Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
170201006101ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMESeçmeli363
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilere eğitimde ölçme-değerlendirme süreçleri, ilkeleri, ölçme ve değerlendirme yaklaşımları, teknikleri, araçları vb. konular hakkında bilgi ve beceri kazandırmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Yasin YİĞİT
Öğrenme Çıktıları
1Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavram ve süreçleri açıklar.
2Geleneksel ölçme yaklaşımlarının olumu, sınırlı yönlerini ortaya koyar.
3Yeni ölçme-değerlendirme yaklaşımlarının genel özelliklilerini, öğreneme, öğretme sürecine katkılarını açıklar.
4Belli başlı ölçme değerlendirme tekniklerini, araçlarını irdeler.
5İlkelerine uygun ölçme değerlendirme çalışmaları yapar.
6Belli başlı değerlendirme türlerini, çeşitli değerlendirme yaklaşımlarını ve ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikleri açıklar.
7Soru türlerinin özelliklerini ve sınavlarda soruların hazırlanmasında dikkat edilecek hususları açıklar.
8Değerlendirmede kullanılan ölçütleri açıklar.
9Not vermede kullanılan yöntemleri açıklar.
10Ölçme ve değerlendirmede temel istatistiki işlemleri uygular.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Temel Kavramlar Eğitimde Ölçme ve Değerlendirmenin Yeri ve Önemi Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler (Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık) Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Bilişsel Davranışların Ölçülmesi) Bilişsel Davranışların Ölçülmesinde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Yazılı Sınavlar, Sözlü Yoklamalar, Ödevler) Test Geliştirme Süreci ve Test Türleri (Kısa Cevaplı-Çoktan Seçmeli-Doğru Yanlış - Eşleştirmeli Testler) Test Geliştirme Süreci ve Test Türleri (Testler: Doğru-Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Eşleştirmeli Testler) Duyuşsal Davranışların Ölçülmesinde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Gözlem-Görüşme-Kendini Anlatma-İlgi-Tutum-Kişilik-Değer Ölçekleri) Devinişsel Becerilerin Ölçülmesi ve Ölçme Araçları (Performans Değerlendirme, Öğrenci Ürün Dosyaları) Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri (Puanlama Ölçekleri-Yapılandırılmış Grid-Kelime İlişkilendirme-Kavram Haritası-Kavram Yanılgısı Listesi) Çok Yönlü Teknikler (Görüşme, Akran Değerlendirme, Öz Değerlendirme-Hafıza Matrisi-Uygulama Kartları) Ölçme Sonuçları Üzerinde Yapılan Temel İstatistiksel İşlemler (Merkezi Yığılma Ölçüleri-Dağılım Ölçüleri) Ölçme Sonuçları Üzerinde Yapılan Temel İstatistiksel İşlemler (Madde Analizi)
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Temel Kavramlar
2Eğitimde Ölçme ve Değerlendirmenin Yeri ve Önemi
3Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler (Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık)
4Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Bilişsel Davranışların Ölçülmesi)
5Bilişsel Davranışların Ölçülmesinde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Yazılı Sınavlar, Sözlü Yoklamalar, Ödevler)
6Test Geliştirme Süreci ve Test Türleri (Kısa Cevaplı-Çoktan Seçmeli-Doğru Yanlış - Eşleştirmeli Testler)
7Test Geliştirme Süreci ve Test Türleri (Testler: Doğru-Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Eşleştirmeli Testler)
8Duyuşsal Davranışların Ölçülmesinde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri (Gözlem-Görüşme-Kendini Anlatma-İlgi-Tutum-Kişilik-Değer Ölçekleri)
9Devinişsel Becerilerin Ölçülmesi ve Ölçme Araçları (Performans Değerlendirme,
10Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri (Ürün Dosyası-Puanlama Ölçekleri-Yapılandırılmış Grid-Kelime İlişkilendirme-Kavram Haritası-Kavram Yanılgısı Listesi)
11Çok Yönlü Teknikler (Görüşme, Akran Değerlendirme, Öz Değerlendirme-Hafıza Matrisi-Uygulama Kartları)
12Ölçme Sonuçları Üzerinde Yapılan Temel İstatistiksel İşlemler
13Ölçme Sonuçları Üzerinde Yapılan Temel İstatistiksel İşlemler
14Ölçme Sonuçları Üzerinde Yapılan Temel İstatistiksel İşlemler
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Ed. Müfit Gömleksiz-Serdar Erkan, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Nobel Yay., Ankara 2008 2. S. Durmuş & M. Bahar & Z. Nartgün & B. Bıçak, Geleneksel- Alternatif Ölçme ve Değerlendirme, Pegem A Yay., Ankara 2006.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
TOPLAM0
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14228
Proje Sunma11010
Bireysel Çalışma14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma199
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11919
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)96
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7
ÖÇ8
ÖÇ9
ÖÇ10
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr