Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
170201008130SOSYOLOJİ TEORİLERİSeçmeli482
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilere sosyolojik teorinin ortaya çıkışını ve kaynaklarını kavratmak. Öğrencilere toplumsal değişme ile toeori arasındaki ilişkiyi kavratmak. Comte, Spencer, Durkheim, Marks ve Simmel gibi sosyoloji biliminin ortaya çıkmasında ve gelişmesinde etkili olan bu öncü isimlerin sosyolojiye katkılarını ortaya koymak. Weber, Tönnies, Pareto, Mead gibi sosyal düşünürlerin görüşlerinin sosyolojik açıdan irdelenmesi ve öğrencilerin bu görüşlerin ortaya çıktığı dönemi özellikleriyle kavrayarak sosyolojik düşüncenin ayrıntılarına vakıf olmalarının sağlanması.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Alaaddin Yanardağ
Öğrenme Çıktıları
1Sosyolojik teori ve toplum arasındaki ilişkinin kavranılması
2İlk dönem sosyologların sosyolojiye katkılarının bilinmesi
3Öğrencilerin teori - toplum ilişkisini anlamaları
4Yeni sosyal teorinin geliştirilebileceği yönünde bilinçlenmek
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Genel olarak 'sosyolojik Teori' kavramı, sosyolojinin bir ilim olarak ortaya çıkmasında etkili olan ilk dönem sosyologlar (Comte, Spencer, Durkheim, Marks ve Simmel gibi) ayrıntılı bir şekilde ele alınacaktır. Weber, Pareto, Tönnies, Mead ve W. Ogburn gibi önde gelen sosyal düşünürlerin esinlendikleri düşünürler ve sosyal ortam, geliştirdikleri sosyolojik yaklaşımlar ve sosyolojiye olan katkılarının ele alınması.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Klasik sosyoloji teorilerinin merkezi problemi
2A. Comte ve Sosyolojik Teorinin Oluşumu
3H. Sepencer’in Sosyolojisi
4E. Durkheim’in Sosyolojisinin Kaynakları ve Bağlamı
5K. Marx’ın Sosyolojisi
6K. Marx’ın Sosyolojisi ve Görüşlerine Yönelik Yapılan Eleştiriler
7G. Simmel’in Sosyolojisi
8Max Weber’in Sosyolojisi (sosyolojinin konusu, yöntemi, ideal tip, otorite türleri, kapitalim ve Protestanlık ahlak,rasyonelleşme, bürokrasi)
9Weber’in sosyolojisi ile Marx'ın sosyolojisinin karşılaştırılması
10Wilfredo Pareto’nun Sosyolojisi
11Wilfredo Pareto’nun Sosyolojiye katkıları ve görüşlerinin değerlendirilmesi
12F. Tönnies’in Görüşlerinin diğer sosyal bilimcilerin görüşleriyle karşılaştırılması
13W. Ogburn’un kültürel gecikmek ve değişme konusundaki görüşlerinin değerlendirilmesi
14George Herbert Mead’ın teorik mirası
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Kızılçelik, Sezgin, Sosyoloji Teorileri , mimoza yay. Turner, Jonathan H v.d. (2010) Sosyolojik Teorinin Oluşumu, Sentez Yay. Swingewood, Alan, (1998) Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi, Bilim ve Sanat Yay. Aron, Raymond. (1989) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, (çev. Korkmaz Alemdar) Ankara: Bilgi Yayınevi.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
TOPLAM0
TOPLAM0
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım248
Tartışma248
Takım/Grup Çalışması248
Gözlem248
Alan Çalışması166
Makale Kritik Etme248
Bireysel Çalışma248
Okuma248
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)62
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ1       
ÖÇ2       
ÖÇ3       
ÖÇ4       
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr