Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
TİB-23-160KLASİK İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİElective126
Level of Course Unit
Second Cycle
Objectives of the Course
In the lesoon of The Early Period for Islamic Sects its aimed to identify the purpos of History of Islamic Sects, its issues, basic resources, methodology and the sects which has emerged since the early stages, like Hariciyya, Murcia, Mutezile, Shi’a (Imamiyya, Zeydiyya and İsmailiyya) and the being public religious movement as a school, theirs developments, features with relationships between individuals and political events.
Name of Lecturer(s)
YRD.DOÇ.DR. ŞAHİN AHMETOĞLU
Learning Outcomes
1Analyzing and synthesizing skills
2Basic General Knowledge
3Basic Professional Knowledge
4Problem Solving Skill
5Decision making skill
Mode of Delivery
Daytime Class
Prerequisites and co-requisities
None
Recommended Optional Programme Components
None
Course Contents
Knows the first term corruption incidents, Cemel and Sıffin battles, the initial Harici division, the initial Shi’i events, the initial Shi’ite division, the formation of Shi’ism, the study of Koran and Hadith which made public religious movement, the Kadaris which the pioneers of Mutazila and social foundations Murcia
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Haricilik
2Mürcie
3Şia
4Zeydiyye
5İsmailiyye
6Mu’tezile
7Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat
8ARA SINAV
9Selefiyye
10Ehl-i Rey ve Ebu Hanife
11Maturidilik
12Eş’arilik
13Vehhabilik
14Kadiyanilik
15Kadiyanilik
16FİNAL SINAVI
Recommended or Required Reading
Ana Kaynaklar: 1. A. Bağdadi, el-Fark Beyne’l-Firak, Çev. E.R. Fığlalı, TDV. Yay.1991. 2. Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983. 3. E. Ruhi Fığlalı, İmâmiyye Şîası, İstanbul 1984. 4. W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E. Ruhi Fığlalı, Ankara 1981. 5. S. Kutlu, Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri, TDV Yay., 2000. 6. El-Eş’ari, İlk Dönem İslam Mezhepleri, Çev. M. Dalkılıç- Ö. Aydın, Kabalcı Yay. 2005. 7. Şeyh Safiyeddin Erdebili, Makalat, Çevç Sö Kutlu, Ankara, 2008. 8. Osman Aydınlı, “Mu’tezile Ekolü Teşekkülü, İlkeleri ve İslam Düşüncesine Katkıları”, Ma’rife, Yıl: 3, Sayı: 3 (Konya 2003 ) 9. Hüseyin Hansu, “Mu’tezile Araştırmalarında Kaynak Problemi, Ma’rife, Yıl: 3, Sayı: 3 (Konya 2003) 10. Hasan Onat, Emevîler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiîliği, Ankara 1991 Yardımcı Kaynaklar: 1. İrfan Abdulhamid, İslam’da İtikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları, M. Saim Yeprem, İstanbul 1983. 2. Fazlurrahman, İslam, Çev. Mehmet Aydın-Mehmet Dağ, Ankara Okulu Yay. Ankara 2000. 3. Erich Hoffer, Kesin İnançlılar, Çev. Erkıl Günur, Dm yay. , İstanbul 1998. 4. Abdulkerim Süruş, Maksimum Din & Minimum Din, Çev. Yasin Demirkıran, Ankara 2002. 5. Mürcie Mezhebi: Doğuşu, Fikirleri, Edebiyatı ve İslam Düşüncesine Katkıları” (Sönmez Kutlu, Gazi Üniv. Çorum İlahiyat Fakültesi, Dergisi , 2002/1) 6. E. Ruhi Fığlalı, İbâdiyye’nin Doğuşu ve Görüşleri , AÜDF yay. , Ankara 1983 7. E.R. Fığlalı, “Hâricîliğin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler”, AÜDFD, cilt: XX (Ankara 1975) 8. E.R. Fığlalı, “Hâricîliğin Doğuşu ve Fırkalara Ayrılışı”, AÜDFD, cilt: XXII (Ankara1978); 9. Adnan Demircan, Haricîlerin Siyasî Faaliyetleri, İstanbul 1996. 10. Mehmet Ümit, Zeydiyye-Mu’tezile Etkileşimi ve Kâsım er-Ressî, Ankara Üniv. Sos. Bil. Ens. , Basılmamış Doktora tezi, Ankara 2003) 11. Hasan Onat, Emevîler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiîliği, Ankara 1991 12. Mehmet Keskin, Eş’arîliğin Teşekkül Süreci , Basılmamış Doktora tezi, Ankara Üniv. Sos. Bil. Ens. , (Ankara 2005)]
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities50
End Of Term (or Year) Learning Activities50
SUM100
Language of Instruction
Work Placement(s)
None
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination122
Attending Lectures8540
Discussion8540
Question-Answer8540
Reading8756
Homework2510
TOTAL WORKLOAD (hours)189
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
LO1
LO2
LO3
LO4
LO5
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr