|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİB-23-108 | CAFERİLİK MEZHEBİ | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | İslam mezheplerinden biri olan Caferiliğin ortaya çıkması, teşekkül süreci, zihniyet yapısı, temel görüşleri, etkileri ve İslam düşüncesine katkısı. Caferi mezhebinin fırkalara ayrılmasının sebepleri ve Caferi fırkalar: İmamiyye, Zeydiyye, İsmailiyye, ve diğer Caferi fırkaları ve mensupları ve yayılış alanı. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | YRD.DOÇ.DR. ŞAHİN AHMETOĞLU | Öğrenme Çıktıları | 1 | Caferiliğini İslam mezheplerindeki konumu | 2 | Caferiliğin İslam düşüncesinin oluşumuna katkıları |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Caferi mezhebi hakkında temel bilgiler kazandırmak, dini farklılaşmalara tarafsız yaklaşmayı sağlamak. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Caferilik; isimlendirme problemi, tanımı kaynakları. | | | 2 | İlk dönem Caferiliğine genel bir bakış. | | | 3 | Caferiliğin temel görüşleri ve İslâm düşüncesindeki yeri. | | | 4 | Caferilik İmamiyye ilişkisi. | | | 5 | İmamet Konusundaki İhtilaflar. | | | 6 | Caferi/ Şii inançlarının özellikleri; İmamet ve Vilayet. | | | 7 | İsmet, Takiye, Ricat. Mehdilik | | | 8 | ARA SINAV | | | 9 | Emevi Dönemi Şii hareketleri | | | 10 | Zeydiyye, isimlendirme sorunu, ortaya çıkışı, temel görüşleri ve İslâm geleneğindeki yeri.
| | | 11 | Abbasi Şîileri
| | | 12 | İsmâiliyye, isimlendirme sorunu, teşekkül süreci, görüşleri, yayıldığı bölgeler, etkileri, edebiyatı ve hakkında yapılan araştırmalar.
| | | 13 | Safevi Şiiliği; Ortaya Çıkışı, Teşekkül Süreci, Etkileri. | | | 14 | Babilik, Bahailik, Kesrevilik. | | | 15 | Babilik, Bahailik, Kesrevilik. | | | 16 | FİNAL SINAVI | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ana Kaynaklar:
1. Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikâdî İslâm Mezhepleri, İzmir 2004.
2. Bağdadî, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, İst., 1991.
3. Sönmez Kutlu, “İslam Düşüncesinde Tarihsel Din Söylemleri Olgusu”, İslâmiyât, lV/4 2001 15-36.
4. Meşkur, Muhammed Cevad, Tariho Şia ve Fırkahayi İslam, Tahran 1368.
5. Nevbahti, Fıraku’ş-Şia. Yay. M.C.Meşkur.
Yardımcı Kaynaklar:
1. Eşârî, Makalâtü’l-İslâmiyyîn ve İhtilafü’l-Musallin, thk. Helmut Ritter, Weisbaden 1980.
2. Horasani Nurullah, Alidost, Zendeganii İmam Sadık, Tahran 1377.
3. W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E.Ruhi Fığlalı, Ankara 1981.
4. Hasan Onat, Yirminci Asırda Şiilik ve İran İslam Devrimi, Ankara 1997.
5. Muhammed Ebû Zehra, İslâm'da Siyasî ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, çev: E. Ruhi Fığlalı-O. Eskicioğlu, İstanbul 1970.
6. Henry Laoust, Dslamda Ayrılıkçı Görüşler, çev. E.R.Fığlalı-S.Hizmetli, Ankara 1999.
7. Ahmet Bağlıoğlu, İnanç Esasları Açısından Dürzîlik, Ankara 2004.
8. Ahmet Turan, Yezidîler, Samsun 1993.
9.Ethem Ruhi Fığlalı, Babilik ve Bahailik, Ankara 1993.
10. Fezayi, Yusuf, Babgiri, Bahaigiri, Kesrevigerayi. Tahran trz.
11. İlyas Üzüm, Günümüz Aleviliği, Ankara 2000.
12. Sönmez Kutlu, Din Anlayışında Farklılaşmalar Türkiye’de Alevîlik-Bektaşîlik, Ankara 2003.
13. Hasan Onat, “Kızılbaşlık Farklılaşması Üzerine”, İslamiyat, VI (2003), sayı:3.
14. Gökalp, Yusuf, Zeydiye’nin Yemende Yayılışı, Doktora Tezi.
15. Gökalp, Yusuf, “Zeydilik, Doğuşu, Görüşleri ve İslam Düşüncesine Katkıları” makale
16. Kutlu, Sönmez, “Zeydilik, İsmailiyye, İmamiyye”, İslam Düşünce Ekolleri Tarihi, ed. Hasan ONAT, İlitam Yayınları, Ankara 2007,89-144.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 8 | 8 | 64 | Problem Çözümü | 5 | 8 | 40 | Soru-Yanıt | 6 | 8 | 48 | Sözlü Sınav | 2 | 8 | 16 | Ev Ödevi | 2 | 6 | 12 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|