|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TİB-23-125 | HADİS VE TARİH | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı;
1. Hadis ve tarih kitaplarının, rivâyet/haberleri kabul etme ve değerlendirme kri¬terlerinin belirlenmesi,
2. Hadisçiler ve tarihçiler aynı dönemde aynı malzemeyi kullanmış olmalarına rağmen eserlerindeki sıhhat farklılığının sebeplerinin tesbiti,
3. Hadis kitaplarına dayanılarak tarihi bilgiye ulaşabilme imkanı,
4. Rivâyet ve haberleri kullanmaları açısından hadisçilerin tarih, tarihçilerin ise hadis kültürlerinin ortaya konulması.
| Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Yrd. Doç. Dr. Osman BİLGEN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Hadis ve tarih kitaplarının, rivâyet/haberleri değerlendirme kri¬terleri öğrenilir. | 2 | Hadisçiler ve tarihçilerin eserleri arasındaki sıhhat farklılığının sebepleri anlaşılır. | 3 | Hadis kitaplarına dayanılarak tarihi bilgiye ulaşılıp ulaşılmayacağı test edilmiş olur. | 4 | Hadisçilerin tarih, Tarihçilerin ise ne kadar hadis kültürü olduğu kavranmış olur. | 5 | |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Hadis/Tarih kitaplarının rivayet değerlendirme kriterleri,
Hadis kitaplarına dayanılarak tarihi bilgiye ulaşabilme,
Hadis/Tarih kitapları arasındaki sıhhat farklılıkları. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Rivayet Fenomeni | | | 2 | Bir ilim Dalı Olarak Hadis ve Tarih | | | 3 | İslam Kültüründe Tarihi Rivayetlerin Kaynakları | | | 4 | Beşeri Kaynaklar | | | 5 | Maddi Kaynaklar | | | 6 | Hadis Kitaplarının Siyer/Meğazi Rivayetlerini Kullanımı | | | 7 | Tarih Kitaplarını Siyer/Meğazi Rivayetlerini Kullanımı | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Hadis ve Tarih Rivayetlerinin Karşılıklı Olarak İncelenmesi (Beni Kurayza Olayı) | | | 10 | Genel Rivayetler | | | 11 | İkindi Namazı İle İlgili Rivâyetler | | | 12 | Çocukların Öldürülmediğine Dair Rivâyetler | | | 13 | Sa’d İbn Muâz’ın Hakemliği İle İlgili Rivâyetler | | | 14 | Cebrail’in Görülmesine Dair Rivâyetler | | | 15 | Sonuç ve Değerlerdirmeler | | | 16 | | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Temel Kaynaklar:
1. Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmâil b. İbrâhim b. el-Mugîre, es-Sahîh, b.y.y. 1315/1984.
el-Câmiu’s-Sahîh- Sahih-i Buhârî ve Tercemesi, (çev. Mehmed Sofuoğlu), İstanbul 1987.
2. Müslim, Ebü’l-Hüseyn el-Haccâc en-Neysâbûrî, Sahîhu Müslim, Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, Beyrut, ts.
Sahîh-i Müslim ve Tercemesi, (çev. Mehmed Sofuoğlu), İrfan Yayınevi, İstanbul 1967.
3. Tirmizî, Ebû İsâ Muhammed b. İsâ b. Sevre et-Tirmizî, el-Câmiu’s-Sahîh, Kahire 1384.
4. Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş’as b. İshak el-Ezdî es-Sicistânî, Sünen, Mısır 1371.
5. Nesâî, Ebû Abdurrahmanrrahman Ahmed İbn Şuayb (303/915), es-Sünen, (thk. Abdülfettah Ebû Gudde), Mektebetü’l-Matbuati’l-İslâmiyye, Halep, 1406/1986.
6. İbn Mace, Ebû Abdullah Muhammed b. Yezid er-Rebei el-Kazvini, Sünenu İbn Mace, (tah. Muhammed Mustafa A'zami), Şeriketü't-Tıbaati'l-Arabiyye, Riyad 1984/1404.
7. Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdullah Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî, Müsned, Beyrut, ts.
8. Mâlik b. Enes, Ebû Abdullah el-Esbahî, Muvatta, (thk. Muhammed Fuat Abdülbâkî), Dârü’l-Hadis, Kâhire, ts.
Yardımcı Kaynaklar:
1. İbn Hacer, Ebü’l-Fazl Ahmed b. Ali el-Askalânî, Fethü’l-Bârî bi şerhi Sahîhi’l-Buhârî, Beyrut 1414.
2. Ali el-Muttakî, Alâuddin Ali b. Abdülmelik b. Kâdı Han el-Hindî, Kenzü’l-Ummâl, Müessesetü’r-Risâle, Beyrut-1409/1989.
3. Bilgen, Osman, Tarihsel Bilgi Değeri Açısından Hadis Rivayetleri –Beni Kurayza Örneği-, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara 2008.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Seminer | 1 | 10 | 10 | Makale Kritik Etme | 7 | 5 | 35 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Okuma | 14 | 5 | 70 | Ev Ödevi | 7 | 5 | 35 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|