|
Description of Individual Course UnitsCourse Unit Code | Course Unit Title | Type of Course Unit | Year of Study | Semester | Number of ECTS Credits | TİB-23-160 | KLASİK İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ | Elective | 1 | 2 | 6 |
| Level of Course Unit | Second Cycle | Objectives of the Course | In the lesoon of The Early Period for Islamic Sects its aimed to identify the purpos of History of Islamic Sects, its issues, basic resources, methodology and the sects which has emerged since the early stages, like Hariciyya, Murcia, Mutezile, Shi’a (Imamiyya, Zeydiyya and İsmailiyya) and the being public religious movement as a school, theirs developments, features with relationships between individuals and political events. | Name of Lecturer(s) | YRD.DOÇ.DR. ŞAHİN AHMETOĞLU | Learning Outcomes | 1 | Analyzing and synthesizing skills | 2 | Basic General Knowledge | 3 | Basic Professional Knowledge | 4 | Problem Solving Skill | 5 | Decision making skill |
| Mode of Delivery | Daytime Class | Prerequisites and co-requisities | None | Recommended Optional Programme Components | None | Course Contents | Knows the first term corruption incidents, Cemel and Sıffin battles, the initial Harici division, the initial Shi’i events, the initial Shi’ite division, the formation of Shi’ism, the study of Koran and Hadith which made public religious movement, the Kadaris which the pioneers of Mutazila and social foundations Murcia | Weekly Detailed Course Contents | |
1 | Haricilik | | | 2 | Mürcie | | | 3 | Şia | | | 4 | Zeydiyye | | | 5 | İsmailiyye | | | 6 | Mu’tezile | | | 7 | Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat | | | 8 | ARA SINAV | | | 9 | Selefiyye | | | 10 | Ehl-i Rey ve Ebu Hanife | | | 11 | Maturidilik | | | 12 | Eş’arilik | | | 13 | Vehhabilik | | | 14 | Kadiyanilik | | | 15 | Kadiyanilik | | | 16 | FİNAL SINAVI | | |
| Recommended or Required Reading | Ana Kaynaklar:
1. A. Bağdadi, el-Fark Beyne’l-Firak, Çev. E.R. Fığlalı, TDV. Yay.1991.
2. Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.
3. E. Ruhi Fığlalı, İmâmiyye Şîası, İstanbul 1984.
4. W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E. Ruhi Fığlalı, Ankara 1981.
5. S. Kutlu, Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri, TDV Yay., 2000.
6. El-Eş’ari, İlk Dönem İslam Mezhepleri, Çev. M. Dalkılıç- Ö. Aydın, Kabalcı Yay. 2005.
7. Şeyh Safiyeddin Erdebili, Makalat, Çevç Sö Kutlu, Ankara, 2008.
8. Osman Aydınlı, “Mu’tezile Ekolü Teşekkülü, İlkeleri ve İslam Düşüncesine Katkıları”, Ma’rife, Yıl: 3, Sayı: 3 (Konya 2003 )
9. Hüseyin Hansu, “Mu’tezile Araştırmalarında Kaynak Problemi, Ma’rife, Yıl: 3, Sayı: 3 (Konya 2003)
10. Hasan Onat, Emevîler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiîliği, Ankara 1991
Yardımcı Kaynaklar:
1. İrfan Abdulhamid, İslam’da İtikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları, M. Saim Yeprem, İstanbul 1983.
2. Fazlurrahman, İslam, Çev. Mehmet Aydın-Mehmet Dağ, Ankara Okulu Yay. Ankara 2000.
3. Erich Hoffer, Kesin İnançlılar, Çev. Erkıl Günur, Dm yay. , İstanbul 1998.
4. Abdulkerim Süruş, Maksimum Din & Minimum Din, Çev. Yasin Demirkıran, Ankara 2002.
5. Mürcie Mezhebi: Doğuşu, Fikirleri, Edebiyatı ve İslam Düşüncesine Katkıları” (Sönmez Kutlu, Gazi Üniv. Çorum İlahiyat Fakültesi, Dergisi , 2002/1)
6. E. Ruhi Fığlalı, İbâdiyye’nin Doğuşu ve Görüşleri , AÜDF yay. , Ankara 1983
7. E.R. Fığlalı, “Hâricîliğin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler”, AÜDFD, cilt: XX (Ankara 1975)
8. E.R. Fığlalı, “Hâricîliğin Doğuşu ve Fırkalara Ayrılışı”, AÜDFD, cilt: XXII (Ankara1978);
9. Adnan Demircan, Haricîlerin Siyasî Faaliyetleri, İstanbul 1996.
10. Mehmet Ümit, Zeydiyye-Mu’tezile Etkileşimi ve Kâsım er-Ressî, Ankara Üniv. Sos. Bil. Ens. , Basılmamış Doktora tezi, Ankara 2003)
11. Hasan Onat, Emevîler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiîliği, Ankara 1991
12. Mehmet Keskin, Eş’arîliğin Teşekkül Süreci , Basılmamış Doktora tezi, Ankara Üniv. Sos. Bil. Ens. , (Ankara 2005)]
| Planned Learning Activities and Teaching Methods | | Assessment Methods and Criteria | |
Midterm Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | |
Final Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | Term (or Year) Learning Activities | 50 | End Of Term (or Year) Learning Activities | 50 | SUM | 100 |
| Language of Instruction | | Work Placement(s) | None |
| Workload Calculation | |
Midterm Examination | 1 | 1 | 1 | Final Examination | 1 | 2 | 2 | Attending Lectures | 8 | 5 | 40 | Discussion | 8 | 5 | 40 | Question-Answer | 8 | 5 | 40 | Reading | 8 | 7 | 56 | Homework | 2 | 5 | 10 | |
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes | | * Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|