜLEMİ, Abdurrahman Hakaiku’t-Tefsir,
ZEMAHŞERÎ, Ebu'l-Kâsım, Carullah Mahmud b. Ömer; el-Keşşâf an Hakâiki't-Te'vilve 'Uyûni'l-Akâvil fî Vucûhi't-Te'vil, Daru'l-Ma'rife, Beyrut, 1985.
İBNU'L-ARABİ, Ebu Bekr Muhammed b. Abdillah; Ahkamu'l-Kur'ân, Beyrut,1987.
CASSAS, Ebubekr Ahmed b. Ali er-Râzi; Ahkâmu'l-Kur'ân, Beyrut, t.y.
MERÂĞİ, Ahmed Mustafa; Tefsiru'l-Merâği, Daru'l-Fikr, ş. y. t.y.
TABATABAİ Muhammed Hüseyin; el-Mizan Fi Tefsiri'l-Kur'an, Tahran, 1973.
ABDUH Muhammed; Tefsiru'l-Kur'âni'l-Hakim, Tefsiru'l-Menar 2. Baskı, Mısır, 1928.
GARAUDY Roger;Yaşayan İslâm, Trc. Mehmet Bayraktar, İst. 1995.
İslâm ve İnsanlığın Geleceği, Trc. Cemal Aydın, İst. 1991.
İslâm'ın Vadettikleri, Trc. Salih Akdemir, İst. 1996.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Tartışma | 4 | 4 | 16 | Beyin Fırtınası | 5 | 5 | 25 | Seminer | 5 | 5 | 25 | Makale Yazma | 5 | 5 | 25 | Makale Kritik Etme | 4 | 4 | 16 | Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 4 | 4 | 16 | Okuma | 4 | 3 | 12 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|