Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİB-23-126 | HADİSLERDE İSNAD | Seçmeli | 1 | 2 | 6 |
|
Dersin Seviyesi |
Yüksek Lisans |
Dersin Amacı |
Tamamı veya bir kısmı bilinen bir hadisin bütün rivâyetlerini, temel hadis kaynaklardan bulmayı; bütün bu rivâyetlerden hareketle hadisin sened şablonunu oluşturmayı; hadisin kaynak müellif/müelliflerden Hz. Peygamber’e ulaşmasını sağlayan râvî isimlerinin teker teker incelenmesini; bu incelemeye imkân sağlayacak objektif tenkit kriterlerini, bu amaçla başvurması gereken kaynakların öğrenilmesi. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
YRD.DOÇ.DR. MUSA ÇETİN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Hadisleri temel hadis kaynaklarından bulma becerisi kazanabilme. | 2 | Aynı hadis ile ilgili olarak bulduğu farklı bilgileri, birbirleriyle bağlantısını kurarak değerlendirebilme. | 3 | Râvîlerin, makbul sayılması için taşıması gereken özellikleri bilip konuyla ilgili metodolojik düşünme kabiliyeti kazanma. | 4 | vRâvî tenkidi yapan temel kaynakların takip ettiği usûlleri bilip değerlendirebilme. | 5 | Hadis râvîlerinin biyografileri hakkında genel bilgi veren kaynakları analiz edebilme. | 6 | | 7 | | 8 | | 9 | |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Kavramsal Çerçeve: İsnad ve Tenkid Kavranları | | | 2 | İslâm Toplumunda İsnâd Tenkidine Sebep Olan Gelişmeler | | | 3 | Hadislerin İsnâd Kriterine Göre Taksimi-1: Hadislerin Kaynağına Göre Taksimi: Kudsî, Merfû, Mevkûf, Maktû | | | 4 | Hadislerin İsnâd Kriterine Göre Taksimi-2: Hadislerin İsnâd Çokluğuna Göre Taksimi: Ahâd, Mütevâtir | | | 5 | Râvinin adaletini zedeleyen kusurlar | | | 6 | Râvinin zaptını zedeleyen kusurlar | | | 7 | Cerh-tadilin objektif/subjektifliği | | | 8 | Hadis râvilerini tanıtan belli başlı eserler: Sahabeyi tanıtanlar. | | | 9 | Hadis râvilerini tanıtan belli başlı eserler: Sahabe sonrası hadisçilerini tanıtanlar. | | | 10 | Hadis râvilerini tanıtan belli başlı eserler: Sahabe sonrası hadisçilerini tanıtanlar. | | | 11 | Zayıf râvileri tanıtan eserler | | | 12 | Bölgelere göre yazılmış hadis/tarih kitapları. | | | 13 | Genel nitelikli rical ve tabakat eserleri | | | 14 | Genel nitelikli rical ve tabakat eserleri | | | 15 | | | | 16 | | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Abdulhay el-Leknevî, er-Raf’ ve’t-Tekmîlfi’l-Cerh ve’t-Tadîl, Dâru’l-Beşâiri’l-İslâmiyye, Beyrut 1987.
2. Emin Aşıkkutlu, Rical Tenkidi, İfav Yay., İstanbul 1997.
3. S. Başaran, M. Ali Sönmez, Hadis Usûlü ve Tarihi,Emin Yayınevi, Bursa 2010.
4. Talat Koçyiğit, Hadis Istılâhları, Ankara 1985.
5. Ahmed Naîm, Tecrîd-i Sarîh Tercemesi Mukaddimesi, Ankara 1963.
6. Subhi Sâlih, Hadis İlimleri ve Hadis Istılâhları, Ankara 1988.
7. Ahmet Yücel, Hadis Istılâhlarının Doğuşu ve Gelişimi, İstanbul 1996.
8. M. Yaşar Kandemir, Mevzû Hadisler, Ankara 1991. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı | 2 | 5 | 10 |
Derse Katılım | 2 | 5 | 10 |
Tartışma | 2 | 5 | 10 |
Soru-Yanıt | 3 | 5 | 15 |
Seminer | 2 | 10 | 20 |
Bireysel Çalışma | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 2 | 20 | 40 |
Ev Ödevi | 2 | 15 | 30 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | ÖÇ2 | ÖÇ3 | ÖÇ4 | ÖÇ5 | ÖÇ6 | ÖÇ7 | ÖÇ8 | ÖÇ9 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|